Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Falend noodaggregaat legt internet Telfort plat

07 april 2010 - 09:20ActueelCloud & InfrastructuurNuonTelfort
Diederik Toet
Diederik Toet

Door stroomuitval in een datacenter van telecomaanbieder Telfort konden vierhonderdduizend klanten dinsdagavond 6 april urenlang geen gebruikmaken van internettelefonie en mobiel internet. Het bedrijf onderzoekt nog hoe de storing ontstond en waardoor het noodaggregaat de stroomvoorziening niet automatisch overnam. Technici van het telecombedrijf en van energieleverancier Nuon zijn lange tijd bezig geweest om de storing te verhelpen, meldt voorlichtster Renske Algra van Telfort.

Om tien uur 's avonds kwam de stroomvoorziening weer op gang. De aanbieder kon daardoor zijn dienstverlening in de loop van de nacht geleidelijk herstellen. Internetten op mobiele telefoons was tot acht uur vanmorgen voor veel mensen niet mogelijk. Het was tijdens de storing wel mogelijk om mobiele telefoongesprekken te voeren, aldus Algra.

In eigen beheer

Het getroffen datacenter van het telecombedrijf staat in Amsterdam en verzorgt het internetverkeer van de honderdduizenden abonnees. Telfort heeft de locatie in eigen beheer, net als de andere vier datacenters van de aanbieder. Het was volgens Algra niet mogelijk om het internetverkeer te routeren via andere locaties.

Het kan zijn dat routers niet automatisch met internet verbinden, legt de woordvoerster uit. Ze raadt aan om de routers in dat geval uit te schakelen en na tien seconden weer aan te zetten.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    19 reacties op “Falend noodaggregaat legt internet Telfort plat”

    Nieuwere reacties »
    1. 1 schreef:
      7 april 2010 om 10:18

      Ik kon gisteren om 23:00 alweer mobiel internetten.

      Login om te reageren
    2. pipo schreef:
      7 april 2010 om 10:37

      Boeiend wat jij als individu kon.. Belangrijk is dat dit bedrijf geen mogelijkheid heeft gezien om z’n verkeer om te leiden, en dan maar 400000 mensen te verstoken van communicatie. Begrijp goed dat veel mensen ook VOIP hebben, en dus van telefonie afhankelijk kunnen zijn. Helaas zou je dan moeten concluderen dat je nooit alles in 1 moet nemen, en je telefonie in ieder geval moet spreiden. (bv Telfort en T-mobile) of Ziggo en KPN.
      wellicht dat bedrijven hier van kunnen leren, en de consument wat beters aan kunnen bieden in de toekomst.

      Login om te reageren
    3. Data centers rule schreef:
      7 april 2010 om 10:44

      Misschien een idee om over te stappen naar een ECHT data center? Zo eentje waar je betaalt voor de facilities (als stroom, koeling en veiligheid) en je jezelf kan richten op je core business?

      Login om te reageren
    4. JP schreef:
      7 april 2010 om 11:07

      Zulke dingen kan je gewoon testen. Hebben ze geen UPS met voldoende capaciteit? Als ik dit zo lees, moeten ze eens heel serieus gaan kijken naar hun inrichting. Een communicatie knooppunt voor een half miljoen abonnees dat afhankelijk is van EEN aggregaat??? Dat klinkt zo jaren 80!

      Login om te reageren
    5. mm schreef:
      7 april 2010 om 11:07

      @Tinus:
      In ieder geval boeiender dan wat 1 zegt. Een moderator zou zonder problemen berichten 1 en 3 mogen verwijderen, en het aanhalen daarvan door pipo en ik.
      Alleen de conclusie “Helaas zou je dan moeten concluderen dat je nooit alles in 1 moet nemen” is twistbaar. Want dan heb je over ’t algemeen hogere kosten als abonnementhouder zijnde. Het is even de vraag of dat opweegt tegen wat minder kans op algehele storingen.
      Inderdaad, het automatisch omleiden – dat is iets waar bijvoorbeeld wel naar gekeken kan (moet?) worden.

      Login om te reageren
    6. Ernst schreef:
      7 april 2010 om 11:09

      @Data centers rule; ik denk dat ICT de core business is van een telecom provider gezien het feit dat alles tegenwoordig dus digitaal is. Dus of je dat moet uitbesteden?

      Maar goed; interessanter is waarom voor de zoveelste keer een noodstroomvoorziening niet werkt als het er op aan komt… dat komt veel te vaak voor. Volgens mij wordt er te weinig informatie gedeeld om van te leren waar hier de crux ligt. Te weinig testen? Te weinig exptertise? SPOF’s over het hoofd gezien? Kostenplaatje?

      Login om te reageren
    7. JP schreef:
      7 april 2010 om 11:18

      @Ernst
      Vaak wordt verkeerd getest. Wij zijn een gewoon kantoor met 400 medewerkers; Wij hebben 2 gescheiden nettrafo’s, een aggregaat en een UPS met 20 minuten autonomiteit. Het aggregaat wordt wekelijks getest… volgens de voorgeschreven procedure. Echter hierin zitten fouten! De testen worden altijd gedaan met een nog werkende netvoeding. Het blijkt als je beide trafo’s gewoon afschakeld, dat er hele andere dingen gebeuren!!! (of gewoon niets! Aggregaat start wel, maar schakelt niet… of verkeerd)
      Ik denk dat ze vooral angst hebben om het te testen. Zelf ben ik er een voorstander van om tenminste 1x per jaar de trafo’s uit te zetten, tijdens kantoor uren! en een echte test te doen. Dit doet meer dan de wekelijkse start test. Er zijn altijd details die over het hoofd gezien zijn tijdens de bouw.

      Login om te reageren
    8. pipo schreef:
      7 april 2010 om 11:37

      @mm
      indien je afhankelijk bent van telecom, of bereikbaar wilt zijn, zal je als consument ZELF moeten kiezen of je je “vaste” telefonie en je mobiele telefonie bij dezelfde provider neemt, of dat je van je voordeelpakket afstapt om een hogere contingency te hebben.
      life’s all about choices..

      Login om te reageren
    9. Herb schreef:
      7 april 2010 om 11:46

      Het ergste is: je kan ze ook niet bereiken om te weten wat er aan de hand is, al heb je mobiel een ander provider. Bijv. alle nummers die ik voordien van Telfort had werken niet meer en het nummer die ze hebben werkt tot 21.00 uur, zo ben je verstoken van informatie.

      Login om te reageren
    10. KC schreef:
      7 april 2010 om 11:58

      In 99.99% zijn de verantwoordelijke ICT’ers die geen enkel flauw benul hebben van electriciteit. Het is voor hen niet boeiend of fancy. Ze vertrouwen dan maar op gewone elektiekers die geen flauw benul hebben van ICT.

      Anderzijds is het wel erg gesteld met onze maatschappij als we nog geen paar uurtjes zonder telefoon of internet kunnen. Er zijn toepassingen die belangrijk zijn en die moeten goed beveiligd zijn maar bellen en surfen is er zeker niet.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs