Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: De ICT-kampioen

Jacob Spoelstra
30 december 2009 - 08:26OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

We waren in de kerstvakantie bij de keukenkampioen. Ja want als je dan toch een keuken wilt uitzoeken, dan ga je toch zeker naar de kampioen! Los van het feit dat er geen keuken tussen stond die wij leuk vonden, ben ik altijd wat sceptisch tegenover de kwaliteit van prijsvechters.

De verkoper merkte dit en probeerde ons op een nogal absurde wijze te overtuigen door een keukenlade open te trekken en er in te gaan springen. Toen we vervolgens nog steeds niet enthousiast waren, pakte hij een steelpannetje en sloeg ermee tegen een keukenkastje. Iets te hard, want er bleef een hele duidelijke buts in zitten. De Keukenkampioen zal heus wel kampioen zijn, maar dan ergens in de derdeklasse onderafdeling.

Hoe overtuigen ict-bedrijven hun klanten om bij hen te kopen? Zelfs de meest standaard erp-systemen moet je op maat aanpassen dus je kunt vaak alleen een prototype demonstreren of powerpointen (waarom is dat geen werkwoord en sonjabakkeren wel?).

Boete voor de klant

Je kunt natuurlijk ook met de prospect langs bij een referent die het product van jou al gebruikt  en die om een of andere hele doorzichtige reden heel positief over je is.

Maar hoe overtuig je een klant dat hij van jou krijgt wat je belooft? Een boeteclausule in het contract? Toen een adviseur van een van onze klanten dit ook een keer voorstelde aan onze directeur, zei hij: 'goed idee, maar de clausule gaat wel twee kanten op. Dus niet alleen een boete voor ons, maar ook voor de klant en ook voor jullie als adviseur als het project vertraagd wordt door jullie toedoen.' De adviseur adviseerde toen om toch maar niet met boeteclausules te gaan werken. Resultaat was wel dat alle partijen op scherp stonden en dat de implementatie zeer voorspoedig verliep.

Een oom van mij staat wel eens met tweedehands spullen op de vlooienmarkt. Als ze hem vragen: 'Hoe lang heb ik garantie?' Dan antwoordt hij standaard: 'Tot u hebt betaald.'

Verkopen is een vak. Net als automatiseren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    3 reacties op “Spoelstra spreekt: De ICT-kampioen”

    1. Peter van Rijt schreef:
      30 december 2009 om 12:56

      Interessant artikel! Ik ben mij ervan bewust dat deze reactie kan overkomen als marketingbabbel maar vanuit de praktijk hoor ik dat het écht werkt!

      —

      Sinds 2007 werk ik – nu als applicatieontwikkelaar – bij de Caesar Groep, een detacheringorganisatie gevestigd in Utrecht.

      De vraag “hoe overtuig je een klant dat hij van jou krijgt wat je belooft?” staat centraal bij het nieuwe initiatief: Garansys (http://www.garansys.nl/).
      Garansys staat garant voor (o.a.) ICT-projecten die op tijd, binnen budget én binnen scope worden opgeleverd. Een boeteclausule is onderdeel van de afspraak vooraf: indien te laat, ontvangt opdrachtgever tot 50% van de projectprijs terug. Centraal bij de aanpak staat het in kaart brengen van oorzaken/gevolgen en vanuit dat perspectief het juiste probleem te formuleren.

      Garansys levert 95% van de projecten op tijd, binnen scope en binnen budget af. Zoals ik zei: het vinden én centraal stellen van het juiste probleem samen met een vooraf afgesproken boeteclausule (om de partijen scherp te houden) blijkt in praktijk een goede combinatie!

      Login om te reageren
    2. BEN schreef:
      30 december 2009 om 13:07

      Dag Peter,

      Kennelijk gaat het niet goed bij Garansys.
      – Gratis Reclame maken.

      Reageren op het artikel en niet gebruiken als een marketingtool.

      Login om te reageren
    3. Hans schreef:
      30 december 2009 om 18:54

      Hoi Peter en Ben,

      Ik dacht hetzelfde en toen had ik de reactie van Ben nog niet gelezen. Deze gratis PR is wel erg doorzichtig.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    ‘Innovaties bij grote organisaties van belang voor hele markt’

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    Innovatie & Transformatie

    Intel waarschuwt voor risico’s na omstreden staatsdeelname VS

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs