Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Werkgever vraagt het onmogelijke van ICT’er’

09 juli 2010 - 13:45ActueelCarrièreYer
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Werkgevers stellen onmogelijke eisen aan nieuw ict-personeel. Dat stelt senior consultant Sadako Huitema van detacheringsbureau Yer na onderzoek. Volgens hem vragen werkgevers steeds vaker naar ict'ers die naast hun kennis van techniek ook uitstekende marktgerichte en communicatieve vaardigheden hebben.

Volgens Yers detacheerders zijn de vaardigheden waarom opdrachtgevers vragen nauwelijks in één persoon verenigbaar. Huitema: 'We krijgen steeds vaker het verzoek niet alleen te letten op het cv van de ict'ers, maar ook te kijken naar persoonlijkheid. Opdrachtgevers willen competenties die nauwelijks met elkaar te combineren zijn.'

De consultant doelt bijvoorbeeld op de probleemoplossende ict'er die ook communicatief sterk is. 'Zulke verzoeken zijn bijna onmogelijk', stelt hij. 'Werkgevers moeten beseffen dat ze er ook zelf iets voor moeten doen. Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen.'

Bijspijkeren

Bedrijven die een ict'er willen die van alle markten thuis is, zouden daarom bereid moeten zijn te investeren in opleidingen. Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen. Huitema: 'Met een goed begeleidingstraject kan een werknemer uiteindelijk gaan voldoen aan het ideaalbeeld dat een bedrijf voor ogen heeft.'

Uit onderzoek van Computable onder 1633 ict'ers bleek onlangs dat leverancierscertificaten steeds belangrijker worden. Ruim de helft van de ict'ers zou er zo over denken. Vooral mbo'ers geven een voorkeur aan een opleiding waarbij ze na afloop een certificaat krijgen.

Meer over

Detachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Hogeschool biedt tester communicatietraining

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Certificering wordt steeds belangrijker

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘ICT moet organisatie vooral wendbaar maken’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘ICT is sleutel tot mobiliteit werknemer’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bedrijf heeft moeite met vinden juiste ICT’er

    sollicitatie
    ActueelCarrière

    ‘Bedrijven kritischer bij het werven van ICT’ers’

    45 reacties op “‘Werkgever vraagt het onmogelijke van ICT’er’”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. RV schreef:
      13 juli 2010 om 09:42

      Volgens mij zijn dit soort (inhoudsloze) artikelen alleen maar geschreven voor sensatie-lust, (negatieve) stemmingsmakerij, om ons fijne en geliefde ict-vak, via de media naar de kloten te helpen.

      Met dit soort bewuste negatieve media-uitlatingen is het ook niet verwonderlijk dat het bedrijfsleven moord en brand schreeuwt dat ze geen (communicatief) personeel meer kunnen krijgen.

      Voor oprecht positief nieuws, dat echt inspirerend en motiverend werkt om je toekomst in de ICT te gaan werken, moet je al lang niet meer op Computable zijn 🙂

      Login om te reageren
    2. ICT-er schreef:
      13 juli 2010 om 11:44

      Dames en heren collega’s bekijk het eens van de andere kant.

      Hoeveel werkgevers zijn in staat een goed profiel van de gevraagde ICT-er te maken? Hoeveel werkgevers zijn in staat een logisch groeipad te bedenken voor een ICT-er die voor hen werkt of mag gaan werken?

      Hoeveel accountmanagers hebben duidelijk meer verstand van ICT dan de normale gebruiker? Hoeveel accountmanagers zijn in staat om met ICT-ers van de klant inhoudelijk over ICT te praten?

      Hoeveel headhunters weten wat hun klant nodig heeft en waarom? Hoeveel headhunters kunnen de kandidaat ICT-er te vertellen wat van hem/haar verwacht mag worden en waarom zij geschikt zouden zijn?

      Hoeveel personeelsfunctionarissen weten welke communicatieve en sociale vaardigheden nodig zijn voor een bepaalde functie? Hoeveel personeelsfunctionarissen weten hoe je communicatieve en sociale vaardigheden kan meten en welke trainingen wanneer zinvol zijn of juist niet?

      Hoeveel CV-screeners kennen het simpele verschil tussen de kennis van operating systems en van systemtools? Hoeveel CV- screeners kennen het verschil tussen C++ en C#?

      Misschien moeten we niet te veel van de werkgever verlangen?

      Login om te reageren
    3. Bijna Logica-af schreef:
      13 juli 2010 om 11:50

      “Werkgever vraagt het onmogelijke van ICT’er”
      Ik dacht even dat het weer over Logica ging, maar blijkbaar toch niet 🙂

      Login om te reageren
    4. ICT schreef:
      13 juli 2010 om 12:01

      Onsmakelijk en misplaatst. In dit artikel wordt gesuggereerd dat een ICT-er niet over beide competenties kan beschikken. Ik ken voldoende collega’s die juist wel sterk communicatief zijn aangelegd, maar algemeen bekend zijn in C#, C++, Java etc.. Dat komt ervan als je de twee vakgebieden ICT en management samenvoegt tot een vakgebied, je kunt dan inderdaad niet in beide goed zijn.

      Login om te reageren
    5. hk schreef:
      13 juli 2010 om 13:47

      Tja, er was een tijd dat Young Executives “als warme broodjes over de toonbank gingen”. Altijd hoogopgeleid, meestal voorzien van een flinke portie arrogantie, doorgaans een korte termijn visie en maar één doel: zo snel mogelijk carrière maken om zo veel mogelijk te verdienen, het liefst ten koste van anderen. We weten allemaal wat ons dat heeft gebracht. Ik werkte ooit bij een bloeiend IT bedrijf. De top van dat bedrijf (drie directeuren) had een gemiddelde leeftijd van 33 jaar. Wat breng je nou helemaal mee op die leeftijd? Precies: datgene wat hierboven staat. Ze liftten handig mee op de booming business in IT. De eerste de beste tegenslag konden ze echter al niet aan en na twee ontslagrondes binnen een half jaar werd dat bedrijf niet veel later overgenomen door een bedrijf waar ze net wat meer visie hadden, wat meer ervaring, wat meer kennis en vooral: waar de top wat ouder en rijper was.
      Weet je, we zitten echt niet meer te wachten op zulke types. Tenzij we niets geleerd hebben van de afgelopen 10, 15 jaar. In dat geval beginnen we gewoon van voren af aan en zal de volgende crisis zich nog sneller aandienen.
      Zoals een reactie hiervoor al stelt: YER heeft boter op zijn hoofd. Ze kunnen zich beter richten op Experienced Professionals. Daar hebben we op termijn met zijn allen veel meer aan, al was het maar omdat EP’s in veel meer gevallen daadwerkelijk de competenties bezitten die in dit artikel worden genoemd. Laten die dan de YE’s bij de hand nemen om die competenties te verwerven.

      Login om te reageren
    6. EH schreef:
      13 juli 2010 om 14:26

      @Redactie Computable en @YER:
      Waar blijven nou de inhoudelijke reacties? Er wordt een stuk geplaatst waar vele professionals die WEL de gewenste eigenschappen hebben, reageren. Laat die mensen niet in de kou staan!
      Alleen maar een stelling poneren en er vervolgens niks mee doen, getuigt niet van een correcte journalistieke c.q. business instelling.

      Login om te reageren
    7. SC schreef:
      13 juli 2010 om 14:36

      Dit is weer een bijzonder typerend en eenzijdig stukje marketing, duidelijk gericht op snelle managers in het bedrijfsleven welke vergeten te kijken naar haar eigen mensen op de werkvloer. Die mensen welke je met begeleiding, coaching en training precies in het gezochte profiel krijgt zonder daar extern mensen voor aan te hoeven trekken.
      De grote voordelen hiervan kunnen wij allemaal wel bedenken…

      Login om te reageren
    8. Technicus schreef:
      15 juli 2010 om 14:43

      @Jan: Haha.. Ja, inderdaad. Waarom zouden mensen die aan al die eisen voldoen niet gewoon voor zichzelf beginnen ipv voor zo’n bureau als Yer te werken?

      Login om te reageren
    9. PaVaKe schreef:
      18 juli 2010 om 08:34

      De kennis van techniek leer je niet op school of op een cursus, maar in de praktijk, welke doorgaans weerbarstiger is dan de voorbeelden uit de schoolboeken.

      Ook communiceren leer je naarmate je ouder wordt. Met een medestudent overleggen is iets anders dan met je senior collega, de klant, een leverancier of je collega in een ander land/continent.
      Naar mate je ouder wordt leer je ook verschillende “typen” mensen kennen, en dat verschillende typen mensen verschillende communicatiestijlen behoeven

      Dit alles in ogenschouw nemend kom ik toch uit op de eerste reactie: de werkgever wil een oudere medewerker, want deze heeft deze kennis en ervaring opgebouwd in de loop der jaren.
      Echter, daar hangt dan wel een bijbehorend prijskaartje aan…..

      Misschien moeten we een nieuw detacheringsbureau oprichten: OER, Old Executive Recruitment 😉

      Login om te reageren
    10. Peter A schreef:
      19 juli 2010 om 13:30

      Aliens

      Dit artikel klopt volledig

      Ik heb onlangs nog gereageerd op een vacature met de tekst. “Ofwel is deze advertentie opgesteld door een Alien ofwel bent u opzoek naar een Alien”

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs