Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Klantbeleving en online self service

16 april 2010 - 07:253 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

In de energiemarkt is onder consumenten nog veel onvrede over de prijstransparantie en serviceverlening. Consumenten worden zich ook steeds bewuster van de overstapmogelijkheden en de switchbereidheid neemt toe. Voor energieleveranciers is het daarom van belang om zich te richten op klantbehoud en -loyaliteit.

Het Internet biedt hiervoor mogelijkheden. Ten aanzien van online sales en marketing heeft men dit kanaal al ontdekt, denk aan de concurrentie op de prijsvergelijkingsites en de vele corporate redesigns in de afgelopen periode (bijvoorbeeld Eneco, Energie:direct, Greenchoice en Essent).

De realiteit tegenwoordig is dat ieder contactmoment met de klant benut moet worden om de band te versterken. Ten aanzien van klantbehoud en -loyaliteit hebben de energieleveranciers een belangrijke troef in handen, namelijk de online (besloten) self service omgeving. Klanten kunnen hier onder andere hun persoonlijke gegevens aanpassen, meterstanden en verhuizingen doorgeven, betaaloverzichten opvragen en hun voorschot plannen.

In een uitgevoerd onderzoek bij Essent, Eneco, Energie:direct, Greenchoice en Nuon kan geconcludeerd worden dat deze omgevingen vooral transactioneel (service) zijn ingericht. Afgezien van Greenchoice, wordt er in de overige besloten omgevingen weinig tot geen aandacht besteed aan transparantie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en een persoonlijke benadering.

De verwachting is dat de komende periode hier nog veel in geïnvesteerd gaat worden. Niet alleen vanuit kostenbesparing zijn online self services het alternatief, maar ook voor het vergroten en verbeteren van het contact met de klant. Self service omgevingen zijn bij uitstek geschikt voor persoonlijk contact, het bieden van toegevoegde waarde op basis van insights en het klantprofiel en de mogelijkheden tot feedback.

De kern zit ‘m vooral in klantbeleving; de ervaringen en waarnemingen van de klant afgezet tegen zijn/haar verwachtingen. In het sturen op klantbeleving zit ook de kern van klantloyaliteit, het continu (op een positieve manier) blijven verrassen van je klanten. Door als energieleverancier binnen de besloten omgeving door te blijven ontwikkelen langs de assen van transparantie, betrouwbaarheid, duurzaamheid, personalisatie én service wordt het contactmoment beter benut met betrekking tot borging van je bestaande klanten.

Een andere uitdaging zit in kanaalsturing. Ook voor consumenten worden thema’s zoals energiebesparing en verbruiksmanagement steeds belangrijker. Wanneer deze thema’s worden gekoppeld met de online (self service) omgeving zullen klanten steeds vaker hun weg weten te vinden naar dit kanaal. Via deze ‘pull’ kunnen self service omgevingen ook een bijdrage leveren in de verschuiving van het klantcontact van het telefoniekanaal naar internet.

Meer over

Groene ICTTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    3 reacties op “Klantbeleving en online self service”

    1. Maart schreef:
      16 april 2010 om 09:21

      Er wordt gesproken over een onderzoek dat zou zijn utgevoerd. Welk onderzoek is dit? Wat is de gebruikte bron?

      Login om te reageren
    2. Jeroenw schreef:
      17 april 2010 om 04:26

      De realiteit tegenwoordig is dat ieder contactmoment met de klant benut moet worden om de band te versterken.

      Tja… dat zal niet lukken als je dat contact of via een gebrekkige website onderhoudt of wanneer je een stelletje minimum loners in een callcenter hebt. Ze zijn slecht verstaanbaar door herrie en accent, weten niet waar ze mee bezig zijn en behandelen je alsof je een sbs6 kijker bent het IQ van een kamerplant.

      Doe daar nog ’s een lading louche energie bedrijfjes bij en het is echt een zooitje op die markt.

      Login om te reageren
    3. Bas van Ulzen schreef:
      20 april 2010 om 07:02

      Het onderzoek is door onszelf uitgevoerd. We hebben rondom de aandachtsgebieden “service, persoonlijk, duurzaam, betrouwbaar en transparant” uitgangspunten opgesteld en deze een score toegekend na het doorlopen van alle self-service omgevingen van de betreffende leveranciers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs