Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

McAfee-fout is alleen handmatig herstelbaar

23 april 2010 - 09:403 minuten leestijdActueelSecurity & AwarenessMcAfee
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De software update die antivirusbedrijf McAfee woensdagmiddag 21 april uitbracht, en die per abuis een essentieel Windows-systeembestand uitschakelt, is voorlopig alleen handmatig herstelbaar. Dat zegt beveiligingsadviseur Bart Schultink van 'McAfee-specialist' Medusoft. McAfee kwam vanochtend wel met een geautomatiseerde versie, die vanaf het netwerk uitrolbaar is. Deze tool moet alleen nog worden getest. De fabrikant zoekt organisaties die de tool willen testen.

De adviseur legt uit wat momenteel het probleem is: 'Machines die zijn beschadigd door de update blijven maar herstarten.'Dat maakt het heel moeilijk om ze vanuit het netwerk te repareren. Vaak is er niet genoeg tijd om het herstelbestand uit te voeren. Met gespecialiseerde beheersoftware van bijvoorbeeld Altiris is wel een deel van de machines op afstand te repareren.'

Maar dan nog is een deel van de machines momenteel niet op afstand te repareerbaar. 'Systeembeheerders moeten deze machines allemaal een bezoekje brengen, een DOS-venster openen en het rebooten onderbreken met het commando 'shutdown -a'. Vervolgens draait de beheerder het herstelbestand van McAfee, dat het Windows systeembestand svchost.exe terugzet, en de virusdefinitie van het w32/wecorl.a-virus zodanig aanpast, dat het niet meer svchost.exe onschadelijk maakt.'

Alleen Windows XP SP3-machine vatbaar

Een batch-bestand uitrollen dat hetzelfde doet vanuit het netwerk werkt niet, want timing is essentieel. 'De pc's die de problemen vertonen laten een aftelvenster zien, dat zestig seconden aftelt. Vanuit het netwerk is dat niet zichtbaar.'

Volgens Schultink zijn alleen Windows XP SP3-machines vatbaar voor het probleem. 'Dat heeft te maken met de hash value van het bestand. Die is voor XP SP3 net iets anders, waardoor de McAfee-update het systeembestand aanzag voor een virus.'

Testronde

McAfee kwam deze ochtend wel met een geautomatiseerde versie, die vanaf het netwerk uitrolbaar is. Deze tool moet alleen nog worden getest. 'McAfee zoekt naar kandidaten om de tool te testen' zegt verkoopdirecteur Erik Remmelzwaal. 'Klanten mogen ons aanschrijven (support@medusoft.eu), om aan deze testronde deel te nemen.'

REPARATIEINSTRUCTIES VOOR ZAKELIJKE KLANTEN

Stap 1: Download de Recovery SuperDAT van http://download.nai.com/products/mcafee-avert/tools/SDAT5958_EM.exe op een werkende computer en sla het op, op een draagbaar medium zoals een USB stick.
Stap 2: Start het getroffen systeem in Veilige Modus (Safe Mode). Dit doe je door tijdens het opstarten op F8 te drukken en te kiezen voor veilige modus.
Stap 3: Kopieer SDAT5958_EM.EXE vanaf de USB-stick naar het bureaublad.
Stap 4: Start SDAT5958_EM.exe vanaf het bureaublad.
Stap 5: Open 'Deze Computer' en navigeer naar to C:Program FilesMcAfeeVirusScan.
Stap 6: Verwijder de map genaamd 'DAT'.
Stap 7: Herstart de computer in de normale modus (dus zonder F8).
Stap 8: Na de herstart klik je met de rechtermuistoets op het McAfee-ikoontje en kies je voor handmatige controle op nieuwe DAT-bestanden om de meest recente versie te downloaden.

Wanneer de aangeboden procedures geen werkzame computer opleveren, neem dan contact op met McAfee, of met de computerleverancier.
Bron: McAfee-specialist Medusoft

Meer over

BesturingssystemenMalwareNetwerkbeheerPatches

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    McAfee-update veroorzaakt veel PC-uitval

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    McAfee-update schakelt Windows-bestand uit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    McAfee neemt Trust Digital over

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Bijna helft zakelijke McAfee-klanten getroffen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Automatische tool McAfee werkt deels

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    McAfee belooft steun aan getroffen klanten

    46 reacties op “McAfee-fout is alleen handmatig herstelbaar”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Erwin Klomp schreef:
      23 april 2010 om 11:16

      @Mark Peter:
      Klopt we hebben ook alleen even “snel”een aantal key PC’s geupdate. Daarna zijn we na gaan denken hoe we de rest konden gaan doen. Dit is idd via een USB stick gegaan

      Login om te reageren
    2. Marc schreef:
      23 april 2010 om 11:20

      @Kees,

      Leuk advies maar dat gaat niet werken, al de benodigde netwerkservices, denk aan DHCP, Workstation etc draaien binnen het SVCHost.exe image, en die was nu net verwijderd door de McAfee update. Dus er valt niet zoveel te laden via het netwerk.

      Login om te reageren
    3. Louis schreef:
      23 april 2010 om 11:20

      Je kunt ook een batch maken die de McAfee services uitschakelt, de extra.dat kopieerd, de svchost.exe terug zet en dan de services weer starten.
      werkte hier prima.

      Login om te reageren
    4. mm schreef:
      23 april 2010 om 11:31

      Hmm… Waarom zijn er nu opeens 7 reacties verdwenen?
      Graag uitleg.

      Login om te reageren
    5. cobolprog schreef:
      23 april 2010 om 11:37

      @Mark Peter: Je eigen bericht is taalkundig helemaal een ramp en lezen kan je blijkbaar ook niet. Over geselecteerd publiek gesproken, daar hoor jij dus echt niet bij.

      Login om te reageren
    6. Joker schreef:
      23 april 2010 om 11:39

      Ook ik heb van alles geprobeert.
      Het enige wat werkte is recovery console.
      Simpel en alles doet het weer.
      deze beschrijving is ook te vinden bij mcafee.

      Mijn pc is in ieder geval weer gerepareerd.
      Ik hoop dat het voor de rest ook goed komt.
      Overigens vindt ik het schandalig dat dit kan.

      Login om te reageren
    7. Steven schreef:
      23 april 2010 om 11:52

      Wij krijgen de computer niet eens meer in de veilige modus opgestart. Komt er nu een complete fix van McAfee of van Microsoft?

      Login om te reageren
    8. john schreef:
      23 april 2010 om 11:58

      Mijn computer (XP sp3) is ook al slachtoffer, al sinds woensdag… Helaas kan ik de tool niet via een usb of cdrom benaderen, ziet helaas de externe opslagmedia niet. Betreffende de verwijderde file is niet meer te vinden (in safemode). Wat moet ik nu doen?

      Login om te reageren
    9. Alexander schreef:
      23 april 2010 om 12:05

      Ik heb al een aantal pcs gefixt met dit probleem. Dit probleem is binnen 1 min aan te fixen maar het vervelende is dat Internet gewoon niet werkt op deze pcs dus je kan ze niet eens overpakken van afstand. Toch wel slecht van een virusscanner dat de update niet goed worden getest en worden uitgewerkt. Maar hierdoor is wel weer te zien hoe makkelijk belangrijke bestanden gewist kunnen worden en het systeem onklaar te maken is.

      Login om te reageren
    10. Gerda vd Werve schreef:
      23 april 2010 om 12:09

      Allemaal heel lastig en hoe moet de leek dit nu oplossen? McAfee neemt de telefoon niet op..wat nu?
      Wie heeft er een oplossing?

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs