Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Centric: ‘Krenterig imago is lastig bij werven’

01 november 2010 - 10:133 minuten leestijdAchtergrondCarrièreCentric
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Het vinden van goede ontwikkelaars en systeemspecialisten is nog best lastig, merkt HR-manager Angela Smeink van ict-dienstverlener Centric. Het imago speelt de werkgever daarbij soms parten. 'Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig.'

Smeink is bij Centric verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe de werkgever op zoek gaat naar nieuwe ict'ers.

Wat kunnen ict'ers verwachten als ze bij Centric gaan werken?
'Je krijgt veel vrijheid in de manier waarop je je werk doet. Binnen de marges en deadlines kun je zelf je opdrachten en tijd indelen. Het is dus niet vrijblijvend, want je hebt wel veel verantwoordelijkheid.'

Hoeveel ict'ers willen jullie aannemen?
'We zoeken ongeveer 350 mensen. Daarmee vullen we ook de vacatures die ontstaan doordat medewerkers hier hun baan opzeggen.'

Vertel eens iets over de vacatures.
'We zoeken vooral .Net-ontwikkelaars en systeemspecialisten. Vooral het vinden van systeemspecialisten is moeilijk, omdat ze verstand moeten hebben van diverse serveromgevingen en moeten kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. Ook is het combineren van technische en communicatieve vaardigheden vaak moeilijk.'

Waar denk je de nieuwe ict'ers te vinden?
'We werven ze via onze recruitmentafdeling, de website, vacaturebanken en beurzen. Ook willen we een klasje beginnen waarin we starters gaan opleiden. Zij kunnen onder andere les krijgen van onze ervaren ict'ers.'

Vroeger had Centric nogal opvallende wervingsacties.
'Ja, dat klopt. We deden volgens mij wel eens iets met een ijskraam. We hadden ook een aanhangwagen met wervende teksten. Dat was redelijk extreem. Dat doen we nu niet. We gaan dus ook niet bij een concurrent voor de deur staan, bijvoorbeeld.'

Hoe is jullie leaseautobeleid?
'We hebben een heel strikt beleid. Je krijgt niet zomaar een leaseauto, maar alleen als het nodig is voor je functie. Daardoor hebben we wel eens goede sollicitanten moeten laten lopen. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten. Dat was ook al zo toen het nog economisch goede tijden waren.'

Hoe zit het met ontwikkelingsmogelijkheden bij Centric?
'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past. Geen cursus Russisch dus. Verder moeten ict'ers die zich willen ontwikkelen proactief zijn. Iemand die achterover gaat hangen tot ik met het volgende baantje aankom, gaat hier geen carrière maken. Als je van aanpakken weet, kun je bij Centric een eind komen.'

Wat kun je dan bereiken?
'Je kunt bij wijze van spreken groeien van bediende tot specialist. Een managementpositie is ook een mogelijkheid. Je moet je natuurlijk wel afvragen of zo'n functie bij je past. Voor veel mensen is een baan als manager het droomplaatje, maar het is natuurlijk ook wel eens niet leuk.'

Hoe is Centrics bedrijfscultuur?
'Besluiten worden laag in de organisatie genomen. Dat is voor iedereen handig. Leidinggevenden hebben het al druk genoeg en tijdens exitinterviews hoor ik vaak dat medewerkers ook vinden dat het goed geregeld is. Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Centric leidt starter op tot systeemspecialist

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    Centric ziet doorbraak digitale loonstrook en HR-portaal

    54 reacties op “Centric: ‘Krenterig imago is lastig bij werven’”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Robbie schreef:
      2 november 2010 om 12:18

      Ik moet zeggen dat dit het beste interview in deze serie is. Openheid over het imago, minder blabla dan voorgaande interviews Logica, Ordina en Getronics. En eerlijk door aan te geven dat de te werven medewerkers ook vertrekkende invullen en dat ze niet de beste betaler zijn. Alsof de andere hier genoemde partijen dat wel zijn…

      Maar goed de kleienre ICT tokos nemen het over van de grotere.

      Login om te reageren
    2. Tja ja schreef:
      2 november 2010 om 12:20

      @Edje: 100% mee eens. Ik ben de 50 een aantal jaren gepasseerd, maar een sollicitatie bij Centric liep uit op niets, want ik voldeed niet aan de functie-eisen, terwijl ik juist op die bepaalde functie had gereageerd, omdat ik daar juist wel aan voldeed.
      Ik heb inmiddels, na enkele pogingen bij verschillende bedrijven, het gevoel dat de oudere (ervaren) ICT-er uitgerangeerd is of in ieder geval niet meer wordt geduld in de bedrijven. Die bedrijven vergeten dan wel dat het juist dié ICT-ers zijn die hun bedrijven hebben groot gemaakt.
      Nog een voorbeeld van een reactie: ‘we zoeken een energieker iemand’, wat dus een verkapte manier is om te zeggen: ‘we hebben liever een jonger iemand, jij bent te oud’. Waarom? Jonge mensen zijn goedkoper, denken ze. En ja, ook ik bezit geen MCITP of andere MS certificaten, van .Net wel wat kennis, maar ik mag er bij mijn huidige werkgever niet mee werken.

      Login om te reageren
    3. Hans B. schreef:
      2 november 2010 om 13:13

      Even op dit artikel ingaan als ex-Centric medewerker:
      – nee, je krijgt geen vrijheid in je werk. In de pas lopen, geen commentaar geven en in de houding springen voor je fieldmanager is het credo.
      – om een fatsoenlijke business te kunnen draaien en de te verwachten uitloop te compenseren hebben ze nu al meer dan 650 mensen nodig.
      – je moet systeemspecialisten ook niet aan willen nemen voor 1800,- bruto.
      – in tijden van keuze staat Centric op de laatste plaats, kandidaten kiezen veel liever voor een detacheringsclub die wel redelijk betaalt en niet krenterig is als het om normale arbeidsvoorwaarden gaat.
      – ik zou inderdaad maar niet meer bij de concurrent voor de deur gaan staan, het verleden heeft geleerd dat Centric zich daar onsterfelijk belachelijk mee heeft gemaakt.
      – het punt is dat je of een eigen auto hebt voor privegebruik hetgeen kostenverhogend is, of je een volledige lease-auto hebt. Het zal trouwens niet de eerste keer zijn dat ze hun mensen met het OV naar de klant laten gaan!
      – het is onzin dat je kunt aangeven welke cursus je wilt volgen. Dat is grote onzin! Je fieldmanager bepaalt dat, en dat heb je maar te volgen. Probeer trouwens ook niet om te lang over de opgedrongen cursus te doen, want daar word je keihard op afgerekend. Een cursus betekent in Centric termen trouwens niet meer dan met een boek in eigen tijd thuis studeren.
      – wat je kunt bereiken bij Centric is helemaal afhankelijk van hoezeer je achter het management aan loopt. Slijm je niet mee en heb je een eigen mening, dan word je daarop afgerekend door je bijvoorbeeld een jaartje eerstelijns te laten doen.
      – besluiten worden helemaal niet laag in de organisatie genomen. Smeink zit gewoon te liegen. Wat ome gerard wil gebeurt, en dat wordt door de managers operations en de fieldmanagers aan de professionals opgelegd.

      Doen wat je gezegd wordt en vooral geen eigen mening hebben is het motto. En dit is geen frustratie, maar een objectieve weergave van hoe bijna iedereen het werken bij Centric ervaart.

      Login om te reageren
    4. Hans B. schreef:
      2 november 2010 om 13:15

      @Robbie, 02-11-2010 13:18
      Centric is net zo goed een hoop blabla als de rest van de uurtje-factuurtje toko’s. En Centric is met een 6000 man echt niet een kleintje op de markt.

      Login om te reageren
    5. dannis schreef:
      2 november 2010 om 13:17

      Krenterig: ‘Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past.

      Je mag je niet meer ontwikkelen dan voor het bedrijf nodig is. Het bedrijf staat dus centraal en niet jij.

      Login om te reageren
    6. icter schreef:
      2 november 2010 om 13:24

      Voor mensen die over Centric klagen: richt dan je eigen bedrijf op en ga aan de slag.
      Centric is een ICT bedrijf zoals de vele anderen, heeft zijn goede en minder goede kanten, punt uit.

      Login om te reageren
    7. Peter schreef:
      2 november 2010 om 14:47

      Tegen alle ‘klagers’ hierboven zou ik willen zeggen:

      Niemand dwingt je om in dienst te gaan bij urenschuivers als Centric (of vergelijkbare detacheringstoko’s). Mijn ervaring is dat het handig is om bij zo’n club wat ervaring op de doen (op kosten van de klant dus) en daarna heel snel voor jezelf te beginnen of ergens bij een klein bedrijf te gaan werken waar wel een platte organisatiestructuur heerst.

      Als je echt wat kunt dan weet ik zeker dat dat gewaardeerd wordt, en juist voor oudere ZZP’ers is er nog wel voldoende werk is mijn ervaring. De opdrachtgevers lopen weinig risico en als het niet bevalt dan houdt het gewoon snel weer op. Maar meestal zijn juist de wat oudere mensen loyaler aan hun klanten en heb je voor je het weet een netwerk en lach je om dit soort toko’s, qua vrijheid en qua inkomsten.

      Login om te reageren
    8. Bijna-ex-Centric schreef:
      2 november 2010 om 17:48

      Mooi stukje zelf reflectie en niet minder waar. Het middelmanagement is van een dusdanig lage kwaliteit dat het geen fatsoenlijke professional kan vast houden. Investeren ho maar. +-je het pensioen is premievrij maar if you pay them peanuts you get monkeys. Daar waar een goed bedrijf een(1) professional stuurt krijg je van Centric er 10 voor diezelfde prijs. beetje jammer.

      Login om te reageren
    9. opdr schreef:
      2 november 2010 om 19:03

      @ookweerzo

      Je hebt hem denk ik door. 😉 altijd als ik Centric tegenkom denk ik (net als bij de DSBank. Zelfde soort mensen)

      Zodra ik dood ben, mogen zij mijn bloed komen ophalen.

      Login om te reageren
    10. ex-centric schreef:
      2 november 2010 om 20:05

      Centric liegt en bedriegt

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs