14 procent van de Nederlandse ict-managers en -professionals vindt dat hun ict-leverancier het concept van cloud computing niet duidelijk kan uitleggen. Nog eens 15 procent geeft aan dat hun dienstverlener het concept slechts met moeite duidelijk uitlegt. Bij 32 procent blijkt dat wel zonder probleem te lukken. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek dat Computable uitvoerde in het kader van de ICT Services Guide 2010.
Aan het onderzoek deden in totaal 1851 respondenten mee, ict-managers en ict-professionals uit grote en kleine Nederlandse organisaties. 40 procent van hen gaf aan niet te weten of de door hen ingehuurde ict-dienstenbedrijven cloud computing goed kan uitleggen.
In de ICT Services Guide, die 21 mei verschijnt, worden leveranciers per ict-deelgebied door respondenten beoordeeld op zaken als kennis, betrouwbaarheid, prijs en klantcontact. Ook reageren de deelnemers op stellingen over open source, beheermethodieken, service-level agreements, outsourcing en dus cloud computing.
Geen idee
Uit ander onderzoek, uitgevoerd door de belangengroep van softwareleveranciers BSA, blijkt dat 60 procent van de Europeanen niet weet wat ‘in de cloud’ betekent. Een vijfde van hen heeft geen idee waar gegevens die via internet worden opgeslagen, daadwerkelijk worden bewaard. Daarnaast heerst veel onwetendheid over de verantwoordelijkheid voor de bescherming van gegevens die via webdiensten worden opgeslagen.
In het bedrijfsleven heerst veel onduidelijkheid over cloud computing en bijvoorbeeld de locatie waar gegevens worden opgeslagen. Zo besloot de Amerikaanse Yale-universiteit voorlopig niet over te stappen op de clouddienst Google Apps for Education. Volgens de instelling wilde Google niet zeggen in welke datacentra de universiteitsgegevens worden opgeslagen. Het zoekbedrijf kon alleen een lijst van vijftien landen geven waar de gegevens níet terechtkomen.