Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN ontkent afluisteren klant

13 mei 2011 - 08:24ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict- en telecomleverancier KPN ontkent dat het de inhoud van dataverkeer van klanten afluistert. Het telecombedrijf meldt dat het mobiel dataverkeer analyseert op zaken als bestandstype, maar niet kijkt naar de inhoud van de berichten. Dat schrijft het bedrijf nadat tumult is ontstaan over de inzet van DPI (deep packet inspection). KPN gaat wel onderzoeken of alle regels met betrekking tot het bewaren van geanalyseerde data zijn nageleefd.

KPN meldde dinsdag 10 mei 2010 aan investeerders dat het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders DPI inzet om het gebruik van dataverkeer van klanten te analyseren. DPI is een methode om dataverkeer te analyseren. De methode is omstreden omdat het verder kan gaan dan de analyse van dataverkeer op bestandstype en routing (zender, afzender, poorten). Volgens experts kan met DPI het dataverkeer ook op inhoud worden bekeken.

KPN analyseerde het mobiele dataverkeer van klanten van dochter Hi. Daaruit maakte het op dat binnen minder dan een jaar tijd het gebruik van de applicatie WhatsApp met 85 procent is toegenomen. WhatsApp wordt gebruikt voor het versturen van tekstberichten en kan sms-berichten vervangen. De vraag is hoe de telecomleverancier achter die informatie gekomen is en of daarbij privacyregels geschonden zijn.

‘KPN kijkt niet naar inhoud’

KPN ontvouwde 10 mei 2011 de strategische plannen tot 2015. Het bedrijf gaat extra geld vragen voor gebruik van internet op de mobiele telefoon en het gebruik van VoIP- en chat-diensten via internet op de mobiel.

KPN schrijft in het statement: 'Het voornemen is om het bellen over internet apart te tariferen. De techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken, maar naar het soort data en de duur.'

Het bedrijf maakte ook bekend dat in Nederland de naam van ict-dienstverlener Getronics verdwijnt.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt naam Getronics

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CBP stelt KPN in gelijk in DPI-zaak

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerstoring KPN legt metro Rotterdam plat

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN in zwaar weer door mobiele apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerhulp KPN dekt ook server

    36 reacties op “KPN ontkent afluisteren klant”

    Nieuwere reacties »
    1. JW schreef:
      13 mei 2011 om 09:25

      We hebben al uw brieven opengemaakt, maar we hebben echt niet gekeken naar de inhoud hoor!! Ze hebben hun ogen zeker half dichtgeknepen bij het analyseren…

      Jammer dat je als klant niet kunt zien of je data door anderen is bekeken. Ik voorspel een enorme groei van anonieme en beveiligde VPN diensten..
      ISP’s zijn helaas steeds minder te vertrouwen.

      Login om te reageren
    2. ict-er Frank schreef:
      13 mei 2011 om 09:36

      Voor whatsapp is nauwelijks bandbreedte nodig met een realtime aspect. De enige reden om deze app tegen te werken is dat het sms bedreigt en dus inkomsten. KPN heeft geen enkel recht over de rug van whatsapp en de makers daarvan geld te verdienen, ze voegt nl. niets toe aan dit product en levert dus ook geen tegenprestatie voor het extra te betalen bedrag. Puur een kansloze poging om de inkomsten van sms veilig te stellen.

      Voor voip achtige apps valt er nog iets voor te zeggen, aangezien daar bandbreedte en realtime aspecten een grote rol spelen. Kan KPN deze garanties geven, dan is het billijk daar een bedrag voor te vragen, er wordt dan immers een tegenprestatie geleverd.

      KPN zal in het kader van DPI moeten aantonen dat zij niet naar inhoud kijken, maar alleen naar format/profiel. Zolang ze dat niet kunnen aantonen dienen ze er in het belang van de klant niet mee te werken en daar zou de overheid eisen aan dienen te stellen middels een mogelijke uitbreiding op de telecomwet.

      Login om te reageren
    3. AN schreef:
      13 mei 2011 om 09:44

      Een goed voorbeeld hoe “grote” bedrijven innovatie de kop in proberen te drukken als die niet van hunzelf afkomstig is.

      KPN kan beter kijken op welke plekken in de markt zij nog wel waarde kunnen toevoegen voor de klant (de klant staat immmers voorop, getuige de laatst berichten van Eelco Blok).

      Waarschijnlijk nog niks geleerd van het platenbazenfiasco en distributie van mp3.

      Login om te reageren
    4. JP schreef:
      13 mei 2011 om 10:35

      @JW. Wat een onzin. Ik ben geen fan van KPN maar wat ze doen is niet in een brief kijken maar kijken of wat je stuurt een brief is of een postpakket. Daar willen ze vervolgens verschillende tarieven aanhangen. Het gaat in marketing niet om wat iets kost maar wat de waarde is voor een klant. Vandaar economy en businessclass etc.

      Login om te reageren
    5. Michiel schreef:
      13 mei 2011 om 10:42

      Om te zien of iets een brief of een postpakket is, hoef je het niet open te maken. Wegen volstaat.

      Login om te reageren
    6. JP schreef:
      13 mei 2011 om 10:46

      @Michiel. Klopt, dus wel even uit het bestelwagentje halen om te kunnen wegen maar niet openen. Da’s precies wat KPN doet. Niks mis mee volgens mij.

      Login om te reageren
    7. Eric schreef:
      13 mei 2011 om 10:50

      @Michiel,

      jammer is dat datapakketten geen gewicht hebben. Om te zien of data op poort 80 html of voice is, moet je echt de inhoud inspecteren, en dus in de pakketten kijken. Vandaar ook “Deep Packet Inspection”.
      Daarmee kunnen ze dus alles lezen, inclusief wachtwoord voor email en FTP.
      Je privacy ligt dus op straat.

      Login om te reageren
    8. Hanzzzz schreef:
      13 mei 2011 om 10:54

      @JP dit is niet wegen, wegen is om door te belasten kwa gebruik. Zo mag je gerust iets kleins versturen als brief en is een grote brief een pakket. M.a.w. TNT kijkt niet naar de inhoud alleen hoeveel je de dienst belast. Dit doen de service providers nu al je betaald immers per bandbreedte

      KPN gaat kijken naar de inhoud en zegt dan er zit een USB stick in die brief dus is het een pakketje.

      Login om te reageren
    9. MP schreef:
      13 mei 2011 om 10:57

      Het ‘wegen’ van versleutelde/beveiligde informatie kan niet plaats vinden omdat er niet aan de randen van het pakket kan worden gezien wat de inhoud is. Dit zijn systemen die versleutelde verbindingen kunnen ontsleutelen om vervolgens te constateren dat iemand voip gesprek voert o.i.d.. Wisten jullie overigens dat bij Telfort behalve skype en VoIP verkeer ook Push-mail niet mag met het data abonnement voor gsm? En dat terwijl alle managers van bedrijven hun mail overal en nergens op deze manier lezen…

      Login om te reageren
    10. Henk schreef:
      13 mei 2011 om 10:59

      Tuurlijk ontkennen ze dat. Ze kunnen nu niet gaan vertellen dat ze onze datastroom monitoren.

      Jammer alleen dat die ene topman, Marco Visser, letterlijk heeft verklaard dat ze dat wel kunnen. De strafbaarheid zit hem namelijk niet in of je ook daadwerkelijk data afluistert, maar of je dat mogelijk hebt gemaakt. Dat is het criterium.

      ‘Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk’

      Het punt is ook dat het niet uitmaakt of je zegt niet in de datastroom zelf te kijken. Het feit dat je het kan en mogelijk hebt gemaakt, is al een strafbaar feit. Het is precies hetzelfde als de postbode die een brief aan jou gericht openmaakt om te lezen of de aanhef ook wel aan jou is gericht, en vervolgens plechtig belooft verder niets van de brief te zullen lezen. Dat gelooft ook niemand. In een tijd waarin informatie van levensbelang is zal KPN dit zeker niet nalaten, als zij daarmee hun commerciele voordeel kunnen doen.

      Tijd voor aangifte tegen KPN lijkt me. Ze kunnen immers ook mijn gebruikersnaam, wachtwoord en TAN codes van het internetbankieren langs zien komen. Daarmee hebben ze bewust een onaanvaardbaar groot risico voor mij gevormd.

      Overigens geldt precies hetzelfde als je klant bent van Telfort of Hi, dat zijn immers juridisch volle dochters van KPN en die rennen over precies hetzelfde netwerk.

      Het zou jullie netjes staan als jullie deze link zouden laten staan, Computable, dat is immers in ieders belang.
      https://www.bof.nl/2011/05/12/zo-doen-kpn-abonnees-aangifte-tegen-afluisteren-mobiel-internet/

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs