Het personeelsbestand van ict-dienstverlener Atos Origin is in de Benelux in 2010 gekrompen met 792 mensen. Dat komt neer op ruim 10 procent. Eind 2009 telde de organisatie 7750 medewerkers en exact een jaar later stond de teller op 6958. Dat is vooral te wijten aan de economische recessie in Nederland. Daardoor kromp het personeelsbestand in de Benelux meer dan elders.
Dat blijkt na bestudering van het financiële verslag van het Frans-Nederlandse dienstenbedrijf. Daarin staat dat Atos Origin, behalve in Nederland, ook in Frankrijk en in Spanje last van de slechte economische situatie had.
Bedrijfsbreed nam het aantal medewerkers van eind 2009 tot eind 2010 per saldo met 1,5 procent af. Eind 2010 stonden 49.046 mensen op de loonlijst, van wie 7881 in lagelonenlanden zoals India en Brazilië.
Divisies
De recessie heeft vooral gevolgen voor het personeel bij de divisies Systems Integration (SI) en Managed Services (MS). SI, dat binnen de onderneming veruit de meeste werknemers telt, zag het aantal medewerkers op groepsniveau met 3,7 procent slinken tot 21.801. MS kromp in 2010 met 2,8 procent naar 15.851 man.
In Nederland is ook het onderdeel Consulting belangrijk. Die divisie slonk met 125 mensen (6 procent), veelal in Nederland. Tegenover de personeelsverliezen staat een toename van 784 man (13,6 procent) bij de wereldwijde divisie High Tech Transactional Services (HTTS).
Zwaar getroffen
Net als veel van zijn branchegenoten kiest Atos Origin er in de Benelux bewust voor om zijn personeelsbestand te laten slinken. De regio is relatief zwaar getroffen door de slechte economische situatie. Meer dan in andere landen zijn de dienstverleners hier afhankelijk van de financiële sector en van kortlopende consultancydiensten.
De uittocht van personeel bij Atos Origin Benelux werd al in 2009 in gang gezet. In deze regio verloren dat jaar per saldo 1288 mensen hun baan, 14,3 procent van het personeelsbestand. Het bedrijf kondigde echter geen grote ontslagrondes aan.
Winst verdrievoudigd
Het dienstenbedrijf zag zijn nettowinst over 2010 verdrievoudigen ten opzichte van crisisjaar 2009. De winst steeg van 36 miljoen naar 118 miljoen euro. De omzet nam in dezelfde periode echter met 2 procent af van ruim 5,1 naar net 5 miljard euro. Ook in de Benelux groeide de winst bij een krimpende omzet.
De winststijging in de Benelux is voornamelijk te danken aan de divisie Managed Services. Dat desondanks de omzet in de regio met bijna 6 procent daalde ten opzichte van vorig boekjaar, wijt het bedrijf aan cyclische activiteiten.