Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Cloud computing is een zegen voor beheer op afstand

05 februari 2010 - 10:253 minuten leestijdChannelSecurity & AwarenessGFI Software
Redactie Computable
Redactie Computable

Het beheer op afstand met behulp van remote monitoring en management (RMM)-oplossingen lijkt op het eerste gezicht de ideale manier voor Managed Services Providers (MSP’s) en Value Add Resellers (VAR’s) om diensten te leveren die van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Het stelt hen immers in staat om tegen lagere kosten ondersteuning te bieden, langere systeem up-time te realiseren en het traditionele break-fix-model te overstijgen. Zij kunnen hun diensten effectiever aanbieden, de overhead-kosten verlagen en de productiviteit neemt toe. Deze oplossingen worden door MSP’s en VAR’s vooral gebruikt bij server monitoring, LAN & Windows monitoring, patch-beheer en algemene ondersteuning. Het stelt hen in staat om problemen sneller op te lossen en preventief onderhoud aan te bieden. Kortom, de ideale oplossing zou je zeggen.

Zo eenvoudig is het echter niet, want in de praktijk blijken MSP’s en VAR’s toch nog wel tegen wat problemen aan te lopen. Recent onderzoek van GFI Software toont bijvoorbeeld aan dat bijna de helft van de IT-dienstverleners en MSP’s de initiële investeringen in on-premise RMM-software te hoog vinden en is 42% van mening dat de ROI niet voldoet aan de verwachtingen.

Naast de hoge kosten zorgt ook de complexiteit van RMM-oplossingen voor veel ergernis. Ruim 47% van de respondenten geeft aan een maand of meer nodig te hebben om het systeem operationeel te krijgen. Ook storen zij zich aan de hoge kosten voor het opleiden van personeel. Zo’n 41% van de respondenten geeft aan dat er meer dan een maand nodig is om technici op te leiden.

Nog zorgelijker is dat bijna de helft van de respondenten toegeeft dat het personeel geen tijd heeft om het volledige RMM-systeem te leren kennen. Met deze cijfers is het geen verrassing dat meer dan de helft van de MSP’s moeite heeft om de toegevoegde waarde van managed service-contracten te laten zien aan de klant. Betekent dit dat we beheer op afstand maar moeten vergeten? Zeker niet, cloud computing biedt namelijk uitkomst.

Cloud-gebaseerde RMM-oplossingen bieden MSP’s en VAR’s namelijk de mogelijkheid om sneller te implementeren tegen vaste kosten, zonder dat hier extra training voor noodzakelijk is. Met dit model kunnen resellers hun klanten direct een breed scala aan nieuwe diensten leveren op het gebied van proactief onderhoud en rapportage en zich onderscheiden van de concurrent.

Een groeiend aantal leveranciers omarmt een pay as you go-model voor softwareapplicaties en VAR’s en MSP’s kunnen nu ook profiteren van de Software-as-a-Service benadering van RMM. Met de kernfuncties van een RMM-oplossing in de cloud, is het implementatieproces vele malen minder complex. Het wordt hierdoor mogelijke om binnen enkele minuten een werkend systeem op te zetten, zonder ingewikkelde configuratie of benodigde training. Het systeem wordt automatisch geüpdatet, waardoor het niet meer nodig is om beheertaken zoals software patches en upgrades in te plannen.

Cloud-gebaseerde RMM biedt resellers bovendien de informatie die zij nodig hebben om een goede relatie op te bouwen met de klant en relevante cross en upselling-kansen te benutten.

Dienstverleners moeten cloud computing niet langer als bedreiging zien, maar vooral profiteren van alle nieuwe mogelijkheden die deze technologie te bieden heeft. VAR’s en MSP’s kunnen zich dan eindelijk weer eens bezig gaan houden met wat echt belangrijk is, namelijk de klant zo snel en goed mogelijk ondersteunen.

Armand Sieben, Senior Channel Sales Manager GFI Software

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs