Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Rol van servicemanager komt onder druk’

25 mei 2011 - 09:27ActueelInnovatie & Transformatie
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

De rol van de servicemanager komt onder druk wanneer de ITILv2-certificering per juni 2011 stopt. Door trends als ‘het nieuwe werken’, ‘bring your own device’, duurzaamheid/maatschappelijk verantwoord ondernemen, social media en cloud computing verschuiven de verwachtingen van de ict-afdeling van levering conform afspraak naar klant-/gebruikerstevredenheid. Dit meent ict-servicemanager Gert-Jo van der Heijden die werkzaam is bij Yacht in een opiniebijdrage.

‘In de afgelopen jaren mocht een ieder die het ITIL-certificaat bezat zich servicemanager noemen', zegt Van der Heijden. ‘Dit is verleden tijd. We krijgen te maken met de vraag welke kennis en kunde je in de toekomst van een servicemanager mag verwachten. In functiebeschrijvingen van ‘de' servicemanager zie ik nu al een grote diversiteit over wat de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn. Er zijn nog wel een aantal generieke eigenschappen te onderscheiden. Deze zijn voornamelijk gebaseerd op controle van de uitvoering van ict-beheerprocessen en de daaraan gerelateerde prestaties en kpi's.'

Overleven

Van der Heijden noemt in zijn opiniebijdrage vier mogelijkheden voor de huidige servicemanagers om te overleven. Dit zijn het specialiseren naar sourcing- of kwaliteitsmanager, het specialiseren in applicatie- en/of functioneel beheer, generiek ontwikkelen vanuit managementperspectief op basis van het huidige functieportfolio en het ‘gewoon' werkzaam blijven binnen het servicemanagement-gebied, maar dan op basis van ITILv3.

‘Ik zie meer dan genoeg uitdagingen voor de huidige servicemanagers', aldus Van der Heijden. ‘Het speelveld zal de komende jaren echter wel veranderen en dit zal de nodige specialisaties opleveren. Of de functiebenaming ‘servicemanager' over vijf jaar nog bestaat, weet ik niet, maar het takenpakket ten opzichte van de huidige definitie zal zeker gewijzigd zijn.'

Opiniebijdrage

Lees ook de opiniebijdrage ‘Onzekere toekomst voor de servicemanager'.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs