Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

10 mei 2011 - 09:25ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Telecomaanbieder KPN gaat extra kosten in rekening brengen voor klanten die op hun mobiel gebruik maken van spraakdiensten via internet (voip) zoals Skype en tekstdiensten als WhatsApp. De diensten worden niet geblokkeerd maar er moet extra voor worden betaald. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. Ook zei hij dat de tarieven voor mobiel internet omhoog gaan.

Het zogeheten tariferen, zoals KPN de maatregel noemt, geldt niet voor bestaande abonnementen. De telecomaanbieder ziet zich genoodzaakt om kosten in rekening te brengen omdat de inkomsten uit telefoongesprekkken en sms-verkeer via het netwerk teruglopen door concurrentie van internetspraakdiensten en tekstdiensten. Die inkomsten zijn volgens de leverancier noodzakelijk om investeringen in het breedbandnetwerk te betalen en zo klanten goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.

Het bedrijf investeert volgens Blok dit jaar 1,2 miljard euro in het netwerk in Nederland. In 2013 moet het breedbandnetwerk een snelheid hebben van 42 Mb/s.

Blok toonde een overzicht van het gebruik van telefoon, sms en internet. Het laat zien dat de maatregel om extra kosten in rekening te gaan brengen voor apps als WhatsApp en Skype is ingegeven door een daling van bellen, stagnatie van sms'en en de groei van het gebruik van internet.

Gebruik WhatsApp

Het gaat om cijfers van aanbieder Hi, onderdeel van KPN. De klantgroep bestaat voornamelijk uit jongeren. KPN ziet hun gedrag als voorbode voor de toekomst. In augustus 2010 gebruikte nog geen enkele Hi-klant Whatsapp, terwijl in april 2011 ongeveer 85 procent gebruik maakt van de mogelijkheid om tekstberichten te versturen via internet.

Blok maakte ook bekend dat de bedrijfsnaam van ict-dienstverlener getronics wordt omgedoopt in KPN.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt naam Getronics

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Overheid moet KPN splitsen in dienst en infra’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Getronics-CEO verlaat KPN

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt duizenden banen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bits of Freedom: KPN kan NL-ix misbruiken

    37 reacties op “KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet”

    Nieuwere reacties »
    1. CheeseFrog schreef:
      10 mei 2011 om 10:35

      Lekker dit.

      Heeft KPN dan echt niet door hoeveel mensen gewoon niet hebben gedreigt met overstappen en weet ik veel wat?

      Ik was ook wel geinterreseerd in een KPN abbonoment, maar ik ga nu dus echt bij de concurrent eentje halen.

      Login om te reageren
    2. Pieter schreef:
      10 mei 2011 om 10:37

      Famous last words…… Hoe kan een provider anno 2011 nog serieus geloven dat de juiste reactie op nieuwe ontwikkelingen het belasten ervan is. Dat is toch een achterhoedegevecht? Nu WhatsApp en morgen…? KPN, wake up en zoek naar een beter business model. Nu lijkt het angstvallig veel op het management van Dilbert. In een strip is dat amusant, maar in de realiteit?

      Login om te reageren
    3. Jan schreef:
      10 mei 2011 om 10:48

      Wat is het toch een naieve club. Eerst jaren zitten slapen en nu maar roepen over WhatsApp en Skype. De bandbreedte die WhatsApp met tekstberichten inneemt is werkelijk minimaal.

      Tegen de tijd dat KPN klaar is met aanpassingen, zijn WhatsApp en Skype er niet meer. Hebben ze trouwens al afspraken gemaakt met WhatsApp en Skype, ik bedoel Microsoft? Ik neem aan deze clubs ook mee willen profiteren van de toeslagen die KPN aan de burger door gaat berekenen?

      Voor KPN is het devies om wakker te blijven en een club innovatieve mensen bij elkaar zetten die echt op de markt inspeelt en geen paniekvoetbal speelt.

      Login om te reageren
    4. Maarten Klarenbeek schreef:
      10 mei 2011 om 10:50

      In 1 woord; jammer.

      Het is begrijpelijk dat KPN stappen moet ondernemen omdat de cashflow veilig te stellen, maar zoals vaker kiest KPN ervoor om te proberen de bestaande melkkoeien veilig te stellen ipv. met nieuwe, innoverende produkten te komen. Mobiele providers dreigen inderdaad “commodity players” te worden, maar in hoeverre hebben ze dit niet aan zichzelf te danken? WhatsApp is natuurlijk heel erg interessant aangezien SMS berichten en belminuten nog steeds veel te duur zijn. In ieder geval ben ik bang dat je met dit gedrag zal hier nooit uit zal komen.

      Ik ben benieuwd hoe Europa (lees; Nelie Kroes) hier naar kijkt. Kosten in rekening brengen voor diensten die je zelf niet levert (= WhatsApp) past volgens mij niet helemaal binnen de visie van net neutraliteit. Maar wellicht zal KPN (zoals vaker) het proberen totdat ze op de vingers getikt worden.

      Toekomst zal uit moeten wijzen of Eelco Blok erin zal slagen om van KPN een trendsetter te maken ipv volger. Als ik me niet vergis is hij een oudgediende bij KPN. Ik ben er niet van overtuigd of dat nou echt een voordeel is.

      Login om te reageren
    5. Gerrit Broekhuis schreef:
      10 mei 2011 om 10:57

      Nu maar wachten welke providers KPN durven te volgen. De kans is groot dat KPN als markleider de trend zet en dat anderen hierin toch meegaan om in ieder geval zo lang het getolereerd wordt de extra winst te graaien.

      Hopelijk begrijpt Kroes waar de KPN kleuren in hun logo voor staan: je betaalt je blauw en ergert je groen en geel.

      Login om te reageren
    6. Peter Peters schreef:
      10 mei 2011 om 11:07

      Hoe gaat KPN dit in het contract verwoorden. Alleen WhatsApp en Skype noemen? Of de verwoording zo algemeen maken dat ze er alles onder kunnen laten vallen? Dan zijn ze weer gedwongen om dat vanaf het begin actief te vervolgen omdat anders de rechter over een paar jaar zegt dat ze het wel kunnen vergeten omdat ze niet vanaf het begin alle bel- en textapps in rekening hebben gebracht.

      Hoe weten ze trouwens hoeveel ik verstuur met WhatsApp? Gaan ze DPI gebruiken? En als ik de data gewoon versleutel?

      Dit lijkt op iets dat in de directiekamer is bedacht, langzaam de organisatie in is gedruppeld. En af en toe staat er dan een technicus op die zegt dat dit eigenlijk niet kan, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Die kan niet tegen de druppels van management op. Dat zijn veel grotere druppels.

      Login om te reageren
    7. P. Verhoeven schreef:
      10 mei 2011 om 11:14

      Helemaal eens met de vorige commentaren. Tijden veranderen en dit is paniekvoetbal.

      Je moet in de basis regelen dat je concurrerende data abonnementen gaat aanbieden.

      Login om te reageren
    8. Koen schreef:
      10 mei 2011 om 11:29

      http://www.google.nl/search?q=ssh+tunnel+mobile

      dit moet toch kunnen?

      Login om te reageren
    9. Pieter B schreef:
      10 mei 2011 om 11:33

      Uiteraard wordt er meer gebruik gemaakt van dit soort diensten en zal je ook moeten investeren in je netwerk. Wat ik niet terugzie is hoeveel er verdiend wordt aan het hele mobiele gebeuren.

      Ik gok zo dat er een behoorlijke winst tegenover staat en dat de marge ietwat onder druk staat. Of de winstprognose of hoe je het ook wilt noemen. Ik zou als KPN gaan voor het MediaMarkt principe. Gewoon heel veel gaan afzetten tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Zeer betrouwbaar en goed netwerk, dus wat wil je als T-Mobile klant nog meer? Je kunt er ook de iPhone krijgen!’

      Los van dit is het raar dat de ‘onbeperkt’ bundels al afgeschaft zijn en je dus 1Gb hebt. Dit koop je in, WhatsApp en Skype gaan ook om Bits & Bytes. Hebben ze dit dan niet goed doorgerekend? Doe dan weer onbeperkte bundels met de beperking dat VOIP diensten niet gebruikt kunnen worden.

      En stap aub af van SMS. Wat een enorme melkkoe is dat zeg. Straks gaan ze ook een bedrag vragen per e-mail omdat dit het SMS verkeer negatief beinvloed. Oh ja, wil je het echt goed doen, dan moet je natuurlijk ook de DM messages van Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn gaan ondervangen en extra belasten. Lijkt me slim.

      Maar, hoe zit het ook al weer met de privacy? Als ze bijhouden dat ik WhatsApp gebruik en ze moeten dat loggen voor de administratie, wat wordt er dan allemaal door KPN bijgehouden?

      Nu ben ik Vodafone klant, dus ik hoop dat Vodafone inzet op iets meer innovatieve oplossingen. Speel meer met snelheden, verschillende databundels, maar ga aub niet knijpen in het soort gebruik. Je betaalt al voldoende als je buiten de bundel komt…..

      Login om te reageren
    10. Moiahh50 schreef:
      10 mei 2011 om 11:33

      KPN voert al jaar en dag een defensief beleid tov productgen welke je met de mobiele telefoon kan ontvangen. NOS journaal – RTL nieuws – kan je (bijna)niet ontvangen. Ondanks een onbeperkt internet abonnement krijg ik de mededeling “onvoldoende bandbreedte”. Inloggen op Hotspots heeft mij nog niet zolang geleden de opmerking opgeleverd, “U heeft Skype actief en wordt voor de komende 10 minuten geblokkeerd …tussentijds kunt u Skype uitschakelen”. Of woorden van gelijke strekking. Ben ermee gestopt en heb andere wegen hiervoor gevonden.

      Heb hierover al berichten gehoord uit Brussel waar de providers op hun vingers gemept zijn over dit gedrag.
      Maar zolang er geen grovere maatregelen getroffen worden met boetes waar deze providers echt AU op zeggen blijven ze gewoon doorgaan.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs