Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Apple’s getuigen

14 maart 2012 - 10:22OpinieCloud & Infrastructuur
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Ik vroeg eens een keer aan een Jehova's getuige: welke mensen zijn nou het makkelijkst om te bekeren? Hij twijfelde niet en zei, Feyenoord-supporters. Als je gelooft dat Feyenoord ooit nog eens kampioen wordt, dan geloof je alles. Ik gaf hem de tip om het vooral eens te proberen bij Apple-gebruikers. Hoe ik daarop kom?

Ik zag vorige week een lange rij voor een winkel aan het Leidseplein staan. Ik dacht eerst, het is crisis dus er zal wel soep uitgedeeld worden. Maar nee, ze stonden in de rij voor de Apple Store, de eerste Apple-winkel in Nederland. Dit is niet helemaal waar, want we hebben in Almere al jaren een winkel die uitsluitend Apple-spullen verkoopt. Maar dit was dan de eerste echte Apple-winkel.

Coldplay

Ik dacht daar kun je dus nieuwe Apple-producten krijgen die nergens anders te koop zijn. Nee hoor, ze hebben gewoon het bestaande assortiment. Dus al die fans die in de rij stonden, stonden voor iets in de rij wat ze allang hadden. Dat is hetzelfde als je ‘s nachts in je slaapzak voor de kassa van de Amsterdam Arena gaat liggen voor concertkaartjes van Coldplay, maar je hebt de kaartjes al.

Maar de eerste bezoekers zouden een gratis T-shirt krijgen. Jawel, een T-shirt! Apple-fans krijg je in een rij voor een T-shirt! Wie staat er nou in de rij voor een T-shirt? Zelfs op de Huishoudbeurs lopen ze met een grote boog om je kraampje heen als je gratis T-shirts uitdeelt.

SAP en Oracle

Uit onderzoek is gebleken dat als echte Apple-fans naar een plaatje van een iPod, iPhone of iPad kijken, dan wordt hetzelfde deel van de hersenen geactiveerd als hele religieuze mensen gebruiken als ze met religie bezig zijn. Apple is een religie. De nieuwe Apple Store is geen winkel maar een kerk. Welke ict-leverancier droomt er nou niet van om gelovige volgelingen te krijgen? SAP en Oracle zouden er aanslag voor plegen.

Meer over

iPadiPhoneTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Ski-Fi

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Hoezo betrouwbaar?

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Het is helemaal geen crisis

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Spoelstra spreekt: Flut hackers

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Het verschil

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Het einde van Facebook

    18 reacties op “Spoelstra spreekt: Apple’s getuigen”

    Nieuwere reacties »
    1. Bert van Hijfte schreef:
      14 maart 2012 om 11:44

      Ik raad deze Apple-fundamentalisten aan om de artikelen in de New York Times c.q. International Herald Tribune (among others) te lezen over de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers van Apple. Het “hippe volkje” realiseert zich niet of nauwelijks 19de eeuwse praktijken te legitimeren met hun idioterie. Sneu? Of 21ste eeuws neo-kolonialisme?

      Login om te reageren
    2. Paul-Peter Polak schreef:
      14 maart 2012 om 11:48

      Feyenoord wordt nog eerder kampioen dan dat ik een Apple-product zal aanschaffen.

      Login om te reageren
    3. peter schreef:
      14 maart 2012 om 12:28

      @Bert: heb je ook dezelfde artikelen over de fabrieken van HTC en Samsung. Ben geen Apple fan-boy maar je maakt je nu zelf ook schuldig aan eenzijdige berichtgeving. Geloof nooit dat die andere organisaties goedkoper kunnen leveren met veel betere arbeidsomstandigheden.

      Login om te reageren
    4. Bert van Hijfte schreef:
      14 maart 2012 om 14:38

      @Peter. Ook andere (technologie) bedrijven maken zich daaraan schuldig. Maar het geval Foxconn en Apple kreeg de meeste aandacht in de pers waarschijnlijk omdat Apple zo’n sterke brandname heeft en zo’n high profile (sorry voor alle Engels) bedrijf is. Daarom ook al die aandacht voor het gedrag van de slaafse Apple consument. Het lemmingengedrag van de hippe en zogenaamd individualistische Apple consument doet me altijd aan de massabijeenkomsten in China en Noord Korea denken.
      Overigens zouden de media/pers in hun overdreven aandacht voor elke Apple keutel ook wel wat kritischer naar de eigen rol mogen kijken…

      Login om te reageren
    5. Pepijn Koerts schreef:
      14 maart 2012 om 15:13

      Briljant artikel, ik heb genoten.

      Login om te reageren
    6. John schreef:
      14 maart 2012 om 23:30

      Erg goed gedaan, en leuk gebracht. Trouwens, zonder het te weten sla je de spijker meer op zijn kop dan meestal duidelijk is. Apple’s marketing, maar ook research stakeholders in de afgelopen decennia hebben structureel onderzoek uitgevoerd naar koppelingen tussen (vrij vertaald) geloofsgedrag en consumptieprikkels, iets wat Jobs meebracht vanuit de Pixar-tijd waar hij hier tegen een aantal beperkingen aanliep. Het heeft ze geen windeieren gelegd.

      Login om te reageren
    7. Henri Koppen schreef:
      15 maart 2012 om 11:01

      Leuke column! Erg veel humor en perfecte flame-bait. Ik ben overigens ook gek op Jehova getuigen en soms ben ik zelfs een beetje jaloers op ze. Ik zou ook wel echt helemaal in iets willen geloven, maar ik kan het niet.

      Dat het knap is wat Apple doet lijkt me evident. Want hoeveel merken kennen we die dit zo voor elkaar heeft? Overigens heb ik groot respect hoe Samsung zijn positie in de smart phone markt veroverd heeft! Een paar jaar terug zou ik je nog voor gek verklaren als je een Samsung kocht. Nu zijn ze #winning.

      Er zijn dus altijd mogelijkheden, maar hoe je die bereikt lijkt soms toch wel op een magisch recept.

      Login om te reageren
    8. M Wilmans schreef:
      15 maart 2012 om 12:22

      Leuk artikel, erg grappig.
      Laatst OS5 op mijn iPad gezet. Ik was alle apps kwijt en bij het ’terugzetten’ kwam er een foutmelding. Ik snap dus helemaal niets van dat geloof.
      Nou ja, ik ga weer lekker internetten op mijn iPad, weer even genieten van al die mooie website die met flash zijn gemaakt.

      Login om te reageren
    9. Rick Maverick schreef:
      15 maart 2012 om 12:24

      tijd voor een Apple iDdict?
      of
      tijd voor een Apple iManiac?

      Login om te reageren
    10. Stef schreef:
      15 maart 2012 om 13:02

      Wat een zeikerd!
      Het gaat hier om de emotionele beleving en niet om de T-shirt.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs