Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Regisseren ICT is net zo complex als regisseren film

06 april 2010 - 10:223 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
drs.ing. François Zielemans
drs.ing. François Zielemans

Van een gemiddelde filmregisseur wordt tegenwoordig een flinke dosis technische kennis gevraagd. De mogelijkheden om een steeds fraaiere ervaring op het doek te presenteren gaat echter gepaard met een toenemende complexiteit en het risico op het verkeerde technische paard te wedden. De concurrentie tussen filmstudio's is namelijk moordend en iedereen wil de volgende blockbuster produceren. In ict-land is het niet heel anders.

De ict-manager van vandaag moet een duizendpoot zijn die om kan gaan met bedrijfsprocessen die steeds dynamischer en complexer worden en tegelijkertijd steeds meer ict absorberen. De bedrijfsprocessen worden hierdoor steeds afhankelijker van ict om sneller te innoveren en kosten te reduceren en vraagt van de ict-organisatie oplossingen die steeds meer moeten bieden dan functionaliteit alleen. Ict moet de bedrijfsprocessen steeds actiever ondersteunen bij het competatief zijn en blijven.

Deze druk om als ict-organisatie steeds 'hoger in de waardeketen' te moeten acteren, is niet met een druk op de knop te realiseren. Het vraagt om een andere 'mindset' bij zowel business als ict over de inzet en aansturing van ict. In organisaties waar de ict-organisatie nog acteert als een facilitaire dienst leidt dit tot problemen tussen vraag van de business en het aanbod vanuit ict.

Het doelmatig inzetten van ict IT start met een betere balans tussen ict-efficiency en toegevoegde waarde voor de business. Toegevoegde waarde betekent businessmanagers aantoonbaar ondersteunen bij het adresseren van de toenemende concurrentie, complexiteit en dynamiek. Dit start met een ict-functie die begrijpt hoe de business geld verdient,  geld verliest en zijn maatschappelijke rol invult. Dit zijn de key business drivers.

Deze key business drivers kunnen per bedrijfsfunctie of -proces verschillen. De marketingafdeling zal veel meer sturen op time to market en flexibiliteit terwijl de productieafdeling gaat voor betrouwbaarheid en efficiency. De uitdaging voor de ict-organisatie is om aan deze gedifferentieerde behoefte te voldoen, zonder dat dit te veel ten koste gaat van de eigen efficiency.

Dit betekent dat de ict-organisatie het vermogen dient op te bouwen de werkelijke businessbehoefte en dynamiek op een flexibele wijze te vertalen in ict-oplossingen. Oplossingen die variërend door interne of externe partijen geleverd worden. Dit vraagt naast een flinke dosis bedrijfskunde om creativiteit en stevige communicatieve vaardigheden.

De bedrijfskunde komt onder andere aan de beurt bij het vertalen van de key business drivers naar key ict drivers. Oftewel, het met de businessmanagers SMART maken van business drivers en deze vertalen in SMART ict drivers. Deze drivers vormen niet alleen het gezamelijke business ict dashboard, maar geven ook richting aan keuzes op gebieden als projecten, diensten, architectuur, processen, sourcingstrategie en dergelijke.

Het op deze manier transparant maken en regisseren van de bsiness ict waardeketen is geen wondermiddel. De laagste prijs in combinatie met maximale flexibiliteit en kortste time to market zijn grootheden die ook nu niet te verenigen zijn. Het biedt wel een kader waarmee business en ict de verschillende belangen tegen elkaar kunnen afwegen om zo tot een gedragen ict-strategie te komen. Een ict-strategie die kan rekenen op commitment en eigenaarschap vanuit de business en daardoor een veel grotere kans van slagen heeft.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    3 reacties op “Regisseren ICT is net zo complex als regisseren film”

    1. mm schreef:
      7 april 2010 om 11:14

      “Regisseren ICT is net zo complex als regisseren film”
      Die bewering doet geen recht aan de complexiteit van het regisseren van ICT. Dat is nl. vele malen complexer dan het regisseren van een film.
      Waarom er trouwens filmstudio’s worden bijgehaald, is niet bepaald logisch. Da’s een hele andere sector.

      Login om te reageren
    2. Jan schreef:
      7 april 2010 om 11:56

      Geen idee. Misschien omdat films ook vaak gedaan worden als project? Omdat films ook extreem duur zijn maar iedereen uiteindelijk als de rookwolken zijn opgetrokken blij is met het resultaat? Omdat films maken ook een stukje creativiteit vereist? Ik vroeg mij hetzelfde af.

      Login om te reageren
    3. Johan Groen schreef:
      13 april 2010 om 20:33

      In mijn dagelijkse werkzaamheden in IT projecten heb ik veelvuldig te maken met een grote verscheidenheid aan technisch experts. Vanuit mijn rol als managing consultant werk ik samen met vele disciplines binnen het IT landschap om de diverse IT uitdagingen succesvol ingevuld te krijgen. Mijn rol in deze is het faciliteren, begeleiden en (mede) borgen dat deze uitdagingen succesvol geimplementeerd worden. In dergelijke trajecten heb ik ervaren dat niets verzelfsprekend is en dat je moet begrijpen waar het inhoudelijk over gaat. Anders mis je (gezamenlijk) de boot met alle gevolgen van dien. Ik heb uw artikel gebruikt als aanleiding voor mijn recente blogitem bij blog (http://ictenorganisatie.blogspot.com/) met name omdat dit ook mij bezighoudt. Dank voor uw artikel.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs