Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

10 mei 2011 - 09:25ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Telecomaanbieder KPN gaat extra kosten in rekening brengen voor klanten die op hun mobiel gebruik maken van spraakdiensten via internet (voip) zoals Skype en tekstdiensten als WhatsApp. De diensten worden niet geblokkeerd maar er moet extra voor worden betaald. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. Ook zei hij dat de tarieven voor mobiel internet omhoog gaan.

Het zogeheten tariferen, zoals KPN de maatregel noemt, geldt niet voor bestaande abonnementen. De telecomaanbieder ziet zich genoodzaakt om kosten in rekening te brengen omdat de inkomsten uit telefoongesprekkken en sms-verkeer via het netwerk teruglopen door concurrentie van internetspraakdiensten en tekstdiensten. Die inkomsten zijn volgens de leverancier noodzakelijk om investeringen in het breedbandnetwerk te betalen en zo klanten goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.

Het bedrijf investeert volgens Blok dit jaar 1,2 miljard euro in het netwerk in Nederland. In 2013 moet het breedbandnetwerk een snelheid hebben van 42 Mb/s.

Blok toonde een overzicht van het gebruik van telefoon, sms en internet. Het laat zien dat de maatregel om extra kosten in rekening te gaan brengen voor apps als WhatsApp en Skype is ingegeven door een daling van bellen, stagnatie van sms'en en de groei van het gebruik van internet.

Gebruik WhatsApp

Het gaat om cijfers van aanbieder Hi, onderdeel van KPN. De klantgroep bestaat voornamelijk uit jongeren. KPN ziet hun gedrag als voorbode voor de toekomst. In augustus 2010 gebruikte nog geen enkele Hi-klant Whatsapp, terwijl in april 2011 ongeveer 85 procent gebruik maakt van de mogelijkheid om tekstberichten te versturen via internet.

Blok maakte ook bekend dat de bedrijfsnaam van ict-dienstverlener getronics wordt omgedoopt in KPN.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt naam Getronics

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Overheid moet KPN splitsen in dienst en infra’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Getronics-CEO verlaat KPN

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt duizenden banen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bits of Freedom: KPN kan NL-ix misbruiken

    37 reacties op “KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Simon S schreef:
      10 mei 2011 om 11:41

      Nu gaat het over het mobiele netwerk van de KPN. Is de volgende stap dan dat ze dit ook gaan doen met internet via adsl?

      Ik heb zitten denken om mijn telefonie en internet samen te gaan brengen in 1 bundel vanwege de prijs, maar nu ze zo reageren ga ik dat niet doen en overweeg zelfs nu al om pver te stappen.

      Login om te reageren
    2. Jaap schreef:
      10 mei 2011 om 11:54

      Dit artikel gaat over een gedeelte van het netwerkverkeer.
      Volgens mij is het een inbreuk op de privacy als KPN gaat onderzoeken welk verkeer de gebruiker over het netwerk verstuurd en daaraan (financiële) consequenties verbindt.

      Login om te reageren
    3. SanneH schreef:
      10 mei 2011 om 12:30

      Als trouwe HI-klant (lees: al 7 jaar aan een stuk), ben ik diep teleurgesteld in deze berichten rondom KPN.

      In plaats van mee te gaan met de tijd, proberen ze de tijd stil te zetten. Hiermee win je geen extra klanten, dus ook geen extra inkomsten. Elk persoon die zich ook maar iets interesseert voor de ontwikkelingen rondom het gebruik van internet via mobiele telefoons, weet dat hij nu ver uit de buurt van KPN moet blijven.
      Buiten dat kan ik, met mijn SPH diploma (wat dus totaal niks met technologie te maken heeft) nog wel betere oplossingen bedenken dan met de oplossing waarmee ze nu naar buiten komen. Zoals hierboven al genoemd is: wat dachten ze van verschillende vormen van internetabo’s?
      Nee joh, in plaats van even na te denken over de toekomst, staan we stil in het heden en gaan we dingen gewoon lekker duurder maken.

      Waardeloze service als je het mij vraagt!

      Login om te reageren
    4. JP schreef:
      10 mei 2011 om 13:43

      Geweldig! en gaan we ook voice gesprekken monitoren? Kost een gesprek in het Engels straks meer dan in het Nederlands? …en als je lelijke woorden gebruikt krijg je extra kosten naar je kop geslingerd.
      Kom op KPN. Je verkoopt data verkeer… zorg ervoor dat je dan een eerlijke MB prijs afgeeft. Het maakt dan toch geen bal uit of ik voice-bytes of web-bytes verstuur?
      (en nee… ik zit niet te wachten op data betalen per megabyte, met een start ’tik’ van 1MB)

      Login om te reageren
    5. hk schreef:
      10 mei 2011 om 13:47

      -U moet extra betalen want u gebruikt uw mobieltje niet waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is.
      -Huh?
      -Ja, want als wij door willen blijven gaan met het bieden van datgene waar uw mobieltje oorspronkelijk voor bedoeld is dan moet u gaan betalen voor die andere dingen die u met uw mobieltje doet.
      -Maar ik neem alleen een verbindingsdienst bij u af!
      -Dat klopt, en die is oorspronkelijk bedoeld voor bellen, net als uw mobieltje.
      -En als ik nou alleen wil SMSen, Skypen, Twitteren e.d.?
      -Dat is toch een soort van bellen, niet? Extra betalen dus.
      -Is het dan niet handiger dat u alleen nog maar communicatieabonnementen aanbiedt? Dan kan ik zelf verder besluiten hoe en waarmee ik communiceer.
      -Nee, dat vinden wij niet handig want ons bedrijf doet aan bellen. Als u via ons netwerk wil communiceren dan moet u bellen! Dus als u een abonnement bij ons heeft, van ons netwerk gebruik maakt en niet belt, maar wel communiceert, dan moet daarvoor extra betalen!!

      Login om te reageren
    6. Alien schreef:
      10 mei 2011 om 14:06

      Een abonnement bij KPN? never,nooit al bieden ze dat gratis aan.

      Login om te reageren
    7. ton schreef:
      10 mei 2011 om 15:45

      Je bent niet verplicht een abonnement bij KPN af te sluiten alleen als ik KPN was zou ik niet meer voor die paar mensen nog zoveel geld in het netwerk investeren

      Login om te reageren
    8. svg schreef:
      10 mei 2011 om 17:55

      Nou ik heb er maar 1 gedachte bij, laat ze lekker hun internet bundel houden. Kijken hoe lang ze dat vol houden.
      Zo laten we ons toch niet behandelen.
      Hoe is dit eigenlijk in het buitenland geregeld?
      Zal microsoft blij mee zijn nu zij de gelukkige eigenaar van Skype zijn.Zal ze eens een mail sturen hoe zij er over denken.

      Login om te reageren
    9. Francisca van Bommel schreef:
      10 mei 2011 om 20:30

      Gewoon z.s.m. zorgen dat WhatsApp en Skype op andere manieren gaan communiceren. Iedereen over een beveiligde VPN-verbinding en versleutelen. Meer openbare WiFi hotspots zodat via reguliere internetverbindingen gebeld kan worden. Het gaat voorlopig louter over mobiel internet.

      Login om te reageren
    10. Joep schreef:
      10 mei 2011 om 21:45

      Moedig besluit! en de rest gaat volgen…

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs