Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Vrouw tablet zakelijke apps

Tips voor succesvolle mobiele business-apps

02 augustus 2012 - 13:063 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Henk van der Pol
Henk van der Pol

Het toepassen van mobiele business-oplossingen is geen voorbijgaande hype. Steeds meer organisaties zetten mobiele apps in, maar niet elk bedrijf is daar even succesvol in. Bij de ontwikkeling komt vaak meer kijken dan vooraf is ingecalculeerd, zoals de moeilijkheid van verschillende mobiele platformen of de koppeling met andere resources.

Organisaties verspillen nog te vaak tijd en geld door vooraf niet goed na te denken over de ontwikkeling van mobiele business-applicaties. De vijf hier beschreven tips voor een succesvolle app-ontwikkeling kunnen wellicht soelaas bieden.

1. Bepaal behoeften en doelstelling
Een app ontwikkelen om mee te gaan met de tijd, is geen goed uitgangspunt. Bedenk vooraf goed wat het doel is van de app. Verdiep je als organisatie in business-vragen en wees kritisch. Aan welke mobiele functionaliteiten zou de doelgroep behoefte hebben? Wat wil de organisatie zelf met de app bereiken? Wanneer de doelstellingen duidelijk zijn, kunnen de juiste structuur en technologie worden gekozen.

2. Doe het meteen goed
Een app ontwikkelen is geen kwestie van trial-and-error, hoe goed deze aanpak voor andere vakgebieden ook kan werken. App-gebruikers zijn veeleisend en verwachten meteen een goed resultaat. Daarom kan een app maar beter meteen slagen en aan de wensen voldoen, anders verliest het initiatief direct draagvlak. Bovendien kost de trial-and-error-aanpak onnodig veel geld.

3. Denk vooruit
Een app ontwikkel je voor de lange termijn. Het is daarom verstandig alvast te bedenken hoe de app zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. Moet er een koppeling komen met andere systemen? Ligt een uitbreiding van de functionaliteiten in de toekomst in de lijn der verwachting? De uitvoering kan stap voor stap, maar het is handig vooraf al rekening te houden met eventuele uitbreidingen en koppelingen. Dit voorkomt onnodige en ingewikkelde omschakelingen achteraf.

4. App of mobiele website?
Voor een tijdelijk project is een mobiele website een prima oplossing. Het brengt qua ontwikkeling minder kosten met zich mee en kan bekeken worden op elk platform. Een groot nadeel is dat de website alleen geraadpleegd kan worden met een internetverbinding. Bovendien sluit een website veel gebruikersgemakken uit, die een app wel kan bieden. Een meer duurzame oplossing is een native app. Deze sluit aan bij de beleving van het device en wordt daarom beter door de doelgroep opgenomen.

5. Kies (g)een platform
Een app ontwikkelen voor één besturingsplatform is vaak een gemiste kans. Met een app alleen voor de populaire iPad en iPhone wordt nog geen 20 procent van de markt bereikt. De keuze tussen verschillende platformen komt in de praktijk meestal neer op een afweging tussen gebruikerswaardering en kosten. Wil je als bedrijf de beste gebruikerswaardering, een groot deel van de doelgroep bereiken, maar ook de ontwikkel- en onderhoudskosten beheersen, dan is een hybride aanpak de beste. Hierbij wordt er één app ontwikkeld voor meerdere platformen. Alleen de onderdelen die niet gedeeld kunnen worden tussen verschillende platformen, worden apart ontwikkeld. Op deze manier kan er 65 tot 70 procent van de code hergebruikt worden. Voor ongeveer anderhalf keer de kosten van de ontwikkeling van een app voor één platform worden er gebruikers van drie platformen bereikt.

Henk van der Pol, manager sales support & marketing bij Info Support

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Vrouw tablet zakelijke apps
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Medewerker verwacht flexibiliteit in app-keuze

    Vrouw tablet zakelijke apps
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Apps rukken op richting de business

    Apps
    ActueelCarrière

    Facebook en WhatsApp populair op arbeidsmarkt

    3 reacties op “Tips voor succesvolle mobiele business-apps”

    1. Kaspar schreef:
      3 augustus 2012 om 10:22

      Jammer dat naast deze 5 wijd open deuren niets over beveiliging wordt gezegd…

      Login om te reageren
    2. Marcel de Vries schreef:
      6 augustus 2012 om 09:46

      Kaspar, je hebt gelijk dat het open deuren zijn, echter zien we dat app development momenteel door veel bedrijven wordt opgepakt op exact de zelfde manier als met de opkomst van het internet. Iedereen wil een app, al is het maar om in de appstore aanwezig te zijn. Uit onze ervaring blijkt dat nog veel bedrijven helaas nog niet goed nadenken over de punten genoemd in het artikel.

      Ik ben met je eens dat beveiliging ook een zeer belangrijk punt is. Daarom is het ook een aspect wat we in onze werkzaamheden bij app development boven aan de agenda hebben staan. De mate van beveiliging en de benodigde maatregelen zijn sterk afhankelijk van het type app wat je wilt ontwikkelen en de technologie die je er voor inzet. Zo heb je voor een website of een app gemaakt met HTML 5 andere aandachtspunten dan bij een app gemaakt met objective C voor iPhone, Java voor Android en C# voor Windows Phone 7 & Windows 8. Je kan ook de app maken met een hybride oplossing zoals die van Xamarin met C# en Mono, waarbij je een groot deel van de code kan delen, en dan spelen weer andere focus gebieden en rol. Dus je hebt een valide punt dat je naast deze 5 open deuren er een 6e bij moet zetten, beveiliging, echter dat is een veel diverser onderwerp en met name afhankelijk van de invulling die je kiest voor punt 4&5 uit het artikel.

      Login om te reageren
    3. Pieter schreef:
      9 december 2012 om 04:13

      Quote “2. Doe het meteen goed
      Een app ontwikkelen is geen kwestie van trial-and-error”

      Spreekt dit niet de moderne agile ontwikkelmethoden (Scrum etc) tegen waarbij zo snel mogelijk een applicatie met minimale functionaliteit in de markt wordt gezet? Je kan toch met updates steeds evoluties / nieuwe functionaliteit toevoegen?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs