Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN ontkent afluisteren klant

13 mei 2011 - 08:24ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict- en telecomleverancier KPN ontkent dat het de inhoud van dataverkeer van klanten afluistert. Het telecombedrijf meldt dat het mobiel dataverkeer analyseert op zaken als bestandstype, maar niet kijkt naar de inhoud van de berichten. Dat schrijft het bedrijf nadat tumult is ontstaan over de inzet van DPI (deep packet inspection). KPN gaat wel onderzoeken of alle regels met betrekking tot het bewaren van geanalyseerde data zijn nageleefd.

KPN meldde dinsdag 10 mei 2010 aan investeerders dat het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders DPI inzet om het gebruik van dataverkeer van klanten te analyseren. DPI is een methode om dataverkeer te analyseren. De methode is omstreden omdat het verder kan gaan dan de analyse van dataverkeer op bestandstype en routing (zender, afzender, poorten). Volgens experts kan met DPI het dataverkeer ook op inhoud worden bekeken.

KPN analyseerde het mobiele dataverkeer van klanten van dochter Hi. Daaruit maakte het op dat binnen minder dan een jaar tijd het gebruik van de applicatie WhatsApp met 85 procent is toegenomen. WhatsApp wordt gebruikt voor het versturen van tekstberichten en kan sms-berichten vervangen. De vraag is hoe de telecomleverancier achter die informatie gekomen is en of daarbij privacyregels geschonden zijn.

‘KPN kijkt niet naar inhoud’

KPN ontvouwde 10 mei 2011 de strategische plannen tot 2015. Het bedrijf gaat extra geld vragen voor gebruik van internet op de mobiele telefoon en het gebruik van VoIP- en chat-diensten via internet op de mobiel.

KPN schrijft in het statement: 'Het voornemen is om het bellen over internet apart te tariferen. De techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken, maar naar het soort data en de duur.'

Het bedrijf maakte ook bekend dat in Nederland de naam van ict-dienstverlener Getronics verdwijnt.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt naam Getronics

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CBP stelt KPN in gelijk in DPI-zaak

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerstoring KPN legt metro Rotterdam plat

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN in zwaar weer door mobiele apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerhulp KPN dekt ook server

    36 reacties op “KPN ontkent afluisteren klant”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Joop schreef:
      13 mei 2011 om 11:05

      @JP. Jouw vergelijking klopt ook niet. Want aan de buitenkant ziet bij IP verkeer alles eruit als een pakket (en het weegt evenveel). Het zal wel open moeten om te zien wat de strekking is en dan: hoe wordt gegarandeerd dat men de inspectie tot een oppervlakkige beperkt?

      Er zit nog een probleem. Whatsapp wordt snel genoeg aangepast of krijgt een variant. KPN zal voortdurend toepassingen moeten volgen om te kijken of die hen teveel beconcurreren en vervolgens willen besluiten die ook te blokkeren. Dat betekent dat in de voorwaarden van je contract zoiets komt te staan als: “als KPN besluit dat een vooralsnog gratis applicatie ook een concurrent is, mogen wij die zonder verdere overeenstemming met u in rekening gaan brengen”.

      Affijn, het biedt een mooie kans voor kabelaars die nu alles op IP basis doen. Voor hen is mobiel nog een uitbreiding van het pakket en verliezen ze dus geen inkomsten als ze (uitsluitend?) IP based mobiele telefonie en berichtenverkeer toevoegen aan hun alles-in-1 pakketten.

      Login om te reageren
    2. Martijn schreef:
      13 mei 2011 om 11:18

      Een interessante misser in de communicatie van KPN. Als ze in hun eerste uiting duidelijk hadden gemaakt wat ze wel doen en vooral ook wat niet, was dit circus niet ontstaan. Nu hebben ze de schijn tegen zich. Privacy is hot, dit was te voorspellen.

      Login om te reageren
    3. ivo schreef:
      13 mei 2011 om 11:22

      Ik vind het ronduit belachelijk dat KPN überhaupt zou mogen inspecteren wát voor data ik gebruik.
      Het feit dat ze er überhaupt een analyse op loslaten is volgens mij toch al een schending van mijn privacy ?
      Indien KPN of enig andere ISP vind dat zij niet meer uit de kosten kunnen komen door afnemend gebruik van traditionele voice en sms, dan kunnen ze gewoon limieten stellen op het dataverkeer of een prijs per MB rekenen ongeacht het type data.

      Login om te reageren
    4. RN schreef:
      13 mei 2011 om 11:37

      De naam zegt het al jaren. KPN=Kan Practische Niets.
      Loopt al jaren achter de feiten aan.

      Login om te reageren
    5. ict-er Frank schreef:
      13 mei 2011 om 11:44

      DPI is juist bedacht om brieven van brieven te kunnen onderscheiden en niet brieven van pakketten. Je zult dus in de ip-pakketjes moeten gaan kijken om vast te stellen dat het pingchat of whatsapp is. Daarmee hoef je nog niet persé de letterlijke tekst te zien, maar kun je aan het patroon zien of het om pingchat of whatapp gaat. Ga voor de gein maar eens Wireshark loslaten op een voipgesprek. Je kunt dan ieder pakketje los bekijken en wellicht herkennen als onderdeel van voip, maar je kunt er ook het hele gesprek weer mee reconstrueren en met name dat laatste is zorgelijk. Wat doet en kan KPN wel en niet?

      Login om te reageren
    6. Jan schreef:
      13 mei 2011 om 11:46

      Whatsapp gebruikt gewoon https. Da’s aan de ene kant maar goed ook, want dan KPN gelukkig niet meegluren naar de inhoud. Aan de andere kant klopt daarmee hun statement niet waarin ze beweren dat ze alleen maar naar het soort pakketje kijken. Ze kijken dus ook echt wel waar de pakketjes naar toe gaan.

      Login om te reageren
    7. HarryD schreef:
      13 mei 2011 om 11:52

      KPN levert infrastructuur en diensten. Voor afgenomen diensten wil ik betalen. Voor infrastructuur ook. In het laatste geval is dat euros per byte, zonder dat iemand hoeft te weten wat die bytes inhouden. Als KPN niet op diensten weet te concurreren, dan kost ze dat geld. C’est la vie. Over een aantal jaren is alles VOIP en is SMS verleden tijd, zoals de fax, de lp, de cd, de stoommasjien. Stuiptrekkingen!

      Login om te reageren
    8. ict-er Frank schreef:
      13 mei 2011 om 11:56

      Overigens weten we als consument ook niet echt goed wat de makers van apps als whatapp en pingchat precies met de berichten (kunnen) doen. Dat geeft nog een extra complexe dimensie aan privacy schending, omdat de apps buiten het netwerk van de telecomproviders gaan.

      Login om te reageren
    9. Maarten schreef:
      13 mei 2011 om 12:30

      Ik ga al mijn KPN geralateerde contracten opzeggen!! ik hoop dat meer mensen volgen, want dit is echt absurd.

      Login om te reageren
    10. Peter schreef:
      13 mei 2011 om 13:00

      Toevallig is het Nederlandse leger ook zakelijke klant van de KPN en wordt de DPI door het Franse bedrijf Alcatel uitgevoerd.
      Dus effectief wordt er gespioneerd en daar staan wel wat hogere straffen op dan hierboven aangegeven.

      Voor andere zakelijke klanten kan dit ook betekenen dat zij mogelijk slachtoffer van Franse bedrijfsspionage kunnen worden.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs