Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Loyaal personeel vertraagt vooruitgang bedrijf’

24 juni 2010 - 08:26ActueelCarrièreMicrosoft
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Werknemers die nooit op zoek gaan naar een nieuwe baan, zijn niet goed voor het bedrijf waar zij werken. Dat vindt algemeen directeur van Microsoft Nederland Theo Rinsema. Werkgevers zouden juist blij moeten zijn als personeel zo nu en dan elders solliciteert. Uitstroom van medewerkers zou ervoor zorgen dat een bedrijf zich kan ontwikkelen.

Rinsema zei dat tijdens een bijeenkomst over het nieuwe werken die het softwarebedrijf organiseerde. Tijdens de ontmoeting besprak de werkgever, die sinds 2005 plaats- en tijdonafhankelijk werken aanbiedt, de resultaten van flexibel werken met medewerkers van Microsoft en met mensen van buiten het bedrijf.

Een van de conclusies is dat de vooruitgang van een bedrijf vertraagt als werknemers nooit overstappen naar een andere werkgever. Nieuwe personeelsleden zouden zorgen voor nieuwe ideeën en visies. Rinsema: 'Het is natuurlijk heel mooi wanneer je als werkgever loyale medewerkers hebt. Maar te veel loyaliteit is ook weer niet goed.'

Ecosysteem

De algemeen directeur weet waarover hij het heeft: onderzoekers van het Great Place To Work Institute riepen Microsoft vorig jaar uit tot beste werkgever van Nederland. Volgens Rinsema piekert een groot deel van de personeelsleden er niet over elders te solliciteren.

Om dat te veranderen, wil de algemeen directeur gaan samenwerken met andere grote bedrijven. Door contacten te onderhouden met die werkgevers hoopt Rinsema op 'een ecosysteem' dat ervoor zorgt dat personeelsleden gemakkelijker doorstromen naar een ander bedrijf.

Robin van Barneveld, adviseur in organisatieverandering en tot voor kort werving- en selectiedirecteur bij uitzendbureau Randstad, vreest desondanks dat het moeilijk wordt. 'Het is een natuurlijke reactie als mensen ergens willen blijven waar ze het naar hun zin hebben. Dat doorbreek je niet zomaar', stelt hij. Rinsema blijft positief. 'Er zijn steeds meer werkgevers die aan flexibilisering doen. Dat verlaagt de drempel om over te stappen.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Microsoft brengt talent personeel in kaart

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Microsoft jaagt op vrouwelijke werknemer

    ActueelCarrière

    Uitspraak Microsoft-directeur verbaast ICT’er

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘Snel opleiden voor snelle winst is taboe’

    Peter Ambagtsheer
    OpinieCarrière

    Geen loyaliteit, maar employer lock-in

    56 reacties op “‘Loyaal personeel vertraagt vooruitgang bedrijf’”

    « Oudere reacties
    1. Wim ICT er schreef:
      25 juni 2010 om 14:13

      Misschien de visie van Microsoft maar los van enige realiteit. Een loyale werknemer doet aan scholing, denkt mee met het bedrijf en als de sfeer goed is binnen het bedrijf het bedrijf tot onverstelbare hoogte kan brengen. is dit ook een motor Maar tjaa. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een multinational als Directeur Microsoft werkt er geen gevoel meer bij hebt niet weet waar kop en staart zitten en dit soort onzin praatjes gaat verkopen.

      Login om te reageren
    2. hk schreef:
      25 juni 2010 om 14:34

      Met de nieuwe generaties op komst zal het probleem voor bedrijven eerder zijn hoe ze het personeel binnen kunnen houden en hoe ze in dat licht kunnen zorgen voor het borgen van kennis, expertise en continuiteit. De jeugd van tegenwoordig is verwend, verveelt zich snel en is morgen al uitgekeken op wat vandaag nog nieuw is. Kortom, MS kan beter zoeken maar mogelijkheden om een actief systeem van jobrotation te ontwikkelen, gericht op behoud van motivatie en uitdaging in het werk en als gevolg daarvan het op niveau houden van de prestaties en vernieuwing. Dit in plaats van te promoten dat medewerkers elders gaan kijken. Dat laatste kan ze sneller dan ze wellicht denken flink in de problemen brengen.

      Login om te reageren
    3. piet schreef:
      25 juni 2010 om 15:04

      Fantastisch en motiverend idee! Nu ik weet dat Rinsema er zo over denkt ga ik bij Microsoft solliciteren. Mijn motivatie voldoet op alle punten: ik ben even oud als Bill Gates, verdien ongeveer hetzelfde als dhr Rinsema en ben absoluut niet loyaal naar Microsoft.

      Login om te reageren
    4. Theo Rinsema schreef:
      25 juni 2010 om 16:08

      Ik reageer toch maar even op de reacties. Die ik me goed kan voorstellen – ik deel veel van de gevoelens en reacties. Het artikel geeft echter slechts een gedeelte van het verhaal weer.
      Bij de sessie waar dit opgetekend werd waren meer dan 100 mensen aanwezig. Ik heb er een blog over geschreven (http://blogs.microsoft.nl/blogs/theor/) maar ook op het internet kun je lezen wat mensen van de sessie vonden en wat er gezegd werd.

      Loyaliteit is een groot goed en erg belangrijk. En moet de werkgever iedere dag opnieuw verdienen.

      Theo

      Login om te reageren
    5. crox schreef:
      26 juni 2010 om 14:00

      Ik vermoed dat dit artikel deel uitmaakt van een mobbing-actie. De directeur moet wat personeel kwijt. Helaas voor hem gaan de meest getalenteerden het eerst weg, mensen die hij in moeilijkere tijden het hardst nodig heeft.

      Verder is eigen initiatief bij een buitenlands bedrijf over het algemeen beperkt tot de tamelijk strak door het hoofdkantoor bepaalde kaders. Ik betwijfel dat deze directeur veel zeggenschap heeft. Zijn mobbing actie is naar alle waarschijnlijkheid een onbeholpen poging de orders uit de VS uit te voeren.

      Als het echt de bedoeling is om mensen wakker te schudden. dan zijn er genoeg interessante execities te doen met het bestaande personeel. Maar er zijn heel andere orders. Binnenkort wordt er een andere directeur voor Microsoft Nederland aangesteld omdat zijn methode duidelijk niet subtiel genoeg was. 🙂

      Login om te reageren
    6. RV schreef:
      27 juni 2010 om 04:54

      “Door contacten te onderhouden met die werkgevers hoopt Rinsema op ‘een ecosysteem’ dat ervoor zorgt dat personeelsleden gemakkelijker doorstromen naar een ander bedrijf.”

      Mooi voorbeeld van het New World Order-denkmodel en positief taalgebruik voor eigen doelstelling Microsoft.
      Zeg dan gewoon – op zijn plat hollands – dat je makkelijker mensen wilt kunt ontslaan als het jouw uitkomt.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs