KPN gaat per 1 januari 2011 de tarieven en contractvoorwaarden aanpassen voor zakelijk bellen vanaf een vaste aansluiting. In een brief zijn alle klanten geïnformeerd over deze – in de woorden van KPN – vereenvoudiging.
Praktijkonderzoek door A&B Groep wijst uit dat deze vereenvoudiging categorisch leidt tot een verhoging van het bedrag dat bedrijven betalen. Op onderdelen, zoals bellen binnen de regio lopen kosten op met meer dan 30%. Op de totale kosten leidt het tot een verhoging van het te betalen bedrag met enkele tot in sommige gevallen meer dan 7%.
Resultaten onderzoek
Het effect van de doorgevoerde wijzigingen is alleen te bepalen door tot op gespreksniveau de factuur na te rekenen. Afhankelijk van het belprofiel zijn de resultaten voor iedere organisatie verschillend. Onderstaande tabellen maken het netto effect op de kosten helder. De profielen zijn gebaseerd op originele belgegevens van bestaande klanten van KPN.
Tabel 1: Effect van de wijziging op gesprekskosten
Contract vrij 1 jarig conract 2 jarig contract 3 jarig contract
Profiel A 5,2% 3,1% 1,0% -1,1%
Profiel B 9,6% 7,4% 5,2% 3,0%
Profiel C 11,1% 8,9% 6,6% 4,4%
Tabel 2: Effect van de wijziging op de totale rekening
Contract vrij 1 jarig conract 2 jarig contract 3 jarig contract
Profiel A 3,6% 2,4% 1,1% -0.1%
Profiel B 6,7% 5,3% 3,9% 2,4%
Profiel C 7,5% 6,1% 4,7% 3,3%
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de verkeerskosten toenemen. Bij gelijkblijvende condities gaan deze in de praktijk met 5 – 11% omhoog. Op de totale factuur leidt dit tot maximaal 7,5% hogere kosten. Alleen door een langere duur van de overeenkomst met KPN is de verhoging te beperken. Besparingsmogelijkheden door over te stappen naar alternatieve providers zijn dan uitgesloten.
Onvrede over communicatie KPN
KPN wijst in haar communicatie vooral op de vereenvoudigingen. Dat is correct, maar niet het hele verhaal. Er is wel degelijk een kostenverhogend effect.
Dhr. Rijkenberg, directeur van A&B Groep verwoordt het als volgt;
"We krijgen veel vragen van onze relaties. Meestal wil men weten: "Hoe zit het nou precies; wat betekent dit voor mijn organisatie?". Na uitleg zijn de reacties meestal niet positief. Aan de ene kant zijn er veel mensen die gelaten reageren. Anderzijds constateren we grote verontwaardiging over de ‘opt-out’ opzet van deze actie. Dit doet het imago van KPN geen goed."
Juridisch gezien lijkt het bedrijf zich aan de regels te houden. OPTA en de NMa zullen normaliter oordelen vanuit het perspectief van marktwerking en concurrentieverhoudingen. OPTA reageert mogelijk nog op de klacht die Tele2 indiende omtrent vermeende misleiding door KPN.
Afwachten is door ‘opt-out’ aanpak niet verstandig
De concurrentie van KPN zit niet stil. Maar ondanks hun protesten en publiciteit lijkt KPN koers te houden. Dit betekent dat per 1 januari 2011 alles aangepast zal zijn en bedrijven vast zitten aan – ten minste – een jaarcontract. Wanneer een bedrijf niet reageert, worden contracten automatisch overgezet naar een 1-jarige overeenkomst. Het is mogelijk om de overeenkomst langer te maken, of contractduur vrij, maar daarvoor is actie nodig. Deze opt-out is in het economisch verkeer tussen bedrijven toegestaan.
Overstappen wordt moeilijker, maar levert meer op
Overstappen naar de alternatieve providers wordt zo door KPN bemoeilijkt. Daartegenover wordt het voordeel van overstappen ook vergroot. Bedrijven zullen langer van tevoren moeten bepalen, of en zo ja wanneer ze van dit voordeel willen profiteren. Overstappen vergt van bedrijven eens te meer een weloverwogen keuze, waarbij alle voor- en nadelen – inclusief besparingen – een rol spelen.
Over A&B Groep
A&B Groep is een onafhankelijke dienstverlener die organisaties adviseert en assisteert bij het effectief en efficiënt toepassen van bedrijfs-telecommunicatie. Gedegen marktonderzoek op basis van feiten en cijfers staat hierbij centraal.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl