Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Datacenter veroorzaakte Blackberry-storing

11 oktober 2011 - 07:38ActueelCloud & InfrastructuurBlackberry
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

De storing bij RIM, waardoor Blackberry-gebruikers in de emea-regio niet konden e-mailen en pingen met hun mobiele apparaat, is ontstaan door een serverstoring in het Verenigd Koninkrijk. RIM heeft in Slough, ten wetsen van Londen, een datacenter, waar de problemen ontstonden. De storing begon 10 oktober 2011 in de middag en was rond middernacht verholpen. Op sommige toestellen was het niet mogelijk internetverbinding te krijgen, maar het waren vooral de Blackberry-diensten die eruit lagen.

Het datacenter is gevestigd in het emea-hoofdkantoor van de mobieltjesfabrikant aan Bath Road in Slough. In 2005 trok RIM in het pand en ze hebben een huurcontract voor vijftien jaar. Het gebouw beslaat 21.000 vierkante meter en ligt dichtbij luchthaven Heathrow. Het gebied, genaamd Slough Trading Estate, heeft ook andere technologiebedrijven aangetrokken, zoals Vodafone, LG Electronics en O2.

Producent RIM laat weinig los over de storingen. Behalve berichtgeving met excuses voor het ongemak en de mededeling dat er aan de storing werd gewerkt, werd er niets over de storing naar buiten gebracht. Het kan zijn dat Research In Motion compensatie moet gaan betalen aan de netwerkproviders, die door de storing een hoop data-verkeer zijn misgelopen.

Klachten op Twitter

Met name op sociale media als Twitter kreeg RIM ervan langs van zijn gebruikers, die via andere apparaten hun hart luchtten: 'Alles aan Blackberry is afschuwelijk slecht, ik begrijp niet waarom ik er ooit één heb genomen', 'Het is weer die tijd van de maand voor mijn Blackberry' en 'Geen officiële communicatie, niets op de website, terwijl jullie systeem een halve dag lang is gecrasht, is dat service?'. Op het moment dat de storing verholpen was in de nacht van 10 op 11 oktober 2011, kregen gebruikers in Europa, Midden-Oosten en Afrika de gemiste berichten alsnog op hun telefoon.

RIM

De storing komt erg ongelegen voor RIM. Sinds februari 2011 daalt de waarde van de aandelen sterk. Half september 2011 maakte RIM bekend dat de telefoonverkopen en daarmee de winsten achterbleven. De cijfers van het tweede kwartaal lieten zien dat de winst met 58 procent zakte naar 329 miljoen Amerikaanse dollar. De omzet zakte met 15 procent naar 4,2 miljard Amerikaanse dollar in het tweede kwartaal. Er gaan geruchten dat de Blackberry-maker wordt overgenomen, mogelijk door telecomprovider Vodafone.

Meer over

SmartphonesSocial mediaTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    180 reacties op “Datacenter veroorzaakte Blackberry-storing”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Vincent schreef:
      11 oktober 2011 om 17:04

      serieus, wat lopen jullie allemaal te zeiken op blackberry? je hebt echt zoveel plezier van een blackberry en dan doet ie het een keer 2 dagen niet en jullie gaan meteen zeiken als kleine baby’s die hun speen kwijt zijn. zodra blackberry internet het weer doet heeft niemand het er meer over. het is even klote dat vind iedereen maar dood ervan ga je echt niet. En mensen die hun blackberry gebruiken voor hun werk, stel je laat je mobiel in het water vallen of je laat hem kapot vallen, geef je dan ook blackberry de schuld? je hebt altijd nog zoiets als je computer waar al je mailtjes binnenkomen dus iedereen stop met huilen, in afrika, de rest van europa en azie hebben ze er ook last van. spreek jullie weer als hij het weer doet.

      Login om te reageren
    2. Carmen schreef:
      11 oktober 2011 om 17:04

      Ik kan helemaal niks met mijn Blackberry, niet pingen geen e-mails geen facebook en zelfs als ik wil sms’en of bellen doet die het niet…

      Login om te reageren
    3. daniel losse schreef:
      11 oktober 2011 om 17:06

      Als het vanavond nog niet verholpen is ga ik jullie aanklagen. Ik zit hier met ader in de nek enzo jullie zijn gewoon gehackt geef het nou maar toe.

      Login om te reageren
    4. loe schreef:
      11 oktober 2011 om 17:40

      Vanochtend deed ie het goed, totdat uit het niets al mijn Blackberrey-contacten bij andere Blackberry binnenshuis kwam en ik er nul had. Raar…

      Login om te reageren
    5. Kiki schreef:
      11 oktober 2011 om 17:48

      Vanacht en vanmorgen ging het goed en nu weer niks.
      Wanneer is het verholpen?

      Login om te reageren
    6. jennifer schreef:
      11 oktober 2011 om 17:59

      Ik wordt gek zonder m’n ping!

      Ahhaha heelppp!
      Storing moet snel gemaakt worden.

      Login om te reageren
    7. anne schreef:
      11 oktober 2011 om 18:16

      Ik wil me ping terug.
      Morgen geen ping? Dan toch maar een iPhone halen.

      Login om te reageren
    8. The Froq schreef:
      11 oktober 2011 om 19:14

      Leuk. Na 17.30 gaat iedereen weer lekker naar huis. Morgen maar weer eens zeiken over het salaris, de leaseauto ofzo.
      Als de Blackberry het doet, dan!

      Login om te reageren
    9. Natasja schreef:
      11 oktober 2011 om 19:46

      Wel ff rustig zeg, geen bc’s 🙂

      Login om te reageren
    10. hoi schreef:
      11 oktober 2011 om 19:52

      Ik vond het wel lekker rustig, maar het mag nu best weer een keertje over zijn. Ik wil nu wel weer gewoon kunnen internetten op me telefoon.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM koopt cloud-softwarebedrijf

    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM zet Sharepoint op Blackberry-toestellen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM verkoopt minder Blackberry’s

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aandeelhouder RIM dringt aan op verkoop

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘RIM voorziet Blackberry’s van Android-apps’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM introduceert 5 BlackBerry 7-smartphones

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs