Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Reorganisatie Getronics had mooie timing’

05 februari 2010 - 08:57ActueelInnovatie & TransformatieGetronics
Diederik Toet
Diederik Toet

Het moment dat ict-dienstverlener Getronics zijn reorganisatie begon, heeft voordelig uitgepakt voor het bedrijf. Dat vertelt directeur Erik van der Meijden van het dienstenbedrijf tijdens een terugblik op de afgelopen twee jaar. 'De timing was mooi. Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.' Als de maatregelen later waren genomen, waren ze moeilijker uit te leggen aan klanten, redeneert hij.

'Reeds vóór de economische crisis hebben we de patiënt beter gemaakt', zegt Van der Meijden. Vanaf de overname door telecombedrijf KPN (oktober 2007) voerde hij een grootschalige reorganisatie bij Getronics door. Zo moest de destijds verliesgevende organisatie werken aan een 'goed financieel fundament' en zich richten op zijn nieuwe kerncompetenties.

Dat betekende volgens de topman onder meer het afstoten van niet-relevante bedrijfsonderdelen, zoals Business Application Services (BAS), PinkRoccade, Document Services en Everest. Getronics ging zich vooral richten op werkplekbeheer en tegenwoordig ook op cloud computing en security. Ook werd besloten tot verkoop van de buitenlandse dochterondernemingen en sluiting van binnenlandse vestingen. De 61 locaties in Nederland werden teruggebracht naar vijftien.

Heronderhandelen

Van der Meijden besloot verder het aantal arbeidsplaatsen met 10 procent te verminderen en verliesgevende contracten te heronderhandelen. Alles bij elkaar leverden de maatregelen volgens de topman een jaarlijkse besparing op van ongeveer zestig miljoen euro, waardoor Getronics inmiddels weer winst draait.

Ook werden diverse KPN- en Getronics-afdelingen samengevoegd, zoals de datacenteractiviteiten en de verkoopdivisies voor klanten met meer dan vijfhonderd medewerkers. De dienstverlener sloot bovendien een wereldwijd samenwerkingsverband met zes grote regionale branchegenoten, om zo nieuwe internationale klanten te werven en te bedienen. Van der Meijden verwacht dat deze alliantie in de toekomst zorgt voor extra omzet voor zijn bedrijf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Getronics drukt goed jaarresultaat van KPN

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Omzet KPN lager door tegenvallers Getronics

    Ontslag
    ActueelCarrière

    Getronics schrapt 119 banen

    PinkRoccade
    ActueelOverheid

    PinkRoccade snijdt banden met Getronics door

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    ‘Bij Getronics is het nooit rustig’

    Engeland, Houses of Parliament
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Getronics: Internationalisering was juiste keuze

    13 reacties op “‘Reorganisatie Getronics had mooie timing’”

    Nieuwere reacties »
    1. Bob schreef:
      5 februari 2010 om 09:42

      Ik kom bij die toko vandaan. Heb nog nimmer zo’n mentaliteit gezien als daar. Hij kan het leuk vertellen, maar NIEMAND was/is meer gemotiveerd daar. Ja, het management om de bonussen te halen. Personeel en klant is totaal ondergeschikt, alleen proberen ze dat een beetje onder te sneeuwen met management jargon.

      Login om te reageren
    2. Bert schreef:
      5 februari 2010 om 10:57

      Getronics is inderdaad niet goed voor Personeel en totaal niet klantgericht, ook het opleiden van personeel is ondeskundig, onprettig om voor te werken en bij de klant sta je als personeel vaak voor L.Daarbij komt nog dat het salaris en de arbeidsvoorwaarden ver beneden de maat zijn, ga zo door zou ik zeggen en je klantenbestand en personeel met Kennis zal groeien ( NoT)

      Login om te reageren
    3. Anoniem schreef:
      5 februari 2010 om 11:50

      Heb in de rol van klant ook gezien dat Getronics niet echt goed bezig is. Alles verzand in procedures en (proactief) meedenken met de klant is echt te veel gevraagd. Ze zijn momenteel erg gefocused op kosten, voor elke non-standard change komt er weer een aparte rekening terwijl dit wel in het raamovereenkomst zit. Van medewerkers hoor ik inderdaad veel klachten over de arbeidsvoorwaarden.

      Login om te reageren
    4. Anoniem schreef:
      5 februari 2010 om 11:50

      Hoi Bob alles ok?
      Ik herken je verhaal, management is hier de piranha in een vijver vol met mooie guppies (die wel klant vriendelijk zijn).

      Tsja waarheid is hard, nog steeds werkt het geheel niet samen, met KPN erbij wis iedere engineer een sales persoon.. maar waarom niet gewoon een goede sales afdeling en goede interne structuur? schoenmaker houd je bij je leest. Men wil de grote vissen maar iedereen wil dezelfde vis, daar is weinig meerwerk uit te behalen door de zoveelste engineer.

      Arbeids voorwaarden idd bizar.
      Binnenkort een grote uitstroom van engineers??..

      Login om te reageren
    5. Valcon schreef:
      5 februari 2010 om 12:18

      Wat een vreemd artikel. Dit valt wat mij betreft in de categorie “advertenties” en niet “redactioneel”! Zo verliest Computable alweer een stukje geloofwaardigheid.

      Login om te reageren
    6. Marco schreef:
      5 februari 2010 om 12:26

      @ Valcon, dat idee had ik nou ook. Er moest blijkbaar eens iets positiefs te melden zijn over Getronics. Helaas werd er niks gevonden dus dan roepen we iets over timing en heronderhandelen. Benieuwd of de ontslagen medewerkers het ook zo’n goede timing vonden. Een dinsdagavond om 19.00 was het toch??

      Login om te reageren
    7. Mik schreef:
      5 februari 2010 om 15:06

      Ze draaien inmiddels weer winst. Dat doen ze dan wel weer goed. Maar dat neemt niet weg, dat in het algemeen bij reorganisaties alles geoorloofd lijkt, om maar die de verliescijfers te tackelen. Zeker bij de grotere bedrijven gaat dat vaak met de botte bijl.

      Login om te reageren
    8. Marc schreef:
      5 februari 2010 om 15:23

      Is het bij Getronics anders dan bij welk ander groot bedrijf dan ook? Vergeet niet dat er ook veel tevreden mensen zijn die dit natuurlijk niet zomaar uiten, dat is namelijk ‘vanzelfsprekend’. De mentaliteit van de gemiddelde(!) Nederlander is dat we ons melden als er te klagen valt maar onze successen zien we als vanzelfsprekend. Alleen met een positief zelfbeeld en jezelf als ondernemer kom je verder in het leven. Niemand verplicht je om bij Getronics te blijven als je het ergens anders beter kunt hebben. King of the world…..!

      Login om te reageren
    9. S.J. Acherijn schreef:
      5 februari 2010 om 15:34

      @Marc:
      Tuurlijk is het niet verplicht er te blijven. De ’tevreden’ medewerkers proberen nu alleen niet op te vallen. Zeker niet met die ontslag rondes die er openbaar en niet openbaar geweest zijn.
      Als straks de markt verder aantrekt en de mooie aanbiedingen voor personeel weer komen, zal Getronics een grote uitstroom mee gaan maken.

      Feed them peanuts, you get monkey’s

      Login om te reageren
    10. Marc schreef:
      5 februari 2010 om 16:00

      S.J.:
      Het is zo dat mensen nu kansen pakken om zichzelf daarmee goed te kunnen verkopen dus ik onderschrijf wat je zegt. Personal Performance…@@ Results 😉

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs