Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Zorg-op-afstand

Gebrek aan ICT-standaarden vertraagt telezorg

17 februari 2010 - 09:24ActueelOverheidNictizTNO
Rian van Heur
Rian van Heur

Het gebrek aan ict-standaarden vertraagt de invoering van systemen voor zorg-op-afstand (telezorg). Dat concludeert onderzoeksbureau TNO in opdracht van het expertisecentrum Nictiz voor ict in de zorgsector. ‘Door niet te werken met ict-standaarden, moet elk telezorgproduct apart worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd. Dat brengt hoge kosten met zich mee', schrijft TNO in het rapport.

‘Er zijn verschillende standaarden in de zorg', concluderen de onderzoekers, ‘maar ze worden vaak niet toegepast. De meeste cases betreft een ict-oplossing die is ingezet voor een specifiek zorgprobleem. De mogelijkheid tot samenwerking tussen initiatieven bij de onderzochte cases is hierdoor beperkt.'

Daarnaast kiest de zorg vaak voor zijn eigen oplossingen, in plaats van bestaande standaarden te gebruiken. Patiënten kunnen bijvoorbeeld wel contact opnemen met een zorgverlener via een webformulier of e-mail, maar daarbij worden geen gestandaardiseerde applicaties gebruikt voor het videoconferentie, messaging of mail, zegt TNO. ‘Deze applicaties worden buiten de zorg op grote schaal gebruikt, maar zijn in de onderzochte cases weinig tot niet terug te vinden.'

Inrichting ict-landschap

Het beperkte gebruik van ict-standaarden bemoeilijkt de inrichting van een ict-landschap voor telezorg, zegt TNO. ‘De ict-medewerkers kunnen niet of moeizaam diverse telezorgproducten combineren.' Daarnaast bemoeilijkt het ook de samenwerking van telezorgvoorzieningen binnen organisaties. ‘Als deze samenwerking wordt gerealiseerd, moeten per samenwerkingsverband steeds nieuwe afspraken over de interactie tussen de systemen worden gemaakt. Dat kost veel tijd en moeite', concludeert het onderzoeksbureau.

Nictiz liet het onderzoeksbureau uitzoeken waarom zorg-op-afstand, ondanks de vele tools, nog weinig wordt gebruikt. Zorg-op-afstand zijn bijvoorbeeld digitale consulten, een elektronisch logboek voor patiënten, online behandeling of videocommunicatie tussen patiënt en zorgnemer. Er werd daarbij gekeken naar twintig initiatieven in de zorgsector.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Award
    ActueelGovernance & Privacy

    Onderzoek naar ICT-standaarden wint prijs

    Zorg
    ActueelGovernance & Privacy

    ‘ICT-kosten per zorgverlener stijgen 20 procent’

    6 reacties op “Gebrek aan ICT-standaarden vertraagt telezorg”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      17 februari 2010 om 11:54

      Ik zou graag willen weten welke
      “gestandaardiseerde applicaties gebruikt voor het videoconferentie, messaging of mail”
      hier bedoeld worden.
      Kan Rian van Heur dat eens navragen?

      Login om te reageren
    2. John schreef:
      17 februari 2010 om 13:02

      Nictiz weet al jaren dat de ontwikkeling van de telezorg wordt vertraagd door het standaardisatieprobleem. Helaas kunnen ze de kikkers niet meer in de kruiwagen houden na jaren van vrijheid voor de vele gesubsidieerde lokale initiatieven en pilots.

      Hoopt Nictiz dat het ministerie en de koepel van zorgverzekeraar standaarden gaat afdwingen? Dat zou m.i. wel e.e.a. oplossen.

      Login om te reageren
    3. M schreef:
      18 februari 2010 om 09:06

      De oplossing zou kunnen zijn: de zorg nationaliseren i.p.v. privatiseren. Politici hebben over ’t algemeen erg weinig verstand van computers, maar _een_ (standaard)lijn uitstippelen gaat ondanks dat toch wel beter als iets genationaliseerd is. Als iets niet genationaliseerd is, is ’t eigenlijk alleen maar te verwachten dat ’t overzicht en standaarden zoek zullen zijn/raken.
      Veel mensen zijn wars van overheidsbemoeienis omdat ze denken dat ’t efficiënter is als je iets aan de markt overlaat. Maar als iedereen afgezonderd in een hoekje ’t wiel zelf gaat zitten uitvinden, is daar natuurlijk niks efficiënts aan.
      Verder heb ik trouwens dezelfde vraag als Jan van Leeuwen.

      (Test: e met streepje: é)

      Login om te reageren
    4. M schreef:
      18 februari 2010 om 09:08

      Hulde! _Eindelijk_ kan je hier speciale tekens gebruiken. Maar dat werd ook wel tijd. Maar dit terzijde…
      éêëïó

      Login om te reageren
    5. Joost Bloemsma schreef:
      18 februari 2010 om 09:21

      Ik zie niet waarom dit een specifiek probleem voor de telezorg zou zijn. Ik zie dit in vrijwel alle sectoren terugkomen.
      Voor mij als ontwikkelaar een goede zaak, want ik mag bij de meeste opdrachtgevers hetzelfde wiel opnieuw uitvinden maar om het nou efficiënt te noemen…
      Zelfs binnen organisaties zie je per afdeling eigen oplossingen voor dezelfde problematiek. Vaak eenvoudig geïmplementeerd in Access of Excel toepassingen, maar soms ook uitgebreider. Zo heb ik zelfs al een keer binnen één organisatie verschillende (aangekochte!) oplossingen gezien voor projectmanagement!
      En om even op de opmerking van M terug te komen, juist bij overheidsinstanties (welke in mijn ogen toch genationaliseerd zijn) zie ik dergelijke problemen op grote schaal terug komen.

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      18 februari 2010 om 13:00

      Jammer dat Rian het niet belangrijk genoeg vindt om het werkelijk na te vragen, ik ben erg benieuwd wat als standaard beschouwd wordt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs