Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Overheidsorganisatie focust op klanttevredenheid

30 november 2010 - 13:25OpinieOverheid
John Schattorie
John Schattorie

In de huidige tijd van bezuinigingen helpt een zakelijk perspectief, met oog voor de burgers/bedrijven, om een duidelijk maatschappelijk rendement te halen. Een goede kosten/baten afweging bij het verbeteren van de dienstverlening helpt bestuurders om een gebalanceerd besluit te nemen.

In de praktijk doen veel overheidsorganisaties aan klanttevredenheidsonderzoek. Wat daarbij opvalt, is dat meestal een ruime voldoende wordt gescoord (een 7 of meer). Dat is opvallend omdat je zou verwachten dat de ene organisatie het toch duidelijk beter doet dan de andere. Door gemiddeldes te gebruiken is er echter al gauw sprake van een standaardnormaalverdeling. En daarmee ligt het in de lijn der verwachting dat de tevredenheid uitkomt tussen de 6 en 7. Want de meeste burgers geven niet snel een 1, maar wel gemakkelijker een 7 of 8. Sommigen geven daarom aan dat je voor een goede indicatie van de tevredenheid moet kijken naar het cijfer achter de komma.

Toegegeven, de klanttevredenheid is niet gemakkelijk te meten. Maar door deze interpretatie van de metingen sussen veel overheidsorganisaties zichzelf in slaap. Door de positieve score constateren organisaties dat ze het goed doen. Terwijl er voldoende burgers zijn die toch niet tevreden blijken te zijn. Uitspraken als 'ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd.', 'ik hoor maar niets', 'van de ene ambtenaar kreeg ik dit te horen, en van de andere iets tegenstrijdigs' zijn regelmatig te horen. Door de ervaringen van burgers expliciet op te halen wordt een reële kijk op de werkelijkheid verkregen die gebruikt kan worden om de dienstverlening écht te verbeteren. Wijsheid is tenslotte aan hen die rechtstreeks naar de klanten luisteren. De ervaringen kunnen goed vertaald worden naar een concreet verbeterplan om tot uitvoering te brengen. Het gebruik van Social Media analyse en diverse vormen van interactie (zoals klantpanels, ) zijn hulpmiddelen die in dat proces toegevoegde waarde laten zien.

Door voor het verbeterplan een duidelijke business case te maken worden besluiten genomen in balans met de verwachte verbetering van de dienstverlening en de benodigde investeringen en verwachte opbrengsten. Kortom, tastbaar maatschappelijk rendement in een zakelijk perspectief!

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Phishing fastfood vis
    ActueelOverheid

    Kort: Digitalisering overheid gaat traag, phishing by McDonald’s (en meer)

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    ActueelSecurity & Awareness

    Cruijffiaanse blik op cybersecurity: je ziet het pas als je het doorhebt

    Goodbye
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: GitHub-ceo zwaait af, Perplexity jaagt op Google’s Chrome (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs