Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tijd voor Wintzen 2.0?

20 februari 2012 - 09:203 minuten leestijdAdvertorialInnovatie & Transformatie
Gert Oortgiesen, oprichter Trivento
Gert Oortgiesen, oprichter Trivento

Medewerkers als ondernemers, met behoud van het DNA. Eckart Wintzens celtheorie is nog springlevend, maar is het tijd voor een 2.0 versie?

Op de jaarlijkse Trivento dag in februari sprak Robert Jan Pabon, de ‘broodschrijver' van Eckart Wintzen. Doorspekt met voorbeelden uit de praktijk, vertelde hij het verhaal van de celdeling bij de groei van BSO en waar het mis ging na de fusie met Philips. Een gezonde dosis zelfreflectie, en ook relativering van de inhoud van het boek vormen een bron van inspiratie en de basis om de Wintzen theorie verder uit te werken en toe te passen.

De celtheorie van Eckart Wintzen

Enkele jaren geleden raakte ik geïnspireerd door de celdelingstheorie van Wintzen. Ik was directeur/eigenaar van Profict en merkte dat een groep medewerkers minder betrokken raakte. De span of control werd te groot, en dat bood sommigen de gelegenheid zich te ‘verstoppen'. Bovendien had ik het gevoel te ver van sommige collega's af te staan. Tijd voor verandering!
In mijn overtuiging wil je als professional verantwoordelijkheid dragen, eigen initiatieven tonen en vooral enthousiast zijn over datgene wat je doet. Geïnspireerd door het boekje Eckart's Notes deelden we ons bedrijf op. Niet één op één, want iedere organisatie is anders. In beide ‘cellen' ging men voortvarend aan de slag. De nieuwe cel onder leiding van iemand uit de eigen gelederen, want je wilt immers je bedrijfscultuur (DNA) zoveel mogelijk behouden.

Iedereen wil managen

Managen is vooruitkijken, maar vooral ook rekening houden met de omgevingsfactoren. De inspirerende gesprekken die voortvloeiden uit een artikel in het FD bevestigen dat de theorie nog steeds springlevend is. Uitgaande van het feit dat kleine zelfsturende teams bestaan uit leden die zelf willen managen, kun je een mooie organisatiestructuur opbouwen. Maar wil iedereen zijn eigen werk managen? En, misschien nog wel belangrijker, is er altijd iemand die het voortouw wil nemen en gaat ondernemen?

Inspiratie door innovatie tijdens herorganisatie

In 2011 kregen we door een overname de kans onze organisatie opnieuw in te richten. Diensten van consultancy tot applicatiebeheer vermarkten met een diversiteit aan persoonlijkheden binnen de organisatie. Met de celtheorie in gedachten zijn we aan de slag gegaan. Het doel is om teams van ongeveer 15 personen samen te stellen op basis van competenties en persoonlijke drijfveren. Dit past goed in de lean startup gedachte en de Agile Scrum aanpak. Naast geografisch cellen (Warnsveld, Bussum en Reeuwijk) is er ook ruimte voor cellen ingericht rond een markt of expertise.

Cellen houden hun eigen broek op. Maar is er dan nog ruimte voor innovatie?

Je eigen broek op houden betekent sturen op resultaat. Hoe borg je echter dat ook de ontwikkelingen van morgen worden opgepakt? Wij hebben dat opgelost middels innovatieteams (I-teams). Goede ideeën worden samen met een coach uitgewerkt tot een plan, middels ons eigen ‘Voice of Trivento' concept. Een beetje fun, maar met back-up van de coaches, de basis om een idee verder uit te werken tot een levensvatbaar product. De basis gedachte is dat een I-team tijdelijk is en dat een uitgewerkt idee uiteindelijk een ‘vaste' plek in de organisatie krijgt. Of, mooier nog, verder gaat als een cel. Wat ons betreft hebben we een uitstekend uitgangspunt om het model Wintzen 2.0 in te voeren.

Geloof, overtuigingen en ervaringen met Wintzen 2.0

Geloof, overtuiging en ervaringen met Wintzen 2.0 staan voorop. Is het wenselijk dat professionals ondernemers worden? De komende maanden delen we in columns regelmatig onze ervaringen en visie. Reacties zijn van harte welkom.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs