Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Woonnet-Haaglanden navigeert met smileys

23 maart 2010 - 10:253 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGoogleJoh. Enschede
Rik Sanders
Rik Sanders

Joh. Enschedé IT & Consultancy heeft een nieuwe webapplicatie gerealiseerd voor Woonnet-Haaglanden. Dit gezamenlijk portaal voor zestien woningcorporaties toont het actuele woningaanbod in de regio Haaglanden. De site geeft met behulp van smileys aan of de woningzoekende kans maakt een aanbieding voor een woning te krijgen. Joh. Enschedé vervangt Van Wijk Interconsult als website-ontwikkelaar.

Eerder al bouwde Joh. Enschedé IT & Consultancy voor een andere federatie, Woonnet Rijnmond (19 woningcorporaties), een zware interactieve webapplicatie waar woningzoekenden kunnen reageren op het woningaanbod. Het bedrijf uit Haarlem is tevens verantwoordelijk voor de hosting van de www.woonnet-haaglanden.nl. De site is met behulp van Java- en Adobe-software gebouwd.

Volgens accountmanager Marcel Voorn van Joh. Enschedé IT & Consultancy was de website van Woonnet-Haaglanden verouderd. Na een tweejarig selectietraject voor de vernieuwing sleepte de business-unit van grafisch dienstverlener Koninklijke Joh. Enschedé de opdracht in de wacht. 'Wij hebben veel aandacht besteed aan de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid en de interactiviteit van de website. Op de site staan instructiefilmpjes waarmee de woningzoekende zich kan laten informeren over de werking van de nieuwe site.'

Vraag en aanbod

Volgens Voorn wilden de zestien bij Woonnet-Haaglanden aangesloten corporaties dat woningzoekenden via de site extra informatie krijgen over de omgeving van een woning die ze interessant vinden. In een woningadvertentie staat naast een foto en plattegrond, informatie over de woning en het wooncomplex. Een geografische kaart gebaseerd op Google Maps laat zien waar de woning ligt en geeft met icoontjes de aanwezige wijkvoorzieningen weer, zoals scholen, winkels en openbaar vervoer.

Daarnaast wilden de woningbouwverenigingen een beter afstemming tussen vraag en aanbod, stelt Voorn. 'Woningzoekenden reageerden te pas en te onpas op vrijkomende woningen. Daardoor ontstond er een scheef beeld van het woningaanbod en stonden woningen soms te lang leeg.' Bij de nieuwe website wordt voor de woningzoekende, zodra die is ingelogd, direct zichtbaar op welke woningen hij of zij kan reageren. De site geeft daarbij door middel van gekleurde smileys aan of de woningzoekende een redelijke slaagkans, een kleine kans of vrijwel geen kans heeft om een aanbieding voor een woning te krijgen.

Nieuwe webportalen

Het vernieuwde portaal biedt nog andere functionaliteiten, zoals het opstellen van een persoonlijke webpagina ('Mijn woonnet) en een nieuwbouwpagina waar de corporaties uit de stadsregio Den Haag met hun huur- en koopwoningen in de vrije sector adverteren.

Woningcorporaties hebben eigen websites, maar werken in een regio vaak samen om woningzoekenden een overzichtelijk woningaanbod te kunnen aanbieden. Voorn verwacht dat zulke federaties de komende tijd hun website willen verbeteren. Ook voorziet hij dat het koppelen van zo'n gezamenlijk webportaal aan de primaire informatiesystemen van de betrokken corporaties mogelijk is.

Meer over

Woningcorporaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    PwC: Corporaties omarmen uitbesteding

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Corporaties hangen minder aan leveranciers

    7 reacties op “Woonnet-Haaglanden navigeert met smileys”

    1. Ronald schreef:
      23 maart 2010 om 17:44

      Heerlijk zo’n site waar je verplicht Flash 9 voor nodig hebt…

      Login om te reageren
    2. Jos B schreef:
      24 maart 2010 om 10:46

      “Heerlijk zo’n site waar je verplicht Flash 9 voor nodig hebt…”

      De site opzich ziet er wel netjes uit, maar inderdaad het gebruik van Flash… 🙁
      Flash is nou niet echt bepaald een veilige oplossing.

      Login om te reageren
    3. Rob schreef:
      30 maart 2010 om 07:34

      Ik heb een Apple PC met Mac OS 10.6.3.
      Betekent het gebruik van Flash nu dat ik de teksten niet meer groter op het scherm kan krijgen? (ik kan wel op een deel van het scherm inzoomen maar dan wordt alles wazig, en je blíjft heen en weer schuiven om alles te kunnen lezen). Mijn moeder kon d.m.v. het vergroten van de letters voorheen wel het aanbod lezen, maar nu met Flash zijn de teksten te klein en onleesbaar geworden voor haar. Weet iemand een oplossing?

      Login om te reageren
    4. Dennis schreef:
      2 mei 2010 om 15:06

      Het dusdanig toepassen van Flash getuigt van absolute onkunde en heeft de gebruiksvriendelijkheid van de website enorm achteruit doen gaan. De oude website was niet moeder’s mooiste maar het werkte wel prima.

      De website is op een groot aantal mobiele telefoons niet meer toegankelijk, scrollen met een muiswiel werkt niet meer, niks word meer automatisch in je cache onthouden, en het is er nou ook niet bepaald veiliger op geworden. Het ziet er verder allemaal prima uit. Een mooie fiets met vierkante wielen.

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      3 mei 2010 om 08:53

      @redaktie
      Voordat jullie zulke reklame op internet zetten is het niet slecht even naar de validering van zo’n Site te kijken. Die is waarschijnlijk niet W3C conform en zeker niet WIA conform.
      Dat krijg je als reklameburo’s zich met websites gaan bezig houden, die ontbreekt het aan de minimale kennis van internettechniek.

      Login om te reageren
    6. Henno schreef:
      8 juli 2010 om 12:30

      Het eerste wat me opviel was inderdaad dat ik niet meer kon scrollen met een een muiswiel of twee-vinger trackpad mechanisme. Dat merk je toch direct op tijdens de eerste usability tests? Ik kan ook niet meer in de tekst zoeken met de zoekfunctie van de browser.

      Woonnet Rijnmond is ook al zo gebouwd, en Flash is hier helemaal niet voor bedoeld. Zo te zien kan de frontend van deze site prima gerealiseerd worden met HTML, CSS en eventueel JavaScript voor effecten of AJAX o.i.d., ik zie nu niet echt geavanceerde dingen waar Flash voor nodig is en waarbij de nadelen van Flash het opwegen tegen de voordelen. Gebruik de juiste tool voor de job.

      Login om te reageren
    7. linda schreef:
      17 september 2010 om 08:29

      Hallo,

      De smily’s vind ik helemaal niks .,
      Iedere dinsdag wacht je met spanning op nw. aanbiedingen maar het enige wat je gelijk ziet is een rode smiley, alleen maar !

      Dat werkt averechts want dan baal je al sorry hoor !

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs