Sinds de introductie van Web 2.0, zijn er veel tools beschikbaar gekomen om op een interactieve manier contact te hebben met elkaar. Vele netwerken zijn op die manier ontstaan. We zien daarbij zowel privé als zakelijke netwerken en combinaties daarvan. Deze netwerken kunnen gebruik maken van eenvoudige websites tot complete 3D-werelden.

Het is gemakkelijk geworden om te 'praten' met iemand aan de andere kant van de wereld. Dit opent ongekende mogelijkheden zowel privé als voor het bedrijfsleven, het onderwijs en het onderzoek. Daarnaast zijn er maatschappelijke ontwikkelingen die sterk afhankelijk zijn van dit soort netwerken. Denk bijvoorbeeld aan het Nieuwe Werken dat geïmplementeerd kan worden met behulp hiervan.
Sociale en virtuele netwerken kunnen worden gebruikt om te communiceren, zaken te doen, reclame te maken, onderzoek te doen, mensen te informeren, simulaties te houden, les te geven, les te volgen, te programmeren, te ontwerpen, dingen te kopen en verkopen, samen te werken (collaborate), etc. Netwerken zoals: LinkedIn, Facebook, Hyves, Sharepoint, Twitter, etc.
De volgende netwerken komen we daarbij tegen:
– Blogs, forums, wiki's
– Communicatie tools
– Plekken om samen te werken
– Navigatietools om je weg te vinden op al deze netwerken
– Plekken om elkaar feedback te geven
– Zoektools
Deze netwerken kunnen sterk van uiterlijk verschillen. Van eenvoudig vormgegeven websites tot complete 3D omgevingen. Met name in toepassingen en inrichting van deze laatste is interessant om nader te onderzoeken. Voorbeelden zijn SecondLife, IMVU, World of Warcraft, OpenSim, ActiveWorlds, ec tetera.
Hebben 3D social networks de toekomst? Het blijkt lastig te zijn om best-practises te vinden. Vele bedrijven hebben pilots gehad in 3D-omgevingen zoals bijvoorbeeld SecondLife, maar zijn daar ook weer mee gestopt. Onduidelijk is nog met welke verwachtingen ze eraan begonnen zijn. Opvallend is wel dat na het aanvankelijke enthousiasme het al snel stil werd rondom de projecten. De projecten die wel langer lopen lijken vooral educatieve projecten te zijn. Er wordt regelmatig college gegeven waarbij een bont gezelschap van over de hele wereld zich verzamelt om samen te luisteren en te discussiëren. Tevens ben ik simulatieprojecten van universiteiten tegen gekomen waar studenten aan het werk waren. Ook op het gebied van marketing lijken 3D-netwerken een interessante plek om studenten theorieën te laten testen. De vraag die natuurlijk speelt, is waarom zouden we 3D-omgevingen gebruiken om samen te werken? De volgende redenen ben ik tegengekomen:
– 1. Het samenbrengen van mensen over de hele wereld is lastig. Via het internet gaat dat veel eenvoudiger. Daarbij blijkt dat mensen via een 3D-wereld gemakkelijk het gevoel krijgen "bij elkaar" te zijn. De virtualisatie van de eigen persoon betekent veel voor mensen.
– 2. Simulaties draaien zijn kostbaar of soms zelf nauwelijks uitvoerbaar in verband met bijvoorbeeld beveiligingsrisico's. In 3D-werelden zijn de kosten lager en zijn de risico's gemakkelijk beheersbaar.
– 3. Vanachter je computer in je eigen vertrouwde omgeving in een 3D-wereld aan de slag lijkt voor een grote groep mensen drempels weg te nemen. Ik ben al vele gevallen tegengekomen waarbij men in het echte leven weinig heeft bereikt op het carrièrepad, maar in de virtuele wereld wel. Verborgen talenten op het gebied van ontwerpen, managen, marketing, musiceren, communiceren, programmeren, etc komen in de virtuele wereld wel tot ontwikkeling. Hoe komt dat?
Hebben 3D social networks de toekomst? Ja, het zijn alleen niet de grote bedrijven die daar de lead in hebben, maar de consument zelf.
Waar het artikel mee afgesloten wordt is denk ik het kernpunt van het verhaal. En dan niet alleen voor 3D social networks maar voor alle social networks. De mensen/de consumenten hebben de lead. Ik ben alleen benieuwd: kunnen de bedrijven dit sturen? En zo ja hoe?
Ik denk dat beide waar is, elke medaille heeft twee kanten. Social Media kunnen een functie hebben zonder dat het problematisch is. Daarnaast zullen er ook mensen zijn die een innerlijke leegte overschreeuwen.
Verder denk ik dat je je aandacht, energie en tijd maar over een beperkt aantal activiteiten verdelen.
Welke gevolgen heeft het continu ONLINE zijn in dat licht voor je OFFLINE vrienden, gezin, familie, huisdieren, hobby’s etc?
Continu ONLINE heeft m.i. een risico:
Welk signaal geef je je OFFLINE omgeving als je liever tijd besteedt aan je ONLINE Community?
Dat wat je aandacht geeft, groeit. Dat kan ertoe leiden dat je uiteindelijk je ONLINE Communities overhoudt maar erg eenzaam word in je directe omgeving.
Behalve een gezond gebruik -dat er beslist ook is- kun je dus ook een innerlijke leegte creëren om te overschreeuwen.
@Technicus en GLvR: “Op een gegeven moment bezit je geen SMART-phone meer, maar dan bezit die SMART-phone JOU!”
Precies!….Ik zie de uitvinding van de mobiele telefoon dan ook als “een remote-afstands-bediening” van iedereen die je in je telefoonoek hebt staan.
Want als JIJ altijd en overal bereikbaar (wilt!) zijn, zullen anderen er ook ge/misbruik van gaan maken, en kun je opgezadeld worden met hun problemen en ellende. (even heel zwart gezien…. want er zitten uiteraard ook leuke en nuttige kanten aan)
“Vanaf Hier deed ik lekker ongestoord mijn eigen ding”
Daarnaast word het maatschappelijk mobiele gedoe je ook langzaam – via hersenspoeling in reclames, kranten, media, vakbladen – langzaam maar zeker OPGEDRONGEN!
Het grote gedeelte van de gehersenspoelde massa staat je tegenwoordig STOM aan te kijken als je zegt dat je GEEN mobieltje hebt /wil. (Bijna) alles en iedereen lijkt ook langzamerhand te EISEN dat JIJ altijd en overal bereikbaar (en uitpeilbaar via GSM) bent.
Werkgevers zien maar al te goed de voordelen van het altijd bereikbaar zijn van hun personeel…. “voor de klant..bla bla bla…bs”. Bij je contract een laptop + mobiel en je kunt altijd en overal opgezadeld worden met EXTRA werk, BUITEN je contractuele uren…lekker!
Wanneer je dan je mobiel UIT zet als je het kantoor verlaat, staan ze op hun achterpoten…. omdat de rest van je collega geen ruggengraat genoeg heeft om nee te zeggen tegen de baas en ook NIET bereikbaar te zijn buiten kantoor/contract-uren. Voelt u’m hoe de toegepaste kudde-psychologie binnen een bedrijf zijn werk doet?
RV, volgens mij begin je aardig off-topic te raken
Laat, geef ik toe maar toch, ik probeer facebook te gebruiken om mensen warm te maken mee te doen met een protest.
Gebruikersvriendelijk is het niet, intuitief al helemaal niet. Je zoekt je klem naar hoe de makers het bedoeld hebben en als je denkt dat je gevonden hebt wat je zoekt is het (duur) betaald.
Dat kan geen toekomst hebben zeker als je het stuitende gebrek aan privacy daarbij optelt en de onmogelijkheid je gegevens te wissen.
Maar goed, ik probeer het verder, misschien brengt het nog wat.