Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

McAfee belooft steun aan getroffen klanten

26 april 2010 - 04:333 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurMcAfee
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Securityleverancier McAfee belooft consumenten en zakelijke klanten, die getroffen zijn door de foute softwarevirusupdate, ondersteuning om hun pc's gewoon weer te laten werken. Consumenten kunnen hun getroffen pc's gratis repareren en ze komen in aanmerking voor twee jaar gratis gebruik van McAfee antivirussoftware.

McAfee bracht afgelopen woensdagmiddag 21 april per abuis een softwareupdate uit die een essentieel Windows-systeembestand aanziet voor een virus. Door de update is een onbekend aantal Windows-pc's ernstig van slag geraakt, ook bij instellingen in Nederland. Tot de problemen behoren ongevraagd herstarten en de 'blue-screen-of-death'. Oorzaak van de storing ligt volgens een blog op ZDNet aan een aangepaste testprotocol van McAfee. Zo zou de update niet op Windows XP met Service Pack 3 (SP3) zijn getest.

McAfee heeft inmiddels een herstelbestand online gezet. Het herstelbestand voorkomt dat svchost.exe, een essentieel Windows-bestand, wordt aangezien voor een virus. Daarnaast probeert het het verwijderde systeembestand terug te halen uit de cache. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld doordat de computer is herstart, zoekt het herstelbestand naar het systeembestand in de Service Pack-bestanden die op de pc zijn geïnstalleerd.

Zakelijk

McAfee heeft op zijn site aan zijn klanten, die getroffen zijn door het virus, zijn excuses aangeboden. De leverancier zegt er alles aan te doen om de pc's weer normaal te laten werken. Zakelijke klanten worden verzocht om te surfen naar de information library en de knowledge base van McAfee. Daar staan het laatste nieuws en updates om de pc's van klanten weer normaal te laten werken. Verder worden klanten aangeraden bij verdere vragen het kantoor van McAfee in Nederland te bellen. In de knowledge base staat meer informatie voor VirusScan Enterprise– en voor Total Protection Service-gebruikers. Klanten kunnen verder ook deelnemen in de online support community. Meer details staan ook in een Frequent Ask Questions (FAQ) website.

Consumenten

Voor thuisgebruikers van McAfee-software, die Windows XP gebruiken, wordt aangeraden de laatste securityupdate te checken. Volgens McAfee zijn er niet veel thuisgebruikers getroffen. Indien wel, kunnen ze een gratis telefoonnummer bellen voor verdere ondersteuning. In Nederland is dat 020-504 05 86. Daar krijgen ze hulp van de technische hulpdienst die de klant verder kan helpen. Indien het niet mogelijk is om via de telefoon het probleem op te lossen, dan stuurt McAfee software zodat de pc weer normaal kan werken. De software kan dan worden gedownload of McAfee stuurt een cd met software naar de klant op.

Indien een klant schade heeft aan zijn pc door de foute softwareupdate en dat heeft moeten repareren, dan is McAfee bereid deze voor een 'redelijk bedrag' te vergoeden. Klanten die getroffen mogen de komende twee jaar gratis gebruik maken van de software, zo staat op de website van McAfee te lezen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    McAfee-fout is alleen handmatig herstelbaar

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    McAfee-update veroorzaakt veel PC-uitval

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    McAfee-update schakelt Windows-bestand uit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    McAfee neemt Trust Digital over

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Bijna helft zakelijke McAfee-klanten getroffen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Automatische tool McAfee werkt deels

    4 reacties op “McAfee belooft steun aan getroffen klanten”

    1. Morgenroodt schreef:
      26 april 2010 om 10:05

      Beste Mensen.
      Ook ik was getroffen door de verkeerde up-date van McAfee.
      Telefonisch contact met McAfee gelegd en 27 minuten in de wacht gegooid A 0,80 cent per minuut..
      In twee dagen tijd bellen en bellen maar geen verbinding
      de lijn werd telkens door McAfee verbroken.?????
      In totaal 72 euro aan telefoon kosten voor twee minuten verbinding,waarin ik niet verder werd geholpen.
      ze zouden mij terugbellen ,5 dagen verder maar nog steeds niet gebeld .?????/
      Zo kan je erg veel geld verdienen je geeft een verkeerde up-date en leg de rekening bij je eigen klanten.
      Op een E-Mail naar McAfee wordt niet gereageerd.
      Bekijk het maar looser.!!!!!!!!
      Je maakt openlijk excuses en klaar ben je.

      een zeer ontevreden klant van McAfee

      Login om te reageren
    2. jank schreef:
      26 april 2010 om 10:31

      If you have already incurred costs to repair your PC as a result of this issue, we’re committed to reimbursing reasonable expenses. Steps to process your reimbursement request will be posted in the next few days. Please check back here in a few days.

      Login om te reageren
    3. Walther Ploos van Amstel schreef:
      26 april 2010 om 10:52

      Steeds meer producten doen het alleen maar als de sofware in die producten het ook doet. Jouw printer, auto, mediabox, mobieltje en PC. Ze doen het alleen maar met de juiste software. Maar ook, de scanner in het ziekenhuis en de boordcomputers in de vrachtwagen.

      Die software in die producten wordt regelmatig ‘geupdate’. Dat doe het product vaak helemaal uit eigen beweging. Daar merk je niks van.. Totdat er een bug zit in die nieuwe software release. Geen printjes, niet meer willen starten, niet meer kunnen bellen… En vandaag overkwam dat McAfee gebruikers.

      Door een fout van virusscanner McAfee is zijn wereldwijd PC’s beschadigd. De getroffen computers staan vooral bij bedrijven, omdat het gaat om een update van de zakelijke variant van de software. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen op computers bij bedrijven die op Windows XP draaien. Er zijn ook inmiddels berichten dat computers van consumenten zijn getroffen. Een update in de zakelijke versie van de virusscanner beschouwt ten onrechte het bestand ’svchost.exe’ als besmet. Daarna wordt het essentiële Windows-bestand als gevaarlijk beschouwd, waarna het wordt verwijderd. En ineens doet ‘ie het niet meer. Dat verwacht je niet van software die juist ‘bescherming’ zou moeten bieden…

      De eerste meldingen van grote problemen komen inmiddels vanuit de hele wereld binnen. Ziekenhuizen in de VS hebben operaties moeten uitstellen en behandelden alleen nog spoedgevallen. De grote Australische supermarktketen Coles heeft al zijn filialen aan de westkust van Australië moeten sluiten. Ook Intel, het bedrijf dat de chips levert voor de meeste pc´s, lijkt zelf te zijn getroffen. Stel je eens voor dat jouw transportplanningssysteem, webwinkel of warehousemanagementsysteem vandaag uitvalt…

      In hoeverre is het functioneren van apparatuur in jouw organisatie afhankelijk van software? En wat is het back-up plan als die software het ineens niet meer doet. Welke afspraken zijn hierover met de leveranciers gemaakt? Of zit er een venijnige overmachtclausule in de contracten? En wie betaalt straks de schade?

      Steeds meer producten en diensten zijn afhankelijk van software. Welke garanties zijn er dat die software, en ook al volgende releases, het ook echt blijven doen? En, wat is het plan als het onverhoopt toch fout gaat.

      Login om te reageren
    4. hvdm schreef:
      2 januari 2012 om 14:36

      Iedere keer krijg ik de waarschuwing dat ik niet beschermd ben en dat ik het product moet bijkopen, terwijl deze nog enkele maanden loopt.
      Kan niet laten scannen door McAfee, krijg dan de melding ‘U moet verlengen alles is uitgeschakeld’.
      Dan maar e-mailen? Ik krijg over 2 dagen een reactie. Niet dus… Bellen? Na 16 minuten opgehangen. Dit is balen, het wás mooi product!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs