Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Eurlings passeert 9292 en besteedt reisinfo aan

02 juli 2010 - 10:58ActueelCloud & Infrastructuur9292Ministerie van V&W
Diederik Toet
Diederik Toet

De overheid begint in 2011 een aanbestedingsronde voor ontwikkeling, bouw en beheer van de landelijke databank voor informatievoorziening over reizen met openbaar vervoer. Dat heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de Tweede Kamer laten weten. Eurlings passeert daarmee de huidige leverancier 9292 Reisinformatiegroep, het samenwerkingsverband van alle Nederlandse ov-bedrijven. Een voorstel van 9292 zou technisch en functioneel te oppervlakkig zijn.

Om reizigers actuele ov-reisinformatie te bieden, wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat een Nationale Databank OV-gegevens (NDOV) inrichten. Op verzoek van de Tweede Kamer liet Eurlings onderzoeken of de opdracht voor de technische invulling en de organisatie van deze landelijk databank onderhands aan 9292 Reisinformatiegroep kan worden gegund. Hij riep daartoe een auditcommissie in het leven. De leverancier is momenteel vrijwel monopolist.

De auditcommissie concludeert dat het door 9292 ingediende voorstel 'onvoldoende zekerheid geeft dat er een NDOV wordt gerealiseerd die aan de publieke doelstellingen voldoet'. Niet alleen zou een onderhandse gunning juridisch niet mogelijk zijn, ook vinden de onderzoekers het voorstel te oppervlakkig om het te toetsen aan de gestelde criteria. Bovendien twijfelen ze of 9292 een marktconforme prijs vraagt.

Gesplitste opdracht

Begin 2011 start de overheid met de aanbesteding van NDOV. De auditcommissie stelt voor om de opdracht te splitsen in een organisatorisch deel en een technisch deel. Alleen het technische deel wordt geheel extern aanbesteed. Het betreft de ontwikkeling, de bouw en het beheer van de databank. 9292 Reisinformatiegroep kan aan deze aanbesteding deelnemen.

Het organisatorische deel zorgt dat in de taken van NDOV wordt voorzien. Hij wordt opgebouwd uit de achterban van de opdrachtgevers, zoals het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de stadsregio's en provincies, aangevuld met ingehuurden. Eurlings kijkt of dit deel kan aansluiten op de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).

De voorloper van 9292 Reisinformatiegroep werd eind 1991 opgericht. Het Utrechtse bedrijf beheert behalve de website een callcenter in Rotterdam. Er werken tientallen ict'ers.

Meer over

AanbestedingDatabasesECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    file
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Verkeersdatabank NDW kampt met kinderziektes

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Gymnasiast wint 9292-programmeerwedstrijd

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    9292ov daagt informaticastudenten uit

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    9292ov helpt reizigers weer op weg

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Besluit over OV-databank valt tweede helft 2011

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ontwikkeling van Nationale Databank OV-informatie

    17 reacties op “Eurlings passeert 9292 en besteedt reisinfo aan”

    Nieuwere reacties »
    1. Jaap schreef:
      5 juli 2010 om 10:29

      Kan een demissionair minister nog dit soort beslissingen nemen?
      En let op: dit zal wel het zoveelste overheidsproject worden dat 10 x zoveel gaat kosten als begroot.
      Waarom het niet gewoon aan 9292 overlaten, dan kost het de overheid minder geld.

      Login om te reageren
    2. weisem schreef:
      5 juli 2010 om 10:35

      Even Voor Jaap:

      “Niet alleen zou een onderhandse gunning juridisch niet mogelijk zijn, ook vinden de onderzoekers het voorstel te oppervlakkig om het te toetsen aan de gestelde criteria. Bovendien twijfelen ze of 9292 een marktconforme prijs vraagt.”

      Dus
      a: Het mag niet volgens de regels.
      b: Met maar een aanbieder weet je nooit of het goedkoop of duurkoop is!

      Login om te reageren
    3. Radboud schreef:
      5 juli 2010 om 10:42

      Lijkt me niet meteen onzinnig. Vond 9292 altijd al een rommelige slechte site met vreemde vervoersvoorkeuren en lang niet altijd de beste route-suggestie. Ook de interface laat veel te wensen over.
      Ze kunnen het blijkbaar niet goed daar!

      Login om te reageren
    4. WillemG schreef:
      5 juli 2010 om 10:59

      Waarom zou je iets dat op dit moment goed werkt houden? Er valt vast wel iets te verzinnen waardoor een horde ambtenaren weer bezig geworden kan houden (ik zeg niet aan het werk gehouden kan worden).

      Noem mij 1 (ICT) project binnen de overheid dat niet ver over budget en tijd is heengegaan en waar de beloofde functionaliteit nog ver te zoeken is.
      Nee, in deze tijd van besparingen moeten we vooral zo’n initiatief nemen.
      Wat mij betreft kan er nog veel meer bezuinigd worden op ons ambtenatren apparaat.
      En juridisch consequenties bij onderhandse gunningen? Als je geen nieuw project opstart wordt er niets gegund!

      Willem (die dit land steeds absurder vindt worden.)

      Login om te reageren
    5. Ivan schreef:
      5 juli 2010 om 11:03

      Dan nog geeft niemand een antwoord op de vraag van Jaap, mijn eerste reactie was ook: Ohhhh kan hij dat nog beslissen dan?

      Verders is het onzin om een instantie die er al is weer voorbij te lopen en een eigen instantie te beginnen mijn god waar zijn we mee bezig zeg.
      Leg ze eisen op (ze zijn de grootste aandeelhouders in het OV als overheid) dan hoeft dat toch niet zo moeilijk te zijn, we hebben het over een interface en vooruitlopende vernieuwing. Alsof Camille weet hoe de site eruit ziet. Eerst dienstauto en straks bij KLM weer (en dienstvliegtuig).

      Kom op zeg, wat een kul, schudt gewoon 9292 wakker.

      Login om te reageren
    6. Jaap schreef:
      5 juli 2010 om 11:12

      “De leverancier is momenteel vrijwel monopolist.” Tja, is er dan een andere aanbieder? Beetje vreemd dat onze overheid een, niet slechte (zie hieronder) informatieleverancier, uit de markt wil drukken.
      En: “Hij wordt opgebouwd uit de achterban van de opdrachtgevers, zoals het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de stadsregio’s en provincies, aangevuld met ingehuurden.” Kijk, dat bevreemd mij nu weer, waar zijn de OV-bedrijven gebleven? Die lijken me toch het eerste leverancier van de gegevens?

      @weisem: eens, maar zou 9292 niet gewoon een reële prijs hebben voorgelegd? De budget inschattingen van de overheid zijn meestal te laag.

      @Radboud: beetje cru om te stellen dat ze het ‘daar’ niet goed kunnen. Ik neem aan dat je autorijder bent? Want 9292 geeft tot nu toe, voor mij althans, altijd de juiste info. Je moet natuurlijk wel weten hoe de site werkt. Je daar even in verdiepen laat juist zien dat het geen rommeltje is. De info wordt duidelijk genoeg gepresenteerd.

      Login om te reageren
    7. Jaap schreef:
      5 juli 2010 om 11:16

      Willem en Ivan, dat had ik ook nou nog willen zeggen.

      Login om te reageren
    8. Bram schreef:
      5 juli 2010 om 11:26

      Waarom maken ze die data niet gewoon voor iedereen toegankelijk? Dan kan iedereen zijn eigen site er omheen bouwen met alle toeters en bellen waarvan hij of zij denkt dat er op moeten zitten.

      Login om te reageren
    9. E. Versteegt schreef:
      5 juli 2010 om 11:58

      Aan iedereen die vindt dat het nu al “goed” is: Think again. Helaas is de 9292ov.nl site rommelig, onbetrouwbaar, onlogisch (ook qua reisadviezen geven), onoverzichtelijk en ga zo maar door. Weinig of geen mogelijkheden om eigen voorkeuren voor bv. lijnen en zo op te slaan.

      Bovendien wil het nog wel eens gebeuren dat je de ene keer dat je 9292ov.nl bekijkt een ander reisadvies krijgt dan een kwartier daarvoor met precies dezelfde parameters. Op hun (load-balanced?) webservers draaien dus duidelijk niet dezelfde engine versies….

      Login om te reageren
    10. Wim Ictér schreef:
      5 juli 2010 om 12:01

      Ik roep iedereen op het project van een demissionair minister links te laten liggen (Ze maken in zo’n demissionaire periode vaak meer kapot dan dat je lief is.) en gewoon een geweldig product ov9292.nl wat inmiddels al zwaar ingeburgd is te gebruiken.Ik roep ook het bedrijfsleven op dit te sponseren tot het nieuwe kabinet er is en er echt zinnige en zindelijke beslissingen genomen kunnen worden .Als iedereen gewoon deze alom bekende geweldige reisinformartie blijf gebruiken is er niets aan de hand.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs