Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Postbank-hardware nekt ING-betalingsverkeer

25 oktober 2010 - 09:28ActueelCloud & InfrastructuurINGPostbank
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De storing in het ING-betalingsverkeer, waardoor ING-klanten op zondag 24 oktober enkele uren niet konden pinnen bij ING-automaten en niet konden internetbankieren, werd veroorzaakt door een hardwareprobleem binnen de vroegere Postbank-architectuur. Dat meldt een woordvoerder van de bank.

De hardwarestoring bevond zich binnen de Postbank-infrastructuur die dateert van voor de samenvoeging met ING Bank in 2009. Om welke hardware-onderdelen het gaat wil de woordvoerder niet zeggen: 'Daar doen wij nooit uitspraken over.'

Wel bestrijdt hij dat zou gaan om 'oude Postbank-systemen': 'Sinds de samenvoeging zijn deze systemen op heel veel punten verbeterd en gemoderniseerd. Er bestaat een wereld van verschil tussen de toenmalige Postbank- en het huidige systeem. Bovendien spreken we sinds de samenvoeging liever van het nieuwe ING-systeem.'

De Postbank-infrastructuur wordt momenteel geïntegreerd met de ING Bank-infrastructuur. Deze integratie is 'nog niet helemaal afgerond, maar wel zo goed als', meldt de woordvoerder.

Beveiligingscalculator

ING-klanten die nog gebruik maken van een beveiligingscalculator hadden geen last van de storing op het gebied van internetbankieren. 'Een deel van het vroegere ING Bank-klantenbestand maakt nog gebruik van deze calculator', aldus de woordvoerder. Doordat deze klanten nog gebruik maken van de oorspronkelijke ING-infrastructuur, werden zij niet getroffen door de storing, zo bevestigt hij.

Er is geen verband met de storing van 27 september, toen enkel internetbankieren er tijdelijk uit lag. 'Toen ging het om onderhoudswerkzaamheden, laat de woordvoerder weten. Welke werkzaamheden dat waren, wil hij niet zeggen.

Storing

Beide storingen houden hoe dan ook geen verband met beveiligingsproblemen, zo meldt de woordvoerder stellig. Ook benadrukt hij de storing zondagavond 24 oktober om 19:40 is verholpen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ING controleert extra bij internetbankieren

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    ING besteedt printdiensten uit aan Ricoh

    19 reacties op “Postbank-hardware nekt ING-betalingsverkeer”

    Nieuwere reacties »
    1. JanDP schreef:
      25 oktober 2010 om 10:52

      Er blijken dus toch nog calculators te worden gebruikt, indertijd na de overgang kon ik de mijne niet meer gebruiken!

      Login om te reageren
    2. GJ schreef:
      25 oktober 2010 om 10:59

      Er wordt op andere nieuwssite’s gemeld dat pinnen geen probleem was. Gisterenmiddag kreeg ik bij pinnen in de supermarkt de melding “pas geblokkeerd”. Vanmorgen was dat probleem verholpen.

      Login om te reageren
    3. LH schreef:
      25 oktober 2010 om 11:05

      Ook iDeal werkte niet

      Login om te reageren
    4. Pascal schreef:
      25 oktober 2010 om 11:12

      Ik kreeg gisteren op de directe URL van “mijn ING” te zien dat het beveiligingscertificaat was verlopen.

      Login om te reageren
    5. Piet schreef:
      25 oktober 2010 om 11:31

      ING is weer aan het “zwarte pieten”.
      Hun eigen broek kunnen ze niet ophouden, maar hun hand wel. Veel belasting centen zijn er naar toe gegaan.

      De Postbank heeft zelf nooit storingen of problemen gehad met pin-automaten of via PC betalingen.
      Volgens mij was hun dienstverlening en organisatie (dus ook ICT) vele malen beter dan die van de ING.

      Of zie ik dat verkeerd?

      Login om te reageren
    6. C.K. schreef:
      25 oktober 2010 om 11:58

      Afgelopen zondag en ook nu nog krijg bij het inloggen op mijn pictogram van de Postbank het bericht dat het beveiligingscertificaat is verlopen.
      Met Google–>Inloggen Mijn ING–> Internetbankieren met mijn ING kon ik wel een beveiligde verbinding krijgen. Die beveiliging geldt maar tot 30-10-2010
      Ik hoop dat ik in het vervolg van deze problemen gespaard blijf.

      Login om te reageren
    7. Paul Laman schreef:
      25 oktober 2010 om 12:16

      De oude link naar postbank.nl (stond nog steeds zo bij mij gebookmarked) maakt melding van een verlopen beveiligingscertificaat. Niet zo handig voor een bank-site. Meld ofwel dat de link niet meer geldig is, of doe een goede redirect. Dit is knullig.

      Login om te reageren
    8. Klaas de Groot schreef:
      25 oktober 2010 om 12:26

      Ik had gisteren ook last van. Mogelijk ga ik dan ook maar naar andere bank. Dit gebeurt heel vaak. Bovendien ben ik zeer teleurgesteld door het verwijderen van de Postbank door ING.

      Login om te reageren
    9. Jan-Pieter van den Heuvel schreef:
      25 oktober 2010 om 12:58

      @Paul Laman: Controle van het beveiligingscertificaat gebeurt voordat je een redirect kunt sturen. Enige oplossing om oude links te laten werken is volgens mij het gebruik van een geldig certificaat. Nu zijn certificaten niet zo duur (voor een redirect hoeft het geen EV certificaat te zijn), dus ik zou de ING aanraden om dit snel te regelen…

      Login om te reageren
    10. Badgast schreef:
      25 oktober 2010 om 13:43

      Afgelopen zaterdagmiddag had ik al dergelijke meldingen in de supermarkt. Na diverse malen geprobeerd te hebben (in diverse winkels) toch maar een ander pasje gebruikt, die bij een andere bank is ondergebracht.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs