Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Mens Verantwoorde Omgeving als keurmerk

Dick Stegeman
15 april 2011 - 08:043 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Dick Stegeman
Dick Stegeman

Met veel belangstelling heb ik de afgelopen weken het nieuws bijgehouden en ik moet zeggen dat het goed gaat in Nederland. Neem bijvoorbeeld de top van ING die uiteindelijk onder druk van de media afziet van hun ‘welverdiende’ bonus, de onrust over de beloning voor de top van KPN, de boosheid over de bonussen bij LeasePlan en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit soort zelf verrijkende handelingen stemmen mij natuurlijk niet tevreden, maar wel het feit dat er zo fel op gereageerd wordt. Het lijkt er immers op dat Nederland wakker aan het worden is en het niet meer accepteert. Vorige week schreef ik dat ik positieve verwachtingen heb van Het Nieuwe Werken om de bureaucratie in Nederland te verminderen. Zo heb ik onder andere mijn hoop op de Generatie Einstein gevestigd om aan deze praktijken een eind te maken. Zij staan immers te boek als een bedachtzame, zelfbewuste groep die weloverwogen keuzes maakt, authenticiteit op prijs stelt en zich niet laat foppen door marketing uitingen. Dit is een generatie die heel snel het onderscheid maakt tussen goed en fout en die kennis en ervaring daaromtrent met elkaar deelt. Belangrijker nog, dit is de generatie die nu voor de keuze staat met wie zij zich zakelijk gaan verbinden.

Mijn hoop is dat deze generatie op zoek gaat naar bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen serieus nemen. Niet alleen naar buiten toe, door geld aan goede doelen te schenken, maar met name door het voorbeeld-gedrag van hun leiders. Hoe zit het met het beloningsbeleid en hoe gaat een organisatie met de medewerkers om zijn daarbij essentiële vragen.

Ik reken erop dat er een keurmerk gaat komen waarin aangegeven gaat worden hoe verantwoord een organisatie werkt. Om uit het nu reeds platgetreden Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen te blijven stel ik voor om het keurmerk Mens Verantwoorde Omgeving (MVO) te noemen. Dit keurmerk geeft inzicht in de menswaardigheid van behandeling van medewerkers in die organisatie. Het is bijvoorbeeld niet menswaardig om mensen te ontslaan of salarissen te bevriezen en ondertussen zelf een fikse bonus op te strijken. Het is ook niet menswaardig om de aandeelhouders op de eerste plaats te stellen, die eerste plaats waar medewerkers en klanten om zouden moeten strijden en niet de passant die zich toevallig aandeelhouder mag noemen. Ook het leven in een bureaucratie scoort niet erg hoog op de menswaardigheids-index. Hoe groter en machtiger de stafafdeling, hoe lager de index. Met het invoeren van Het Nieuwe Werken zijn natuurlijk wel weer punten te scoren op de MVO-index.

Met een dergelijke index en de generatie Einstein die toetreed tot de zakelijke markt breken er mooie tijden aan. Tijden waarin de echte leiders moeten opstaan en het voorbeeld moeten geven. Tijden waarin mensen zich kunnen ontwikkelen en ontplooien. Tijden waarin zelfsturende teams, dienend leiderschap en lerende organisaties het gemeengoed worden en individuele bonussen juist de uitzondering. En tijden waarin ik mij, samen met mijn generatiegenoten van de Verloren Generatie, met een gerust hart kan terugtrekken om ruimte te maken voor de opvolgers. Het gaat helemaal goed komen in Nederland.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    OpinieData & AI

    Process intelligence: gamechanger voor supply chain-optimalisatie

    Trein, spoor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nokia moderniseert GSM-R-netwerk Prorail

    AchtergrondCarrière

    Microlearning: leren in minuten in plaats van dagen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs