Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

McAfee belooft steun aan getroffen klanten

25 april 2010 - 23:093 minuten leestijdActueelSecurity & AwarenessMcAfee

Security-leverancier McAfee belooft consumenten en zakelijke klanten, die getroffen zijn door de foute software-update, ondersteuning bij het herstel van de getroffen pc’s. Consumenten kunnen hun pc gratis laten repareren en komen in aanmerking voor twee jaar gratis gebruik van McAfee-antivirussoftware.

McAfee bracht 21 april per abuis een software-update uit die een essentieel Windows-systeembestand aanziet voor een virus. Door de update is een onbekend aantal Windows-pc’s ernstig van slag geraakt, ook bij instellingen in Nederland. Tot de problemen behoren ongevraagd herstarten en ‘blue-screens-of-death’. Oorzaak van de storing ligt volgens een blog op ZDNet, aan een aangepaste testprotocol van McAfee. Zo zou de update niet op Windows XP met Service Pack 3 (SP3) zijn getest.

McAfee heeft inmiddels een herstelbestand online gezet. Het herstelbestand voorkomt dat svchost.exe, een essentieel Windows-bestand, wordt aangezien voor een virus. Daarnaast probeert het herstelbestand het verwijderde systeembestand terug te halen uit de cache. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld doordat de computer is herstart, zoekt het herstelbestand naar het systeembestand in de service pack-bestanden die op de pc zijn geïnstalleerd.

Zakelijk
McAfee heeft op zijn site zijn excuses aangeboden aan klanten die zijn getroffen door het virus. De leverancier zegt er alles aan te doen om de pc’s weer normaal te laten werken. Zakelijke klanten worden verzocht om te surfen naar de information library en de knowledge base van McAfee. Daar staan het laatste nieuws en updates om de pc’s van klanten weer normaal te laten werken. In de knowledge base staat meer informatie voor VirusScan Enterprise en voor Total Protection Service-gebruikers. Klanten kunnen verder ook deelnemen in de online support community. Meer details staan in een frequently ask questions (FAQ)-website.

Klanten wordt aangeraden om bij verdere vragen het kantoor van McAfee in Nederland te bellen.

Consumenten
Thuisgebruikers die Windows XP gebruiken, wordt aangeraden de laatste security-update te checken. Volgens McAfee zijn er niet veel thuisgebruikers getroffen. Degenen die wel getroffen zijn, kunnen een gratis telefoonnummer bellen voor verdere ondersteuning. In Nederland is dat 020-504 05 86. Daar krijgen ze hulp van de technische hulpdienst. Als het niet mogelijk is om via de telefoon het probleem op te lossen, stuurt McAfee herstelsoftware. Deze software kan worden gedownload of McAfee stuurt een cd met software naar de klant op.

Als een klant schade heeft aan zijn pc door de foute software-update en deze heeft moeten laten repareren, is McAfee bereid dit voor ‘redelijk bedrag’ te vergoeden. Klanten die zijn getroffen mogen de komende twee jaar gratis gebruik maken van de software, staat op de website van McAfee te lezen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    NIS2 is geen bedreiging (maar gouden kans voor it-kanaal)

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    Kapot storing out of order buiten werking
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Ingram Micro zucht onder cyberterreur, Europese bedrijven willen AI Act in de ijskast (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    NIS2
    ActueelGovernance & Privacy

    NIS2 wordt bureaucratisch monster, vrezen Duitsers

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs