Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ict-merken worden steeds sterker

17 september 2010 - 17:10ActueelInnovatie & Transformatie

Ict-bedrijven zijn zeer dominant in de wereldwijde merkenranglijst. De jaarlijkse ranglijst van waardevolste merken wordt opgesteld door merkenadviesbureau Interbrand. Frisdrankreus Coca-Cola blijft wel de lijst aanvoeren met een waarde van 70 miljard dollar, maar de alomtegenwoordigheid van de technologiemerken is opvallend.

Als sector groeit ‘computersoftware’ met 8 procent in merkwaarde, ‘internetservices’ krijgt er maar liefst 27 procent bij. IBM (64,7 miljard dollar, +7 procent), Microsoft (60,9 miljard dollar, +7 procent) en Google (43,5 miljard dollar, +36 procent) bezetten respectievelijk de tweede, derde en vierde plaats in de rangschikking.

IBM blijft zo sterk dankzij de mooie groei die bedrijf, ondanks z’n omvang, blijft genereren en de innovatie waarvoor het bedrijf blijft staan. Microsoft ligt permanent in de vuurlijn van concurrenten als Apple en Google, maar houdt relatief goed stand dankzij een aantal recente sterke producentlanceringen, onder meer Windows 7. Google heeft nog altijd een goede naam en heeft die de afgelopen maanden nog steeds verbeterd, al werd er onlangs geknaagd aan het vertrouwen. Dat komt vooral door privacybeslommeringen, onder meer bij Street View en Google Buzz.

Iets verder in de lijst vinden we Intel (7), Nokia (8) en HP (10). Cisco bezet plaats 14, Apple plaats 17. Samsung staat op 19, Oracle op 22 en SAP op 26.

De drie sterkste groeiers zijn ook technologiefirma’s: Apple (+37 procent), Google (+36 procent) en Blackberry (plaats 54, +32 procent). Bij de grootste dalers ontbreken ict-bedrijven echter ook niet. De merkwaarde van Nokia zakt met 15 procent, die van Dell (plaats 41) met 14 procent.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Eén reactie op “Ict-merken worden steeds sterker”

    1. F de Klerk schreef:
      20 september 2010 om 06:53

      Apart onderzoek. Het merk Cisco of Nokia is blijkbaar veel sterker/meer waard dan Apple.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs