Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nieuwe media, nieuwe generatie softwaretesters

07 januari 2010 - 15:183 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Rondom communicatie is altijd wel iets te doen. De ene keer betreft het een nieuw communicatiemiddel, de andere keer de boodschap zelf. Op dit moment is er sprake van nieuwe communicatiemiddelen; de nieuwe media genoemd. De huidige generatie softwaretesters is opgegroeid met testkennis, die vooral in boeken is vastgelegd. De nieuwe generatie softwaretesters heeft weinig tot niets met boeken. Om deze nieuwe generatie testkennis bij te brengen, kan het gebruik van de nieuwe media uitkomst bieden.

William Butler Yeats zei eens 'Think like a wise man but communicate the language of the people'. In deze uitspraak ligt een grote waarheid als het gaat om de manier waarop we communiceren. Als we de huidige generatie softwaretesters die net de arbeidsmarkt opkomt bekijken, zien we dat 'nieuwe' media voor hen geen vreemd begrip is. Kennis halen zij immers vanaf het internet. Het internet is hierbij een containerbegrip voor de reeds ingeburgerde internetfora, de vakinhoudelijke blogs, de demonstratiefilmpjes op Youtube en de kennisuitwisseling via sociale netwerken. De 'language of the new generation' is anders waarop we moeten inspelen.

De kennis die we nodig hebben voor het uitvoeren van kwalitatief goede testen halen we op dit moment vooral uit fysieke boeken. Dus nog niet eens e-books. Deze boeken bevatten dus de kennis van de ‘wise man'. Maar hoeveel testers hebben daadwerkelijk één of meer van deze boeken gelezen?

Een verandering van het communicatiemiddel is nodig om de nieuwe generatie aan softwaretesters te benaderen en ze de kennis bij te brengen. Ik heb bijvoorbeeld geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van formele testontwerptechnieken, maar als ik tijdens cursussen vraag of ze deze technieken gebruiken, blijkt dat minder dan 25 procent gebruik maakt van de boeken die deze technieken beschrijven.

Het aansluiten bij de nieuwe media zorgt ervoor dat we bestaande kennis in een andere vorm op een nieuwe doelgroep kunnen overbrengen.

De nieuwe media worden op kleine schaal al ingezet, maar we zouden ze veel meer moeten benutten. Enkele voorbeelden:

– Online video voor bijvoorbeeld het uitleggen van testontwerptechnieken.
– Online coaching middels streaming video voor het bijwonen van een expert bij bijvoorbeeld strategiesessies.
– Korte interactieve blogs om bestaande kennis over te dragen en toe te spitsen op hedendaagse situaties.
– Kennisdeling via social networks (zijn er al veel internationale testcommunities op LinkedIn, maar hoeveel mensen gebruiken dit daadwerkelijk? Vooralsnog veel mensen uit India.)

Door deze nieuwe manier van kennisdeling zorgen we dat bestaande kennis behouden blijft, overgedragen wordt en toegepast wordt.

Het voorgaande beschrijft alles echter alleen nog maar vanuit het perspectief van de zender. Bedenk echter eens wat je met deze nieuwe media kan doen, zenden en ontvangen. Hierbij is het zenden mogelijk nog belangrijker. De kennis, inzichten, manier van werken en pragmatisme zijn zaken die we van elkaar kunnen leren. Het boek 'Me the Media' beschrijft op een kernachtige manier hoe de 'me' centraal komt te staan, te midden van al deze nieuwe technologieën. Dit ontvangen is een artikel apart.

Nu, aan het begin van 2010, stel ik mij enkele doelen wat betreft het overdragen van kennis. Eén daarvan is een groter publiek bereiken met mijn blog over testen. Daarnaast heb ik mij als doel gesteld een aantal video's te maken over het toepassen van testontwerptechnieken.

Het inzetten van nu al beschikbare nieuwe media is noodzakelijk om de nieuwe generatie softwaretesters te kunnen bereiken. Hiermee wordt bereikt dat bestaande testkennis behouden blijft, overgedragen en toegepast wordt.

Meer over

Testing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    2 reacties op “Nieuwe media, nieuwe generatie softwaretesters”

    1. Anko Tijman schreef:
      16 januari 2010 om 12:33

      Nieuwe media alleen gebruiken ter kennisoverdracht? Dat lijkt mij een gemiste kans. Waarom niet nieuwe media gebruiken ter ondersteuning van het testen zelf? Dus als onderdeel van je test- en ontwikkelproces.

      Login om te reageren
    2. Andreas Prins schreef:
      10 februari 2010 om 11:35

      Anko,

      Die mening deel ik inderdaad volledig. Zelf maken we heel regelmatig gebruik van bijvoorbeeld Google Wave voor discussie, en reviewen van documentatie.
      Door daar bijvoorbeeld je strategie in te plakken kan iedereen die je toevoegt mee praten en aanpassingen uitvoeren indien nodig.
      Zo zou je tijdens presentaties van nieuwe producten of diensten Twitter kunnen gebruiken om de eerste reacties al verzamelen.
      Heb je zelf nog tips en ervaringen? Waar zet jij dergelijke media voor in buiten je blog om? Ben benieuwd..

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs