Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

10 mei 2011 - 09:25ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Telecomaanbieder KPN gaat extra kosten in rekening brengen voor klanten die op hun mobiel gebruik maken van spraakdiensten via internet (voip) zoals Skype en tekstdiensten als WhatsApp. De diensten worden niet geblokkeerd maar er moet extra voor worden betaald. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. Ook zei hij dat de tarieven voor mobiel internet omhoog gaan.

Het zogeheten tariferen, zoals KPN de maatregel noemt, geldt niet voor bestaande abonnementen. De telecomaanbieder ziet zich genoodzaakt om kosten in rekening te brengen omdat de inkomsten uit telefoongesprekkken en sms-verkeer via het netwerk teruglopen door concurrentie van internetspraakdiensten en tekstdiensten. Die inkomsten zijn volgens de leverancier noodzakelijk om investeringen in het breedbandnetwerk te betalen en zo klanten goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.

Het bedrijf investeert volgens Blok dit jaar 1,2 miljard euro in het netwerk in Nederland. In 2013 moet het breedbandnetwerk een snelheid hebben van 42 Mb/s.

Blok toonde een overzicht van het gebruik van telefoon, sms en internet. Het laat zien dat de maatregel om extra kosten in rekening te gaan brengen voor apps als WhatsApp en Skype is ingegeven door een daling van bellen, stagnatie van sms'en en de groei van het gebruik van internet.

Gebruik WhatsApp

Het gaat om cijfers van aanbieder Hi, onderdeel van KPN. De klantgroep bestaat voornamelijk uit jongeren. KPN ziet hun gedrag als voorbode voor de toekomst. In augustus 2010 gebruikte nog geen enkele Hi-klant Whatsapp, terwijl in april 2011 ongeveer 85 procent gebruik maakt van de mogelijkheid om tekstberichten te versturen via internet.

Blok maakte ook bekend dat de bedrijfsnaam van ict-dienstverlener getronics wordt omgedoopt in KPN.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt naam Getronics

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Overheid moet KPN splitsen in dienst en infra’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Getronics-CEO verlaat KPN

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt duizenden banen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bits of Freedom: KPN kan NL-ix misbruiken

    37 reacties op “KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Snurker schreef:
      11 mei 2011 om 22:32

      Tja, als je niet makkelijk overstapt, is de oplossing gewoon via je eigen of open wifi verbinding gebruik blijven maken van deze diensten, dan kan KPN niets in rekening brengen omdat je dit niet doet via het G3 netwerk, altijd weer een omweg… tot KPN het licht gaat zien.

      Login om te reageren
    2. Snurker schreef:
      11 mei 2011 om 22:51

      Nog een leuke, off-topic maar toch, recentelijk bij de mac donalds in italie (rome) omdat ze daar open wifi verbindingen hebben, gaaf toch dat je met voip dan kan bellen? Mooi niet, bij de balie wisten ze te vertellen dat de provider kan zien dat je telefoon niet uit italie komt (sim kaart), en dat bij italiaanse wet is geregeld dat je dan niet gebruik mag maken van de opten wifi verbinding bij Mac…. huhhhh? Als ik een ander simkaartje zou kopen in italie dan kan het plotseling wel…. (wat heeft wifi nou met een simkaartje te maken, creepy!)

      Login om te reageren
    3. Pascal schreef:
      12 mei 2011 om 07:40

      Lijkt me een sterk verhaal Snurkey, zoals je zelf al aangeeft hebben wifi en gsm weinig raakvlakken.
      met je klaptdoosje en een headset kun je immers ook over wifi bellen.
      Maar ja then again. als de mac medewerker echt wist hoe het zat, zou hij dan nog wel hamburgers staan te bakken ?

      Login om te reageren
    4. Mischa schreef:
      12 mei 2011 om 08:04

      Tja, als je niet creatief genoeg bent als bedrijf om nieuwe diensten en/of behoeftes te creeren en alleen maar reactief tarieven kunt opschroeven op het moment dat klanten je bestaande diensten niet meer wensen af te nemen dan kun je alleen nog maar downhill gaan. Dit lijkt me een mooie kans voor nieuwe toetreders in de markt die dat vermogen wel hebben.

      Login om te reageren
    5. Snurker schreef:
      13 mei 2011 om 10:18

      Inderdaad Pascal, als ik het zelf niet had gezien zou ik het ook niet geloven, de WIFI van mijn telefoon kon geen verbinding maken met het “open” netwerk.
      Terwijl de “klapdoos” dat wel kan. rarara?
      Toch handig van die Italianen, maar niet “open” EU minded.

      Login om te reageren
    6. ict-er Frank Brechts schreef:
      13 mei 2011 om 10:37

      Snurker en Mischa: wellicht kijkt men bij de Mac naar het mac-adres (sic!)! Aan de hand daarvan valt mogelijk af te leiden of het om een mobiel device gaat. Ik sluit overigens ook niet uit dat er wat hardware/software gegevens over en weer gaan waaruit blijkt dat je een mobiel device/smartphone gebruikt.

      Login om te reageren
    7. Snurker schreef:
      13 mei 2011 om 10:52

      Pascal, lees dit artikeltje maar eens, “Wi-Fi in Italy”
      halverwege de web-page:
      http://www.lifeinitaly.com/travel/cheap-oversea-mobile-calls-italy
      Klopt dus enigzins wat de “hamburger-flipper” zegt, toch geen domme jongen…

      Login om te reageren
    8. Pascal schreef:
      13 mei 2011 om 11:14

      @Snurker,
      Dank voor de link.
      Er staat dat je moet registreren.
      Tja met een databeest kun je natuurlijk wel dingetjes doen.
      McDrek aan de schandpaal nagelen ? In Italie zal daar wel niemand van onder de indruk zijn.

      Login om te reageren
    9. Snurker schreef:
      13 mei 2011 om 11:39

      @Pascal
      Klopt, dank aan de smoes die italiaanse anti-terroristen wet heet, dus italiaanse simkaart kopen, je snoet laten fotokopieren, en voila, “open-wifi” access.
      Nou ja, “open”…. De italiaanse kas is weer gespekt.
      Mogelijk moeten wij hetzelfde doen bij de italiaanse mobieltjes die hier komen? (maar zo zijn wij niet)
      Wie weet is de EU in de toekomst “echt” open te noemen.
      Groet & dank voor de reacties.

      Login om te reageren
    10. Chris schreef:
      17 mei 2011 om 16:02

      Nou dan ga ik nu al HELEMAAAL niet meer naar KPN, voorheen bekend als de beste Telecom club, nu als de duurste!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs