MiaMia, de mobiele dienst waarbij eenvoudige vragen automatisch beantwoord werden via taalverwerkingsoftware en zoekprogramma’s, is niet meer. In plaats daarvan richt het bedrijfje achter MiaMia zich nu op b2b-software die via natuurlijke taal gestructureerde datasets kan bevragen.
Er is heel wat veranderd sinds Jo Lernout een jaar geleden ‘MiaMia’ voorstelde, een toepassing voor mobieltjes en smartphones. Gebruikers konden daarbij een vraag stellen en kregen binnen enkele seconden antwoord.
Twaalf maanden – en enkele smeuïge verhalen over verraad, diefstal en oplichterij – later, blijkt dat de dienst die Jo Lernout oorspronkelijk voor ogen had, niet meer bestaat. De technologie achter MiaMia, een natural language processor die gestructureerde datasets kan bevragen, staat nu echter op het punt om als b2b-toepassing aan de man gebracht te worden. Ook nieuw is dat zoon Stephen Lernout de touwtjes in handen lijkt te hebben. "De rol van Jo binnen het bedrijf is uitgespeeld", vertelt hij aan Data News.
"MiaMia werkte met taalverwerkingssofware die een vraag in een sql goot, om deze daarna semantisch te ontleden. In 15 procent van de gevallen kon het juiste antwoord volledig automatisch naar de eindgebruiker worden doorgeseind. In 85 procent van de gevallen werd er ingegrepen door callcenter agents op de Filipijnen."
"In de tweede helft van 2009 bedachten we dat we ons beter konden richten op onze software, in plaats van gebruikers vragen te laten stellen over een zo breed mogelijk gebied. Ons nieuwe doel is om de markt verticaal te betreden, en van 15 procent naar 100 procent automatisering te gaan. MiiaTech, de commerciële naam waarmee we de markt op willen gaan, is nu een puur softwarebedrijf dat mikt op bedrijven die interessante content in huis hebben, en die content op een eenvoudige manier mobiel willen ontsluiten."
Lernout denkt dat zijn ‘intelligent search’ technologie gemakkelijk gecommercialiseerd kan worden. "De markt is er rijp voor. Kijk maar naar Apple, dat onlangs de spraakgestuurde technologie van Siri overnam. Het is voorbarig om nu al te zeggen dat we grote telecomklanten zullen strikken, maar er zijn toch al partijen die een project met MiiaTech gaan financieren. Er zijn ook al contacten met Microsoft en Salesforce.com, die weten hoe moeilijk het is om content bevraagbaar te maken met natuurlijke taal."
MiiaTech, dat zijn operationele hoofdkwartier in Brussel heeft (de holding blijft wel in Hong Kong), kon naast de initiële investering van 1,5 miljoen euro voldoende middelen ophalen ("alles samen enkele miljoenen") om het tot midden 2011 te kunnen uithouden. De plooien met de geldschieters lijken gladgestreken, en dit jaar nog wil de start-up met een proof of concept komen in de VS en in China.