Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Culturele diversiteit onderbelicht bij offshoring

16 december 2010 - 10:453 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

De groei van it-outsourcing naar India en in het bijzonder it-offshoring neemt nog ieder jaar toe. Steeds meer it-dienstverleners nemen het it-offshoren op in hun pakket om te kunnen concurreren in de global it-industrie.

Zoals bekend kent outsourcing vele ‘harde’, materiële, kanten. Deze krijgen vaak veel aandacht bij de voorbereiding en uitvoering van een outsourcingstraject. Zo streven vele bedrijven naar kostenbesparing, personeelsreductie en een eenduidige dienstverlening. ‘De mens’ vergeet men hierbij te vaak. Zo blijkt dat in de praktijk bijvoorbeeld tweederde van alle mislukte fusies strandt op hr-verschillen. Ook bij outsourcing is er sprake van verschillen tussen de twee organisaties. Het is daarom ook een vereiste om aan de culturele, de zachte kant, voldoende aandacht te schenken.

De vraag die dan rijst is in hoeverre culturele diversiteit een kritieke succesfactor is bij it-offshore outsourcing projecten naar bijvoorbeeld India en in hoeverre kunnen deze beheerst worden om conflicten en vertragingen te voorkomen?"

In vele interviews die ik gehouden heb met grote bedrijven zijn er een aantal aspecten van de Indiase cultuur opgedoken die essentieel zijn bij het managen van offshore projecten. Hieruit is te concluderen dat de culturele diversiteit wel degelijk een kritieke succesfactor kan zijn bij Iit offshore projecten. De kritieke succesfactoren die in dat onderzoek naar boven zijn gekomen zijn: de vergelijkende en contrasterende cultuur, de aanlevering van werk, de socialisatie van de werkplek (hiërarchie), de administratie, de taalbarrière, de kwaliteitsborging, gevoelig zijn voor kritiek, de invloed van familie en moeite hebben met nee-zeggen. Daaruit is gebleken dat al deze culturele verschillen gerespecteerd moeten worden voor het doen slagen van het outsourcingsproject en wanneer men niet gehinderd wil worden door onnodige obstakels die het project mogelijk kunnen doen mislukken of niet het gewenste kwaliteit of output geven. Organisaties hoeven niet dezelfde cultuur te hebben, maar het is noodzakelijk verschillen vroegtijdig in kaart te brengen.

Over de vraag hoe deze culturele kritieke succesfactoren beheerst dienen te worden is niet eenduidig een antwoord op te geven. Organisaties dienen allereerst twee verschillende routes uit te stippelen: de culturele bewustwording en de inzet van cultureel-compatibele middelen. In het onderzoek zijn er een zestal factoren naar voren gekomen die aangeven hoe deze culturele kritieke succesfactoren beheerst kunnen worden om mogelijke conflicten te voorkomen. Deze zijn:
1. een gedetailleerd werkplan
2. sturing
3. on-site
4. culturele workshop
5. managen op afstand
6. respecteren en accepteren.

Buiten de bovenstaande oplossingen, doen organisaties er goed aan drie stelregels in gedachten te houden als ze cultuurverschillen te lijf willen gaan. De eerste stelregel is dat het van twee kanten moet komen. Het tweede stelregel is dat bewuste inspanning, wil en geduld nodig zijn om cultureel bewustzijn tot ons gedrag te laten doordringen. De derde en belangrijkste stelregel is dat omgaan met cultuurverschillen van ons vraagt dat wij, als individuen, anders gaan denken. Iedere cultuur kijkt naar de complexe hedendaagse problemen vanuit zijn eigen unieke perspectief. Maar we moeten inzien dat er cultuurverschillen aanwezig zijn en we dienen deze te nemen zoals ze zijn.

Meer over

Offshoring

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Lek kwetsbaarheid vulnerability
    ActueelSecurity & Awareness

    Grote kans op misbruik en schade door kritieke kwetsbaarheid in SAP-systemen

    4 reacties op “Culturele diversiteit onderbelicht bij offshoring”

    1. Bert van Hijfte schreef:
      20 december 2010 om 15:34

      In 2007 stond er een artikel in Computable over de cultuuraspecten bij offshoring (met name naar India) door twee medewerkers van Capgemini. Daarna volgden gesprekken met verschillende medewerkers van Cap om dit professioneel te adresseren. Cultuur en communicatie vormen de basis van elke goede en efficiente offshoring, maar de meeste bedrijven hebben geen benul.

      Login om te reageren
    2. Chahid schreef:
      20 december 2010 om 16:32

      @ Bert: Veel bedrijven onderschatten zeer zeker de culturele diversiteit aangaande offshoring naar landen zoals India waarbij de culturele verschillen met het westen (lees: Nederland) groot zijn. Deze zijn natuurlijk wel te beheersen, maar hier dient men wel een duidelijke visie in te hebben.

      Login om te reageren
    3. Hugo Messer schreef:
      21 december 2010 om 06:56

      Sterk onderzoek. Ik zie inderdaad in de praktijd dat de menselijke kant vaak onderbelicht wordt. De nadruk ligt op de projecten, de uitvoering en de contracten, niet op de mensen en de verhoudingen. Misschien is de laatste opmerking in bovenstaand artikel de meest cruciale stap in verbetering: ‘we moeten inzien dat er cultuurverschillen aanwezig zijn en we dienen deze te nemen zoals ze zijn’. Dit is het startpunt; als een van de ‘kanten’ niet bewust genoeg is, kunnen de (culturele) verschillen niet overbrugd worden.

      Ik heb een aantal artikelen geschreven op ons blog over de menselijke kant, voor wie het wil lezen: http://www.bridge-outsourcing.com

      Login om te reageren
    4. Peter schreef:
      21 december 2010 om 08:59

      Een mooie testcase om bovenstaande te toetsen is een project van Atos dat misliep.

      Zie http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/TCC/2010/3276.html

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs