Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Lessen uit Scarface voor business cases in ICT

19 maart 2010 - 09:126 minuten leestijdOpinieCarrière

In de film 'Scarface' geven Tony Montana en zijn companen een aantal uitspraken ten beste over de businessopvattingen in hun wereld. Sommige ervan zijn gevleugeld geworden. Centraal in de wereld van Scarface staan angst, wantrouwen en hebzucht. Met extreem gedrag proberen de karakters in de film een soort 'veilige zone' voor hun werk en leven te onderhouden.

Er is een parallel tussen de wereld van Tony Montana en de wereld van ict-projecten. Het is een competitieve, dynamische en veranderlijke omgeving. Aan de hand van de uitspraken die in de film voorkomen, is het mogelijk om te reflecteren op de boodschap in een business case. Alleen met geaccepteerd en beschaafd gedrag en dat is al moeilijk genoeg!

Tony Montana: I always tell the truth. Even when I lie.

Wat betekent dit? Orders voor ict-leveranciers gaan bijna altijd over complexe producten met een hoge impact bij de klant, een lange looptijd en een groot kennisverschil tussen leverancier en klant. Vertrouwen is een absolute hoeksteen in de dienstverleningsrelatie. Het is dus 'totally not done' om tegenover klanten iets anders dan de waarheid te spreken. Zelfs als je wilt liegen, zorg dan toch maar dat je de waarheid spreekt. Eén keer liegen en je bent het vertrouwen kwijt. Reken er niet op dat het ooit terugkomt.

Frank: Rule number one: don't underestimate the other guy's greed.

Ict-orders en -projecten bevinden zich altijd in een competitieve, dynamische omgeving. Klanten willen niet alleen een winst behalen uit het project, maar in de praktijk is de afstemming van de doelen van de klant en doelen van de leverancier ook een dynamisch machtsproces. Het is fijn als dat in goede harmonie gaat, maar wie zich naïef opstelt, verliest zijn shirt. Blijft scherp, let goed op.

Frank: Rule number two… Elvira: Don't get high on your own supply.

Veel ict'ers houden van hun vak. Ict is alles voor ze. Ondernemers hebben dat ook. Ze hebben in eigen ogen het mooiste bedrijf van de wereld. Dat wil echter nog niet zeggen dat je er ook geld mee verdient. Een bedrijf moet niet broeden op een schatkist van talenten, maar moet er voor zorgen dat die talenten in de markt aan de slag gaan en er een passende beloning voor binnen halen. Als alle doelen zijn gehaald en er toch geen inkomsten zijn, dan is er iets grondig mis in de organisatie. Bijvoorbeeld een onderzoeksorganisatie moet zijn rapporten verkopen, niet verstoppen in de bibliotheek.

Tony Montana: I'm Tony Montana. You fuck with me, you fuckin' with the best.

Het kan geen kwaad om heldere afspraken te maken over die kronkels in het parcours waar de 'trein' van de levering uit de bocht zou kunnen vliegen. Risicomanagement heet dat. Leg goed vast wat de consequenties zijn als er een ontsporing is en hoe je 'back on track' kunt komen. Laat zien dat je daar goed in bent en leer dat spel waarderen, maar ga nooit met modder gooien.

Bernstein: Every day above ground is a good day.

Iedereen is feilbaar en managers nog het meest. Wees blij met elke dag dat er geen problemen zijn, vier er geregeld een feestje over, maar wees je er van bewust dat er altijd verborgen voetangels en klemmen zullen zijn.

Tony Montana: In this country, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the women.

Veel orders en trajecten worden gevierd bij het binnenhalen. Toch is een project pas een succes, als het is afgerond, de decharge is gedaan en er netjes is afgerekend. Daarom pleit ik voor trajectverantwoordelijkheid van de verkoopafdeling en business development: Hij of zij moet bij voorkeur betrokken blijven tot en met de afronding en afrekening van het traject. Een bonus uitkeren over een onbetaalde leverantie is vragen om problemen. Trajectverantwoordelijkheid voorkomt bijvoorbeeld dat een verkoper korting toepast op het besteedbaar aantal uren, terwijl de doelstelling ongewijzigd blijft. In zo'n geval kan hij/zij beter een korting op het bedrag geven, waarbij de uren op peil blijven. Het is dan duidelijker dat de marge onder druk staat en het risico van een crisisinterventie neemt af. De manager in kwestie kan het risico namelijk vooraf zien. Zulke keuzes bereik je alleen met trajectverantwoordelijkheid. Trajectverantwoordelijkheid bevordert de kans op betaling voor producten en diensten. Alleen wie succes heeft, maakt promotie.

Elvira: Don't toot your horn honey, you're not that good.

In business cases wordt veelal ingezoomd op de successen die behaald worden en de opbrengsten ervan. 80 procent van een project bestaat uit het voorkomen en oplossen van problemen. Een business case zou in een ideaal geval alle risicofactoren moeten meerekenen in de verwachte winst. Met een Bayesiaanse berekening zou je dan een correcte netto contante waarde vinden, wetend dat 50 tot 70 procent van de ict-projecten zonder succes wordt beëindigd. Toch geloof ik dat , voor zover gebruikt, de betreffende business cases allemaal een zonnige verwachting hadden.

Tony Montana: All I have in this world is balls and my word and I don't break 'em for no one. You understand?

Afspraken nakomen is te allen tijde essentieel en de project-/programmaleiding moet daarin het allerhoogste voorbeeld geven. Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat alle projectleden ook 'zelfreinigend' elkaar aan afspraken houden en elkaar daarbij helpen. Dat betekent dat je elkaar kunt aanspreken op ongepast gedrag en dat het geaccepteerd is excuses te maken en eventuele fouten te compenseren met een extra inspanning.

Tony Montana: You know what capitalism is? Getting fucked!

In een dynamische wereld heb je te maken met mensen die andere doelen hebben dan die van jouw organisatie, als die al vast omschreven zijn. Veel klanten hebben meer doelen dan alleen een financiële of operationele 'opbrengst'. Bij overheden spelen ook politieke doelen mee, bij andere organisaties ook pr en persoonlijke ambities van jouw counterparts. Wil je winst maken, dan moet je dit strijdperk als volwaardige speler kunnen betreden.

Alejandro Sosa: I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.

Let erop dat je je klanten met respect behandelt, maar accepteer ook niet dat jij of jouw organisatie zonder respect wordt behandeld. Als daar tekenen van zijn, maak ze dan bespreekbaar. Leg het op tafel. Negeren is uitstel van executie; het bezorgt je geen respect, maar slechts extra problemen.

Meer over

ProjectmanagementRisicomanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    4 reacties op “Lessen uit Scarface voor business cases in ICT”

    1. gast schreef:
      10 mei 2010 om 12:22

      Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Waarom trekken we niet meteen de vergelijking met andere klassiekers uit de filmindustrie?
      Terminator: I’ll be back
      Star Trek: You cannot change the laws of physics
      Star Wars: the Force is strong in this one
      Godfather: and this is the business we have chosen for
      etc etc etc.

      Login om te reageren
    2. mpwelters schreef:
      11 mei 2010 om 09:25

      It’s life Jim, but not as we know it.

      Van deze uitspraak is vaak gebruik te maken: zodra je met vaktechnici spreekt, deskundigen, et cetera.

      Login om te reageren
    3. ivo schreef:
      12 mei 2010 om 11:07

      Ik vind het een leuke en speelse manier om mensen bewuster te maken van hun rol.

      Login om te reageren
    4. Tho schreef:
      20 mei 2010 om 10:57

      Alejandro Sosa: I only tell you once. Don’t fuck me, Tony. Don’t you ever try to fuck me.

      Deze spreekt me bijzonder aan: Politici, do not fuck me!!!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs