Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ed Magnée

Slechte dekking hindert mobiel werken in JGZ

02 augustus 2010 - 13:504 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Ed Magnée
Ed Magnée

Het nieuwe werken is het credo van 2010. Altijd en overal verbinding tot het internet zodat je kunt werken waar en wanneer je wilt. Vanzelfsprekend toch? Behalve als je voor 100 procent afhankelijk bent van een mobiele internetverbinding. Want dan is de dekking toch een probleem, zo bleek tijdens de invoering van digitale dossiers in de Jeugdgezondheidszorg.

Sinds 1 juli van 2010 zijn alle professionals in de jeugdgezondheidszorg verplicht met digitale dossiers (DD JGZ i.c. het Elektronisch Kind Dossier) te werken. Professionals die hun werkzaamheden op locatie uitvoeren, zoals bijvoorbeeld schoolartsen of wijkverpleegkundigen op huisbezoek, zijn daarbij afhankelijk van de beschikbaarheid van een internetverbinding. De meeste DD JGZ-applicaties bieden namelijk geen offline-functionaliteiten. Vaak gebruiken deze professionals hiervoor een dongel met umts/hsdpa-verbinding bij hun laptop. In de praktijk levert dit op veel locaties problemen op, omdat er geen of onvoldoende dekking is (ook in delen van de Randstad) of dat deze dekking onvoldoende vermogen biedt voor een goede verbinding binnenshuis. De mogelijkheden van het digitale dossier bij het werken op locatie dreigen hierdoor in veel gevallen onbenut te blijven. Er zijn workarounds maar die zijn omslachtig en tijdrovend, ook al zijn sommige oplossingen heel innovatief:

– Zorg op de werklocatie voor een werkplek bij het raam of leg met een usb-verlengkabel je dongel bij het raam. Dat kan net het bereik bieden wat je nodig hebt. Stabiliteit is natuurlijk niet gegarandeerd.

– Registreer eerst op papier. Het bestaande dossier of een formulier hiervoor moet vooraf worden geprint, wijzigingen worden met de pen genoteerd en later op kantoor weer ingevoerd. Tijdrovend, omslachtig en vatbaar voor fouten.

– Gebruik een digitale pen. Deze pen slaat de tekst/tekens digitaal op en kan later automatisch in het elektronisch dossier worden uitgelezen. Hiertoe dienen wel speciale templates ontwikkeld te worden om de elektronische uitwisseling van gegevens mogelijk te maken. Innovatief en goed werkbaar (www.digitaalschrijven.nl).

– Uitwijken naar een locatie waar wel verbinding mogelijk is. Het grote nadeel daarbij is toenemende ‘no-shows', omdat leerlingen dan bijvoorbeeld niet op de school zelf bij de schoolarts terecht kunnen, maar allemaal individueel naar een externe locatie moeten gaan reizen (de JGZ heeft nu een bereik van 98 procent (nagenoeg alle kinderen worden gezien/gecontroleerd)).

Uiteindelijk wil de jeugdgezondheidszorg natuurlijk naar een structurele toekomstvaste oplossing. Welke maatregelen kunnen GGD en zorgorganisaties, als verantwoordelijke voor de uitvoering van deze werkzaamheden, nemen om tot structurele oplossingen te komen. Zij kunnen zelf eigenlijk heel weinig doen en zijn afhankelijk van derden. Zij kunnen probleemlocaties zoals scholen en gezondheidscentra melden bij de eigenaar/beheerder, vaak de gemeente, met het dringende verzoek een vaste internetverbinding beschikbaar te stellen. Dit lijkt voor de hand liggend en eenvoudig te realiseren. De praktijk is echter weerbarstig. Voor scholen bijvoorbeeld is het door ruimtegebrek vaak lastig een goede ruimte met internetverbinding beschikbaar te stellen. En de discussie over wie opdraait voor de kosten is vaak weinig verheffend.

Eigenlijk dient het probleem gewoon te worden opgelost door de veroorzaker. De GGD en zorgorganisaties moeten probleemlocaties melden bij de betreffende provider met het verzoek om de dekking te verbeteren en/of het vermogen van de zender/ontvanger te verhogen. Dat is echter een tijdrovende procedure waarbij structurele aanpassingen vaak extra investeringen van de provider vragen. Bepaald geen korte termijn oplossing dus. Toch ligt de verantwoordelijkheid voor het oplossen van deze problemen bij de providers. Zij voeren samen een strijd om steeds meer bandbreedte te bieden. Investeringen in nieuwe technologie als lte hebben prioriteit, maar zolang er serieuze problemen blijven bestaan met de dekking van de mobiele netwerken (van umts tot lte) is professional gebruik in verschillende sectoren onmogelijk.  Providers moeten daarom prioriteit geven aan het verbeteren van de dekking en het bereik van hun mobiele netwerken boven het bieden van meer bandbreedte.

Cloud computing belooft een mooie toekomst, maar dan moeten we wel bij onze gegevens kunnen.

Ed Magnée
Innovatie-adviseur
Alares

Meer over

Computing EverywhereHNWLTEUMTS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    2 reacties op “Slechte dekking hindert mobiel werken in JGZ”

    1. Cavewalker schreef:
      3 augustus 2010 om 07:04

      “…en/of het vermogen van de zender/ontvanger te verhogen.”

      Het verhogen van het vermogen heeft niet zoveel zin.
      Het is wel leuk dat ik dan het UMTS netwerk beter ontvang, maar wat heb ik er aan als het signaal van mijn dongel te zwak is om verbinding te maken met de zendmast!?

      Login om te reageren
    2. PaVaKe schreef:
      3 augustus 2010 om 20:18

      Wie is de veroorzaker dan?

      Is dat wel de provider? Is het niet de architect, die zijn creatie zo ver volgestouwd heeft met beton, ijzer en isolerend glas met speciale coatings tegen de hitte en vervuiling, dat daardoor ontvangst in het gebouw nagenoeg onmogelijk is?

      Is het niet het “proces” van de JGZ wat niet handig in elkaar steekt? Als je vooraf weet welke scholieren/patiënten je op bezoek krijgt, hoe moeilijk kan het dan zijn om vooraf de betreffende dossiers tijdelijk op je laptop te zetten, en deze de bij de eerstvolgende gelegenheid weer te uploaden naar de servers?

      Kortom, er zijn volgens mij meerdere alternatieven mogelijk dan het opschroeven van het vermogen van de zenders (wat, zoals cavewalker al aangeeft, ook niet per definitie hoeft te helpen)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs