Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

CRM bij ledenwerven te weinig benut

21 juni 2010 - 09:323 minuten leestijdActueelData & AICRM PartnersMicrosoft
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Belangenorganisaties maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die een relatiebeheersysteem biedt voor de werving van nieuwe leden. Ook de mogelijkheden om huidige leden te binden, zijn onderbenut. Dat blijkt uit trendonderzoek onder 94 directeuren van belangenorganisaties. Slechts 41 procent van die organisaties gebruikt het crm-systeem voor werving en ledenbeheer in een tijd dat ledenbestanden onder druk staan en mensen niet meer vanzelfsprekend lid van een organisatie blijven.

Het onderzoek is in opdracht van CRM Partners uitgevoerd door Goals Marktbewerking. Dat bureau ondervroeg 94 leidinggevenden van brancheorganisaties, verenigingen, werkgevers- en werknemersorganisaties, sportbonden, politieke organisaties, charitatieve organisaties en omroepen naar de inzet van het crm-systeem.

Uit de resultaten komt naar voren dat het voorkomen van ledenverloop, doelgerichte communicatie en informatievoorziening op maat, op dit moment de meest urgente punten op de beleidsagenda van belangenverenigingen zijn. Toch geven de ondervraagden aan dat de gebruikte automatiseringssystemen daarvoor nog maar mondjesmaat worden ingezet.

87 procent gebruikt het crm-systeem voor de ledenadministratie, 62 procent voor ledenbeheer en segmentatie en 41 procent gebruikt het systeem voor werving van nieuwe leden. Slechts 3 procent van de ondervraagde organisaties zet het crm-systeem in voor werving van sponsors, donateurs en fondsen.

Gerwin Bruining van CRM Partners: 'Bedrijven in de telecombranche of energiebedrijven lopen in vergelijking met belangenorganisaties voorop in het behalen van meer omzet per klant en klantenbinding via crm.' Hij heeft geen specifieke percentages paraat omdat die branches in het marktonderzoek niet zijn onderzocht.

Campagne

Hoewel veel van de ondervraagde organisaties het nog onvoldoende gebruiken, is segmentatie van het ledenbestand volgens CRM Partners een van de belangrijkste succesfactoren als het gaat om campagnes en ledenbenadering op maat.

Het onderzoek naar het gebruik van crm bij ledenorganisaties komt niet uit de lucht vallen. Het bedrijf uit Barneveld nam eind 2009 branchegenoot CRM & More over. Die Edese onderneming ontwikkelde een standaardmodule voor branche- en ledenorganisaties. Die crm-toepassing voor de uitwisseling van data wordt onder andere gebruikt bij MKB Noord, belangenbehartiger voor het midden- en kleinbedrijf in het Noorden van Nederland en VNO-NCW. Via de uitkomsten heeft de leverancier een beter overzicht van die afnemers van crm-systemen.

Microsoft Dynamics CRM

CRM Partners is implementatiepartner van Microsoft Dynamics CRM in Nederland. Het bedrijf heeft honderd klanten. De belangrijkste grote klanten zijn chemieconcern Akzo Nobel, bouwadviesbedrijf Grontmij en Reaal Verzekeringen. Het bedrijf telde na de overname van CRM & More 34 medewerkers.

Algemeen directeur Emiel Putman zei eind 2009 dat Microsoft Dynamics CRM in de 4,5 jaar dat het op de Nederlandse markt is, gegroeid is naar een marktaandeel van ongeveer 7 procent. Volgens de directeur heeft de Amerikaanse sofwareleverancier zich tot doel gesteld om binnen drie tot vier jaar te groeien naar een marktaandeel van ongeveer 30 procent op de crm-markt in Nederland.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Omzetgroei uit CRM-diensten halveert bijna

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    CRM is geen 100 meter sprint

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    CRM-manager vanuit de ICT

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘CRM als webdienst is in trek bij overheid’

    Handen schudden
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CRM Partners neemt CRM & More over

    Handen
    AchtergrondSoftware & Development

    CRM in crisis: ga voor de klant

    Eén reactie op “CRM bij ledenwerven te weinig benut”

    1. R. schreef:
      1 juli 2010 om 08:21

      Verkapt “Hoe promoot ik CRM Partners het beste” artikel.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs