Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Deduplicatie voor groeiende data is noodzaak

11 augustus 2011 - 15:243 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Ruud Koster
Ruud Koster

We hebben het er al vaker over gehad: bij de huidige data opslag van bedrijven is het duidelijk dat tot 90 procent van de data die aangemaakt is, daarna niet meer gebruikt wordt. Van de resterende 10 procent wordt de data na aanmaak gemiddeld in 65 procent van de gevallen één keer herbruikt. Zeker met de steeds toenemende digitalisering van het bedrijfsleven worden data hoeveelheden een noodzakelijk punt voor it-management.

Een manier om dit vraagstuk het hoofd te bieden is door een passende deduplicatie procedure op te starten. Zoals bij zoveel technische oplossingen zijn hier verschillende varianten van en is de techniek ook al enige tijd beschikbaar. Vroeger was deze techniek nog relatief duur en werd er eerder gekozen voor het aankopen van extra hardware om maar genoeg ruimte te creëren. Daarnaast werden er dan ook nog procedures opgesteld voor gebruikers binnen de organisatie, zoals het automatisch deleten van data die niet binnen de gestelde termijn werd gebruikt of die naar een archief verwijzen. Een ander mooi voorbeeld is het limiteren van de toegestane inhoud van de mailbox en storage ruimte.

Data tsunami

De data tsunami waar ieder bedrijf tegenwoordig mee wordt geconfronteerd, heeft er echter voor gezorgd dat de oude oplossingen niet meer toereikend zijn. Er moet constructiever worden gewerkt. Deduplicatie voldoet aan diverse behoeften uit de markt. Iedere organisatie moet zich in eerste instantie afvragen welke data issues voor de bedrijfsvoering cruciaal zijn. Op basis daarvan kan men dan namelijk tot de juiste oplossing komen. Bedrijven die een te grote back-up window krijgen door een te grote hoeveelheid aan data, kunnen enorm profijt hebben van deduplicatie, maar zeker ook bedrijven die een steeds grotere hoeveelheid aan ongestructuurde data hebben. Denk vooral aan organisaties die steeds meer (intern) met videos, foto's of vblogs werken.

Vier niveaus

Het tij wordt dus gekeerd met de juiste oplossing. De behoefte van de klant staat daarbij centraal. Wil een organisatie alleen deduplicatie van data of wellicht ook compressie van files? En waar in de infrastructuur moet de oplossing zich gaan bevinden? Via workshop-, assessment- en designfases kan de juiste oplossing voor de klant gedefinieerd worden.

Uiteindelijk zijn er vier mogelijke niveaus waar de oplossingen hun werk kunnen doen, te weten op server-niveau, op san-niveau, op back-up-niveau en op archief-niveau

Er zijn vele oplossingen. Uiteindelijk zijn de meest voorkomende wensen die wij zien als volgt:
– de oplossing dient transparant te zijn, dus geen zichtbare impact te hebben op eindgebruikers en applicaties
– goede perfomance, dus de oplossing dient de lopende processen en workloads niet te vertragen
– geen verlies van data, dus optimalisatie die bit voor bit terug te halen is.
– sterke content awareness: wat is er mooier dan bepaalde filetypes die automatisch herkent worden?
– aanpassing van de omgeving naar de behoefte en zeker de flexibiliteit daarbij.

Dus wil je alleen deduplicatie of compressie of toch allebei? Uiteindelijk biedt deduplicatie een return on investment op basis van ruimte, bandbreedte en stroombesparingen.

 

Meer over

ArchiveringStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Eén reactie op “Deduplicatie voor groeiende data is noodzaak”

    1. Ruud Mulder schreef:
      7 februari 2012 om 12:07

      Ik zie vooral voor backup oplossingen de grootste toegevoegde waarde.
      Vooral in virtuele server omgevingen is een hoop (tijds)winst te behalen. Hoe minder data je hoeft veilig te stellen hoe minder data je terug moet zetten in geval van een escalatie.

      Natuurlijk is deduplicatie of compressie op SAN-niveau ook zeker geen overbodige luxe. Alleen dienen vooraf dan wel de voor en nadelen ( performantie verlies ) duidelijk tegen elkaar afgewogen te worden.

      En mijn advies zou zijn om dat niet op alle types data te doen. Dit kan nl nog wel eens wat vertraging opleveren.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs