Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst’

28 april 2011 - 09:385 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKPN
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Hoewel het vanuit zakelijk oogpunt begrijpelijk is dat KPN investeringen in zijn mobiele infrastructuur aan hun klanten wil doorberekenen door datadiensten zoals mobiele VoiP duurder te maken, graaft de telecomprovider met deze stap zijn eigen graf. Daarover zijn de telecom- en internetexperts van Computable het grotendeels eens.

Het is onvermijdelijk dat telecombedrijven investeringen in hun mobiele netwerken aan hun klanten doorberekenen via prijsdifferentiatie voor mobiele datadiensten. Dat betoogt algemeen directeur Informatiemaatschappij TNO en hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht Erik Huizer: 'De inkomsten voor data en voice verschuiven in rap tempo van de infrastructuurleveranciers zoals KPN naar de dienstenaanbieders zoals Google en Skype. De paradox is dat die dienstenaanbieders niets kunnen zonder de infrastructuuraanbieders, en bovendien wordt door nieuwe diensten het datagebruik steeds groter. Infrastructuuraanbieders worden geacht daar aan tegemoet te komen en dus te investeren, zonder dat de prijzen omhoog kunnen. Dat is een onhoudbaar model. KPN stelt zich, niet ten onrechte, op dat het best wil investeren in schaalvergroting van de (mobiele) infrastructuur, maar dat het dan ook een deel van de inkomsten wil.'

KPN maakte 21 april bekend nieuwe abonnementsvormen voor mobiele telefonie te introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben. Dit in tegenstelling tot de traditionele mobiele abonnementen die vooral zijn opgebouwd rondom spraakdiensten. De nieuwe abonnementen zullen kwaliteit van dienstverlening en snelheid als onderscheidende factoren bieden. KPN ziet zit genoodzaakt tot deze stap door een 'daling van het ‘traditionele' sms- en mobiel belverkeer'.

Consequenties ook voor bedrijven groot

De consequenties van deze tendens voor bedrijven zijn volgens Huizer moeilijk in te schatten: 'Ten eerste is nog niet duidelijk hoe KPN dit exact wil doorvoeren en of het ook voor vaste aansluitingen van bedrijven en mobiele contracten van bedrijven gaat gelden. Daarnaast hangt het er erg vanaf wat de concurrentie van KPN gaat doen. Blijven die op een flat-fee zitten, dan kun je als bedrijf natuurlijk overstappen.'

Precies dat is de reden dat KPN momenteel zijn eigen graf aan het graven is, aldus business unit manager core network services Chris Buijs van Axians. 'Kosten voor tele- en datacommunicatie zijn al een kwestie, omdat alles duurder wordt binnen de zakelijke markten. Denk aan brandstof en energie.' Volgens Buijs zullen klanten alternatieven gaan zoeken die buiten het telecomsegment vallen, zoals landelijke Wi-Fi-dekking.

Adviseur John Lasschuit van Aranea is het hiermee eens: 'Vanuit zakelijk oogpunt is de stap van KPN begrijpelijk. Immers, de forse toename van dataverkeer vergt de nodige investeringen in de mobiele infrastructuur. Dat geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers van mobiele netwerken. Maar KPN maakt hiermee een grote vergissing. Het zou KPN wel eens heel veel klanten kunnen gaan kosten. Het wordt tijd dat KPN een ander zakelijk model bedenkt, anders bestaat KPN over een jaar of vijf niet meer.'

KPN moet wel 'met een kostenmodel komen dat fair en duidelijk is', aldus directeur BAM Techniek – ICT Jasper van 't Wout. 'Denk bijvoorbeeld aan de nog altijd idioot hoge roamingkosten voor dataverbindingen in het buitenland. Die tarieven moeten en kunnen omlaag, zeker als je gaat werken met een kostenmodel dat is gebaseerd op bandbreedte of toepassingen. Ook moet er nog heel veel gedaan worden aan de kwaliteit en de capaciteit van de mobiele dataverbindingen van sommige providers. Als je betaalt voor een mobiele datadienst, moet je ervan op aan kunnen dat die dienst overal beschikbaar is en goed werkt.'

Technologische alternatieven

Software-architect Nico Verwer van Withart voorspelt dat er technologische oplossingen zullen komen om VoIP en videoconferencing te vermommen. 'KPN kijkt naar alle bits die je over internet verstuurt en interpreteert deze om te kijken of het niet om VoIP-data gaat. KPN biedt dus niet meer alleen bandbreedte, maar wil bepalen wat ik met die bandbreedte wel en niet mag doen. Ik denk dat het tij gekeerd zal worden door andere aanbieders, die een bepaald bedrag voor een hoeveelheid gegevenstransport gaan berekenen, ongeacht de inhoud. Zij kunnen dat doen als ze niet afhankelijk zijn van telefonie- en sms-inkomsten.'

Dat denkt ook ceo Rob Kurver van Voipro: 'Het selectief blokkeren van diensten zal de aanbieders van zulke diensten nopen tot creatief gebruik van het netwerk. Dat kan onder meer door het gebruiken van andere poorten of protocollen. Een dienst als Skype werkt ook al heel lang over de meest onmogelijke netwerken. Maar uiteindelijk leidt dit alles tot concurrentievervalsing en een verminderd aanbod, ook voor zakelijke gebruikers. Daarnaast kunnen we nog de nodige juridische veldslagen verwachten.'

Internetknooppunt

Investeerder en oprichter van Central Point Sebastiaan Hooft ziet nog andere gevaren voor de netneutraliteit: 'De oud-monopolist heeft onlangs één van de grootste internetknooppunten ter wereld overgenomen (NL-ix, redactie). Het is toch een behoorlijk risico dat een commercieel bedrijf de controle heeft over de gegevens die ik over het internet verstuur?'

Ook digitale rechtenorganisatie Bits of Freedom betoogde via een tweet dat KPN die positie kan misbruiken.

Meer over

ConsultingNetneutraliteitTelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN wordt eigenaar van internethub NL-ix

    toetsenbord online internet muis
    ActueelCloud & Infrastructuur

    FCC stemt over netneutraliteit internetverkeer

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    FTC mengt zich in twist Internet-neutraliteit

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Amerikaans wetsvoorstel ‘netneutraliteit’ verworpen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Commissie VS akkoord met Internet-neutraliteit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerstoring KPN legt metro Rotterdam plat

    21 reacties op “‘KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst’”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Jo schreef:
      28 april 2011 om 17:01

      1) Probeer zoveel mogelijk blackberries aan de jeugd te slijten
      2) Ipv sms’en gaan we met z’n allen pingen
      3) Ontsla 4000 man personeel ivm teruggelopen sms inkomsten
      4) Bonus!

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      28 april 2011 om 18:08

      De oude tijden van de PTT herleven weer.

      Login om te reageren
    3. Hans Coppens schreef:
      28 april 2011 om 18:37

      Oplopende kosten voor mobiel dataverkeer doorrekenen is niet zo erg, maar ook de compensatie voor wegvallende inkomsten van oude diensten als bellen en SMSen is natuurlijk een heel ander verhaal. Daar hebben nieuwe aanbieders geen last van.

      Login om te reageren
    4. Arie schreef:
      28 april 2011 om 19:58

      Iedereen maakt zich nu enorm druk over de plannen van KPN. Wist u dat Vodafone deze netneutraliteit al lang schendt?
      Ik heb zelf meerdere keren geprobeerd om via Skype in de nabijheid van een 3G-mast te bellen. Binnen 1 minuut krijg ik een oranje kader op mijn iPhone beeldscherm met de mededeling dat de snelheid ontoereikend is voor deze dienst.
      Ik heb Vodafone gebeld en men zegt doodleuk, “dan moet u een extra blox internet bellen toevoegen aan uw abonnement dan kunt u wel via Skype bellen.”
      Op mijn vraag knijpt Vodafone dan de lijn? werd er bevestigend geantwoord JA meneer.
      Dus laten we Vodafone ook maar eens op zijn praktijken aanspreken!!!

      Login om te reageren
    5. Frans schreef:
      29 april 2011 om 06:41

      Niet zo gek dat de inkomsten uit SMS en bellen teruglopen: 1 MB aan internet data kost ongeveer EUR 0,25; 1 MB aan SMS’jes ong 1200 EURO!

      Login om te reageren
    6. Pim Bilderbeek schreef:
      29 april 2011 om 07:02

      Het is echt onzin dat investeringen in nieuwe mobiele data infrastructuur de reden is waarom KPN mobile chat en VoIP duurder wil maken.
      KPN zit met een bedrijfsmodel dat gericht is op het verkopen van SMS en mobiele spraak (telco model).
      KPN moet toe naar een bedrijfsmodel dat gericht is op het verkopen van connectiviteit (connectco).
      Deze transitie wringt en daarvoor moet de klant boeten. De klant betaalt de kosten van het huidige KPN bedrijfsmodel dat niet toegesneden is op het verkopen van connectiviteit. Deze kosten zijn vele malen groter dan de investeringen in een nieuwe mobiele data infrastructuur gericht op connectiviteit.

      Zie ook: http://www.themetisfiles.com/2011/01/the-six-sided-telco-rolling-the-telco-dice/

      Login om te reageren
    7. Ralph schreef:
      29 april 2011 om 07:17

      jongens, de telco wereld is in de afgelopen 10-15 jaar al meerdere malen sterk veranderd. We zijn van vaste telefonie naar mobiel, naar internet, naar multimedia viamulti connectivitie aan het gaan. Hoe zouden jullie een grote organisatie als KPN (en dan ik KPN nog een kleine Telco…)deze kantelingen laten doorvoeren.

      Het businessmodel van KPN was altijd volume based (spraak, data) billing geweest icm lock-in. Dat moet dus radicaal om. Mensen bellen veel minder, sms’n minder maar sturen korte berichten naar iedereen in de wereld via allerlei apps en het data gebruik via deze apps neemt enorm toe waar Telco’s niet voor betaald worden. Maar Telco’s moeten wel investeren in infra.

      Dus het model van KPN is nu al weer old school en Eelco Blok heeft geen makkelijke taak. Hij werkt al bijna zijn hele leven bij KPN en ziet niet graag collegae vertrekken, maar wat moet….dat moet….zelfs als het pijn doet. Hij zit vast niet te lachen in zijn kantoor als jullie dat denken…

      Mijn tip aan KPN (als Eelco ook Computable leest…). Infra is een enabler geworden, het apparaat (tablet/smartphone) de applicatiedrager en de App het medium(applicatie) waarmee gecommuniceerd wordt. Er is nog geen controlerende organisatie waar deze Apps worden ontwikkeld. Hier ligt ‘voorlopig’ de toekomst. Wie de Apps controlleert, bepaalt de markt….voorlopig dan.

      Nee ik ben geen buurman van Eelco Blok en ook geen aandeelhouder, maar iemand met boerenverstand die begrijpt dat de wereld niet stilstaat.

      Login om te reageren
    8. Pascal schreef:
      29 april 2011 om 09:27

      Ralph, wat jij in feite voorstelt, is gewoon het standaard buisines model van Microsoft toe te passen.
      Echter ook dat is inmiddels achterhaald.

      Gewoon naar redelijkheid naar rato data betalen (wat is er anders aan dan de vaste telefoonverbinding waar het zelfde verhaal speelt).
      En geen ranzige trucs als het afsluiten van verbindingen (probeerde KPN in den beginne ook met vaste telefonie)

      KPN moet gewoon eens accepteren dat de goude tijden van de PTT voorbij zijn, op iets minder grote voet leven kan prima hoor.

      Login om te reageren
    9. Richard schreef:
      29 april 2011 om 12:16

      Hier kan wat mij betreft niet krachtig genoeg tegen geageerd worden:
      Internet Service Providers moeten met hun tengels van onze data afblijven. Net neutraliteit en internet vrijheid zijn beide een groot goed, dat wat mij betreft in de wet vastgelegd gaat worden.
      Natuurlijk, infrastructuur kost geld. Als je een mooiere (snellere) infrastructuur maakt die klanten willen, verhoog dan de prijs van de data.
      Maar kom niet aan de inhoud van die data.

      Login om te reageren
    10. Abraham schreef:
      30 april 2011 om 08:04

      Helaas zijn de telecombedrijven niet vies van samen werken om de prijs kunstmatig hoog te houden.
      Ook hebben we geen lef bedrijven hier dus als 1 schaap over de dam is volgen er meerdere.
      Ik ben bang dat er weer een achterbakse kartel afspraak komt en dat die weer eens pas veel later zogenaamd “ontdekt” word.
      Ons land gaat kapot aan laf bureaucratisch ondernemerschap en het geaccepteerde semi legale witteboordencrimineel circuit.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs