Het Kadaster vraagt ict-leveranciers om advies over de inrichting van de automatisering binnen de organisatie. Bij de gegevensverzamelaar van onroerend goed in Nederland loopt de komende jaren een aantal contracten voor ict-dienstverlening af. Het Kadaster grijpt dat moment aan om zich te buigen over de ict-strategie. Daarbij houdt het alle opties open, van een interne ict-afdeling tot gedeeltelijke uitbesteding en zelfs volledige uitbesteding van de ict-dienstverlening.
Leveranciers wordt gevraagd om het Kadaster te adviseren bij de ontwikkeling van een complete visie. Daarvoor kunnen ze een vragenlijst invullen. Mede op basis van de geleverde antwoorden, ideeën en suggesties zal het Kadaster een visie ontwikkelen. Dat moet leiden tot een verkaveling en een sourcingstrategie die tegemoetkomt aan de eisen en wensen van het Kadaster en in een realistische verhouding staat tot wat leveranciers kunnen leveren.
Het Kadaster benadrukt dat de marktconsultatie niet is bedoeld om concrete partners te selecteren voor een opdracht. Het is niet de bedoeling dat partijen zich aanmelden voor een opdracht of daarvoor een offerte indienen. Het Kadaster stelt dat deelname aan de marktconsultatie op geen enkele wijze positieve of negatieve invloed zal hebben op deelname aan de voorgenomen aanbestedingen voor ict-diensten. De organisatie benadrukt dat de antwoorden van leveranciers uitsluitend gebruikt worden om de optimale verkaveling te bepalen en geen rol spelen in het aanbesteding- en selectietraject.
Geen vergoeding
Opvallend is dat de bedrijven geen vergoeding krijgen voor de adviezen die ze uitbrengen. In het marktconsultatiedocument schrijft het Kadaster: ‘Marktpartijen hebben geen recht op vergoeding van enigerlei kosten in het kader van deze marktconsultatie, noch voor het vervaardigen en overleggen van de gevraagde documenten.’
Het Kadaster heeft ongeveer 340 ict’ers in dienst. Die houden zich bijvoorbeeld bezig met het beheer van 3500 werkplekken. Daarnaast huurt de organisatie externen in, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van specifieke applicaties zoals Klic-online, een online database met informatie over kabels en leidingen in de grond die schade bij graafwerkzaamheden moet voorkomen.
Uit de toelichting over dienstverleningdomeinen in het marktconsultatiedocument valt onder andere op te maken dat de mainframe-dienstverlening van het Kadaster is uitbesteed aan T-Systems en dat Getronics alle internetdiensten zoals firewall, virusscanning, webhosting en mailservices, levert.