Het belangrijkste winstpunt van samenwerken op afstand (collaboration) is volgens 51 procent van de it-managers dat de flexibiliteit van de organisatie toeneemt. Daarnaast vindt 32 procent de afname in de reiskosten een groot voordeel en 31 procent geeft de verbetering van de bedrijfsprestaties aan. Dit blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit, in opdracht van videocommunicatieleverancier en KPN-dochter Talk & Vision, onder 126 cio's en it-managers.
Verder blijkt uit de resultaten dat bij 57 procent van de deelnemende organisaties het gebruik van samenwerkingstechnologie om samen te werken op afstand wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld door training. Bij een vijfde van de organisaties gebeurt dit nog helemaal niet. Opvallend is wel dat het gebruik van enterprise social media, zoals Yammer of Socialcast, nog niet breed is geaccepteerd en in slechts 33 procent van de organisaties wordt gestimuleerd, tegenover 43 procent waar dat juist wordt geremd.
Enterprise social media
'Het is opvallend dat enterprise social media nog zo weinig voet aan de grond hebben binnen organisaties', zegt Joost Deckers, managing director van Talk & Vision. 'Technische oplossingen die gemakkelijk toegankelijk zijn, worden namelijk sneller geaccepteerd door medewerkers. Enterprise social media zijn bij uitstek zulke oplossingen. Voor het succes van een samenwerkingstool is het noodzakelijk om te zorgen voor een optimale aansluiting op de bedrijfscultuur. Alleen als medewerkers beschikken over de middelen die het best passen bij hun manier van samenwerken, zal er ook daadwerkelijk gebruik van worden gemaakt.'
Collebration is zeker een goede oplossing om ermee op afstand samen te werken. Het is een aanvulling en zeker ‘nog’ geen vervanger van traditionele vergadering. Het kan pas een vervanger zijn als de sessie uitgerust is met beeld, shared-desk en een aantal andere communicatiemiddelen. Deze vereist op dit moment investering in infrastructuur en ook in een aantal andere zaken. Deze wijze van vergaderen vereist bepaalde communicatievaardigheden en cultuurverandering, maar dit is zeker geen show stopper.
Wordt collaboration het nieuwe buzzword voor 2013?
Maar, belangrijker, wat verstaan we nu eigenlijk onder collaboration?
Het artikel rept van “enterprise social media”, wat op mij als lekker vaag overkomt.
Reza is al wat genuanceerder en denkt aan vervanging van het traditionele vergaderen.
Nu werk ik zelf al een aantal jaar in omgevingen waar we doen aan “collaborative software development”. Hierbij moet je denken aan het ontwikkelen vanaf verschillende plekken op basis van één software source repository.
Weer anderen zullen denken aan een google docs omgeving, waarbinnen je makkelijk documenten kunt delen met elkaar.
Afhankelijk van de context waarin je werkt zul je dus verschillende definities tegen gaan komen van collaboration, wat de discussie niet makkelijker maakt.
Gelukkig zijn er al producten op de markt die proberen al het goede van bovenstaande te integreren. Producten als Rational Team Concert hebben in mijn bescheiden mening dan ook de toekomst.
(en nee, ik wordt niet gesponsord door IBM)
@PaVaKe:
Je hebt gelijk, mijn antwoord was kort en bondig. Dat komt doordat ik in mijn vak “projectmanagement” anders gebruik maak van “ collaboration” dan in een ander vak zoals software ontwikkeling.
Een collaboration suit kan per branche andere componenten bevatten. Wat we vaak in zo`n suite zien zijn componenten zoals instant messaging, agenda`s, contact management, file sharing, document management, web conferencing,portals, workspaces, en social media tools zoals forums.
In mijn vak voldoet Share Point genoeg aan eisen voor samenwerking op afstand met intern of externe medewerkers. Het enige wat ik mis is vergadering op afstand met beeld en shared-desk.
Als ik naar software ontwikkeling kijk dan zie ik dat Share Point niet voldoet aan de behoeftes voor samenwerking op afstand. Sterker nog software ontwikkeling vereist andere collaboration suite dan bijvoorbeeld project management.
Ik zie het nut en sterke behoefte aan een collaboration suite niet, als ik zie hoe je vandaag de dag je interne zaken met externe medewerkers kan veilig delen. Maar misschien heeft dit met mijn vak en organisatie te maken (geen Enterprise organisatie).