Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Apps

Apps maken gebruiker informatieverslaafd

01 juni 2011 - 14:535 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieSogeti
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Door het toenemende gebruik van apps zal in 2020 iedereen verslaafd zijn aan informatie. Informatiegedrag en gewoon gedrag zullen dan niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Dat concludeert het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (Vint) van ict-dienstverlener Sogeti. Vint onderzocht de maatschappelijke gevolgen van het gebruik van apps. Samen met technologie- en gedragsexperts zijn toekomstbeelden uitgewerkt waarin zowel de positieve als negatieve effecten worden belicht.

Vint-directeur Menno van Doorn: 'Het mag misschien heftig klinken dat iedereen in 2020 volledig app-verslaafd is. Tegelijkertijd is het een logisch gevolg van het feit dat de laatste fysieke ‘digital nerds' generatie dan vergrijst. In 2020 heeft iedere individu bewust of onbewust de app als verlengstuk van de zintuigen.'

Om tot de conclusie te komen haalt Vint onderzoek van anderen aan waarin wordt gesteld dat zestig procent van de iPad-gebruikers zijn apparaat meeneemt naar bed (Nielsen). Er wordt ook onderzoek aangehaald van mediastudie The World Unplugged. Daaruit blijkt dat studenten die 24 uur geen toegang krijgen tot mobiele apparatuur ontwenningsverschijnselen vertonen die gelijk zijn aan de verschijnselen bij heroïneverslaafden.

Negatieve en positieve effecten

Negatief                                                                       Positief

Privacy is overleden                                                     Mijn digitale ik helpt me verder

Concentratie steeds moeilijker                                    Kennisverspreiding steeds sneller

Dommer                                                                       Slimmer

Vertrouwen is dood                                                      Transparantie dwingt goed gedrag af

Efficiency leidt tot infobesitas                                       Gedrag van mens staat centraal

Narcisme bloeit als nooit tevoren                                 Social Business makkelijker realiseerbaar

Onbeperkt veeleisende klant                                        Betere dienstverlening

Economische groei                                                       Economische groei

Doorgaan op oude voet                                                 Nieuw waardesysteem

The App Effect

Met de bekendmaking van de conclusies uit het onderzoek wil de dienstverlener de aandacht vestigen op het Symposium The App Effect op 7 juni 2011 in Bussum.

Het Vint doet elk jaar onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft Vint onderzoek gedaan naar onder andere  open source en innovatie, crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010).

Vint is opgericht in 1994 en heeft inmiddels verschillende boeken en videoproducties gepubliceerd. Na de zomer van 2011 verschijnt het boek The App Effect. De uitkomsten van dit meest recente onderzoek zullen deel uitmaken van die publicatie.

Meer over

AppsiPadiPhoneTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vraag naar mobiele apps neemt in 2011 flink toe

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    ‘ICT-afdeling is te traag voor ontwikkeling apps’

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Boek belicht tien effecten van opkomst apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Manager gebruikt zelden bedrijfsapps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Ruim 15 miljard downloads in Apple App Store

    Eén reactie op “Apps maken gebruiker informatieverslaafd”

    1. Marcel Collette schreef:
      6 juni 2011 om 19:24

      ‘Door het toenemende gebruik van apps zal in 2020 iedereen verslaafd zijn aan informatie’.

      Naar mijn mening worden oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. In de afgelopen tien jaar is er een heuse informatie tsunami ontstaan. Die is ontstaan omdat het kan (aanbod: internet en alsmaar toenemende bronnen / kanalen, betaalbare breedbandverbindingen / mobiliteit) én omdat er behoefte is (vraag: informatie / content / game, anytime, anyplace en anywhere). Economieën / mensen richten zich steeds meer op de tertiaire (diensten) sector. De (moderne) mens richt zich steeds meer op de eigen individu en zijn rol in zijn netwerken (privé / zakelijk) en combineert werken, leren, lezen, spelen en ontspannen meer en meer op dagelijkse / wekelijkse basis. Het aanbod van informatie, content (tv, radio, video on demand, e-books), games, social media is schier oneindig geworden. De informatie tsunami zal komende jaren exponentieel toenemen. Daarmee stijgt de behoefte overzicht te houden, in control te blijven.

      De eerste devices (PIM’s en PDA’s) om overzicht te houden beperkten zich tot contactgegevens, agenda, taken, notities, documents to go (pdf reader). De smartphones brachten al meer mogelijkheden. Met het door breken van (betaalbaar) mobiel internet (2008 / 2009), de vele wifi access points (thuis, familie / vrienden, werk en publiekelijk), de grotere schermen van de smartphones (iPhone / Android) en de komst van diverse phone apps (voor elke gewenste functionaliteit is er inmiddels een effectieve en gratis c.q. zeer betaalbare versie) is het voor velen mogelijk geworden aan die behoefte (informatie / content / game, anytime, anyplace en anywhere) tegemoet te komen, waarbij vermeld moet worden dat het beperkte scherm en input (keyboard) mogelijkheden daarin nog de beperkende factor zijn.

      Het jaar 2011 wordt gezien als het eerste jaar waarin de tablet (pc) daadwerkelijk gaat door breken. Door de enorme verkoop van iPads en Android Tablets (o.a. Xoom en Samsung Galaxy 10.1), de ontwikkeling van echte tablet apps én cloud computing zullen mensen echt instaat zijn anytime, anyplace en anywhere te werken, te leren, te lezen, te spelen en te ontspannen. De apps zijn er dus om de toenemende informatiehonger te stillen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs