Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wantrouwen belemmert het nieuwe werken

21 mei 2012 - 11:56ActueelCloud & Infrastructuur
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor het nieuwe werken. Toch is dit vaak niet aanwezig. Zo twijfelt 31 procent van de medewerkers wel eens of collega's die ergens anders aan het werk zijn wel echt werken. Dat blijkt uit het Nationaal onderzoek Over Het Nieuwe Werken 2012 onder ruim 3200 mensen dat informatieconcern Kluwer heeft uitgevoerd.

Sinds 2009 onderzoekt Kluwer jaarlijks of Nederland de voordelen van het nieuwe werken ziet. Zo denkt 66 procent dat zijn of haar organisatie hierdoor productiever wordt. Voor 58 procent is het nieuwe werken onmisbaar om als werknemer inzetbaar te blijven. Dat is mogelijk door een betere combinatie van werk en privé.

Het nieuwe werken vraagt echter wel om vertrouwen in medewerkers. Voor 67 procent begint het invoeren van het nieuwe werken hiermee, gevolgd door een geschikte bedrijfscultuur (53 procent) en de beschikbaarheid van de juiste technologie (46 procent). Het is echter opvallend dat het vertrouwen ontbreekt bij een op de drie medewerkers.

Pas op de plaats

Uit het onderzoek blijkt verder dat het aantal medewerkers dat bepaalt waar en wanneer het werk wordt gedaan nauwelijks is veranderd. Zo bepaalt 54 procent waar het werk wordt gedaan en 52 procent wanneer het werk wordt gedaan. In 2011 was dit respectievelijk 53 en 54 procent. Het lijkt er dus op dat veel organisaties in 2012 een pas op de plaats maken.

Steeds meer medewerkers verwachten dat hun organisatie klaar is voor het nieuwe werken. 22 procent verwacht dat zijn of haar organisatie binnen twee jaar klaar is voor het nieuwe werken. Binnen de termijn van twee tot vijf jaar is 15 procent er klaar voor.

Meer over

HNW

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Toekomstig IT’er ziet HNW niet zitten

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Hou zicht op de informatie bij HNW

    13 reacties op “Wantrouwen belemmert het nieuwe werken”

    « Oudere reacties
    1. edekkinga schreef:
      22 mei 2012 om 08:34

      Het Nieuwe Werken is niet voor elke sector, elke beroepsgroep of elke werknemer geschikt. Het werk zelf moet bijvoorbeeld al plaats- en tijdsonafhankelijk gedaan kunnen worden. Indeling van de dag bepaald dus in belangrijke mate of HNW wel of niet inpasbaar is. Omdat HNW nu nog teveel om Tijd, Techniek en Trend draait is het voordeel voor de productiviteit twijfelachtig, zeker wanneer de dagindeling bepaalt wordt door de agenda van een ander. En hoewel we velen kanalen van communicatie hebben, die met HNW ook op ‘mute’ gezet kunnen worden verlangen managers vaak nog directe aanspreekbaarheid, visueel toezicht.

      Het aspect vertrouwen is zoals Reza ook al aanhaalt belangrijk want als organisatie is ingericht als een Stasi-kantoor waar wantrouwen de boventoon voert dan zal dit zeker niet de flexibiliteit, creativiteit en productiviteit ten goede komen. Als collega’s concurrenten worden dan zorgt dat namelijk voor een voedingsbodem waar managers apparatsjiks worden, bureaucratische hindernissen waarbij genoemde C’s eerder komen te staan voor Chantage, Corruptie en Connectie. Terecht wordt opgemerkt dat de juiste leider het succes bepaalt en in mijn context is dat iemand die kan Coachen, Corrigeren en Coördineren.

      En net als in de sport bepaalt inderdaad niet het rugnummer of iemand het Vertrouwen heeft om te Verbinden maar is het de Vakkennis, iemand die weet hoe de bal rolt en het spel gespeeld moet worden. Want beantwoorden van e-mails, bijwerken van administratie, opstellen van rapport, facturatie e.d. zijn werkzaamheden die goed en misschien wel beter thuis of onderweg gedaan kunnen worden. Want productiviteit en kwaliteit (resultaat) zullen toenemen als er ongestoord gewerkt kan worden, iets wat in tegenwoordige kantoortuinen nog weleens problematisch is waar gezelligheid belangrijker lijkt dan productiviteit.

      Login om te reageren
    2. Network Orange schreef:
      22 mei 2012 om 08:57

      Controle is wantrouwen en wantrouwen werkt bureaucratie in de hand. Het gaat altijd over de laatste paar procent misbruik in te dammen en te controleren. Om dat misbruiken uit te bannen worden er geldverslindende maatregelen en processen ingericht die ook nog eens voor een hoop ineffectiviteit zorgen!

      Verspilling van tijd en energie, maar ja we moeten de talrijke laag middle managers welwat te doen geven……

      Login om te reageren
    3. Murph schreef:
      22 mei 2012 om 10:22

      Die twijfel is heel erg terecht, ik heb veel collega’s die regelmatig “thuis werken”, maar ik zie dat ze de kantjes er al af lopen als ze wel op kantoor zijn, lang koffie drinken, verlengde lunch-pause, Hyves en/of fasebook bijwerken, chatten, MSNen, en werk afschuiven.

      Nee de gemiddelde werknemer in nederland is nog niet toe aan zo veel vrijheid, dit zou af te dwingen zijn door prestatie loon, in plaats van een vast salaris.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs