Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Sterf automatisering sterf

29 augustus 2012 - 08:243 minuten leestijdOpinieData & AI
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Alexander Klöpping wil het telefoonboek weg hebben. Klöpping is een zelfbenoemd ict-expert die af en toe in 'De wereld draait door' een nieuwe app of Windows-versie mag toelichten, waarbij hij dit met een enthousiasme doet alsof je met die app de schulden in Griekenland kunt aflossen.

Deze Alexander heeft de url sterftelefoongidssterf.nl geregistreerd en laat deze doorverwijzen naar de opzegpagina van De Telefoongids. Hij wil het ongevraagd verspreiden van telefoonboeken stoppen. Papierverspilling, vindt hij. Vroeger bij het tv-programma 'De sterkste man' gingen krachtpatsers telefoonboeken kapotscheuren. Dit zie ik Alexander nog niet zo snel doen.

Leuk hotelletje

Maar er is gewoon nog een generatie die alles op papier wil. En waarom dat is, weet ik net als Alexander ook niet. Vorig weekend zijn we een weekendje weg geweest. Dus had ik via internet een leuk hotelletje geboekt. Ik had al mijn gegevens ingevuld op de website van de boekingssite en toen ik aankwam bij het hotel hoefde ik alleen maar mijn naam te noemen. De receptioniste zei: 'Inderdaad, ik zie hier dat u hebt geboekt.'

Het eerst volgende wat ze deed was mij een stel formulieren geven met het verzoek of ik al mijn gegevens hierop wou invullen. Ik zeg 'maar die hebben jullie al'. 'Ja, maar we willen ze ook nog even op papier, dat is wel zo handig', zegt ze. Nee, dat is niet handig! Maar als jij ze graag wil hebben, doe dan even Shift-F7, muts! Dit laatste dacht ik natuurlijk alleen, want ik wou er ook nog slapen. Ik kreeg nog een kopietje van mijn eigen gegevens ook, voor het geval ik mijn eigen achternaam zou vergeten.

Fotoboeken

Mensen kunnen moeilijk afscheid nemen van papier. Om dit te versnellen moeten we misschien gewoon de belasting op papier verhogen. Ik noem maar iets. Oh, u wilt een printje? Dat is dan 27 euro! Je laat het dan wel.

Mijn vrouw maakt nog heel fanatiek fotoboeken. Dat is later leuk voor de kinderen. Ik vind van niet. Het eerste wat je kinderen namelijk vragen als je de boeken geeft is: 'Leuk, heb je ze ook digitaal?' 30 procent van de Nederlanders wil nog een telefoonboek. Dat zijn dezelfde mensen die ook de gulden terug willen en een petitie gaan tekenen dat Twix weer Raider moet gaan heten. Maar automatiseren zit ons blijkbaar niet allemaal in het bloed. Kijk naar de verkiezingsdebatten. Ze komen met heel weinig ict-oplossingen, maar wel met allemaal loze beloftes op papier.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Beveiligen tegen gek kan niet

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Digitale rust

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT is uit de mode

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Te grote of te kleine tablet

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Laat Van Marwijk uw ICT-middelen selecteren

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: ICT beter beveiligd dan Picasso

    19 reacties op “Spoelstra spreekt: Sterf automatisering sterf”

    Nieuwere reacties »
    1. eenmalig schreef:
      29 augustus 2012 om 08:44

      Beste heer spoelstra. Wat een onzin verhaal. Dat u graag alles digitaal wilt is uw mening. Laat die mensen in hun waan als zij alles op papier willen. Goed voor de economie. Ga geen vergelijkingen trekken met andere zaken. Gebruik hetgeen wat je nodig hebt van het digitale tijdperk en laat mensen zelf beslissen of ze digitaal of papier willen. Digitaal is ook niet zaligmakend.

      Login om te reageren
    2. Andre Salomons schreef:
      29 augustus 2012 om 08:57

      Ryanair past dit al toe, wil je een boarding pas printen, dat is dan x euro. Ik zie dan voor me, dat er ergens in een kamertje achter de balie, iemand dubbel ligt van het lachen dat zo’n domme Hollander zijn boarding pass niet geprint heeft.

      Login om te reageren
    3. Alexander schreef:
      29 augustus 2012 om 09:40

      Omdat een papieren telefoon boek nooit offline is, geen stroom meer kost (als je hem eenmaal hebt), geen error 404 geeft, geen investering van minstens 100 euro vraagt voor de benodigde hardware enz…
      En makkelijk is als de tafel wiebelt…

      Zelfbenoemde ICT goeroe’s denken helaas altijd alles te weten, maar vergeten dat niet iedereen de beschikking heeft of de juiste apparatuur en/of daar dan ook nog eens mee om kan gaan.

      Login om te reageren
    4. Rik schreef:
      29 augustus 2012 om 10:27

      Goed verhaal! Ik zit vaak met hetzelfde dilemma, print ik de notulen uit om ze in een ordner te stoppen of toch niet. Het is allemaal een kwestie van gevoel. En voor de jongere generatie inmiddels een vanzelfsprekendheid. Dus @eenmalig niet zo mekkeren, Jacob is een columnist met een column 🙂

      Login om te reageren
    5. Aldo schreef:
      29 augustus 2012 om 10:40

      Wat doet die knop “Print” dan eigenlijk onder dit artikel ?

      Login om te reageren
    6. hk schreef:
      29 augustus 2012 om 10:48

      Ja, erg hè? Alle (papieren) kranten schrijven erover dat het zo’n verspilling van papier is. En dat terwijl al die kranten ook digitaal verkrijgbaar zijn. Tijd dus voor Sterfsterf.nl. Te beginnen bij De Telegraaf, want dat is de grootste.
      Idem voor (strip)boeken, tijdschriften, paspoorten, groene kaarten, folders, ansichtkaarten etc.kan allemaal digitaal, via E-mail, SMS, internet etc.
      Eindelijk worden lagere school leerlingen verlost van het verschrikkelijk (schoon)schrijven. Vanaf groep 3 meteen allemaal aan de typecursus en leren swipen. Scheelt straks ook in milieuonvriendelijke pennen, ballpoints, potloden en ander schrijfgerei.

      Leve de vooruitgang, leve de ICT, leve Jacob!

      Login om te reageren
    7. Peter schreef:
      29 augustus 2012 om 10:59

      Ik kan een heel eind met Jacob meegaan. Ik was bij een van onze ambassades om een visum voor een kennisje aan te vragen. Moest ze natuurlijk ook een retourticket laten zien. Dus pak ik mijn mobieltje en laat de sms zien die ik van de vliegmaatschappij heb gekregen.

      Of ik dat even wilde printen? Ik heb mijn mobieltje op een kopieerapparaat moeten leggen zodat men het bewijs had dat er een ticket geboekt was. Grote klets natuurlijk, want voor het zelfde geld wordt in het volgende SMS de annulering van dat ticket bevestigd.

      Maar ach, we leven kennelijk in een land van digibeten, waar een politica zich vol trots op de borst slaat omdat ze ontdekt heeft dat hackers wel eens verstand van beveiligen zouden kunnen hebben. Dat was 20 jaar geleden al zo, en nu heeft de betreffende muts het ook ontdekt.

      Heel goed dat er op gewezen wordt dat wij in dit land veel minder vooruitstrevend zijn dan we zelf willen denken. Dat kan niet vaak genoeg gebeuren, want kritische zelfreflectie is de kortste weg naar verbetering.

      Goed zo, Jacob!

      Login om te reageren
    8. willem oorschot schreef:
      29 augustus 2012 om 11:12

      In de jaren zeventig voorspelde Rank Xerox (notabene) dat binnen afzienbare tijd de hele wereld papierloos zou worden. We weten allemaal wat er sindsdien is gebeurt. We zijn bedolven onder papier.

      E-commerce via het web is digitaal, het proces erachter is analoog. Ik bestel online, krijg vervolgens een pakket met pakbon en vervolgens 2 dagen later de rekening met de post…Bij Ryanair moet je wel je ticket uitprinten, de klant betaald, het zou ook zonder ticket kunnen met paspoort alleen, maar ja….dat vergt een cultuurschok.

      Gisteren zag ik Opstelten verklaren dat bekeuringen op papier ook worden afgeschaft. Heel Heel Heel langzaam gaan we naar papierloos, maar het zal nog jaren duren.

      Ik kijk ook weer uit naar de verkiezingsfolders in de bus de komende dagen:-).

      Login om te reageren
    9. Peter Ambagtsheer schreef:
      29 augustus 2012 om 11:18

      Ik heb dit met veel plezier gelezen. Leuk, eerlijk en trefzeker.
      En helemaal waar, behalve als een ziekenhuis door een virus of (nut)cracker wordt aangevallen.
      “Zuster, heeft u de staat op papier, want de computer doet het niet en we moeten nu echt gaan opereren”.
      In sommige kritieke situaties moet je kunnen terugvallen op andere methoden zoals o.a. papier.
      Kleitabletten en papyrus rollen raken langzamerhand uitgebannen. Dus weet, raakt ook papier ooit in onbruik.
      Ik zie uit naar de volgende Spoelstra.

      Login om te reageren
    10. Nick schreef:
      29 augustus 2012 om 11:33

      En Alexander?
      Hoe heeft u deze reactie geplaatst? Per post?

      Als je je een beetje had verdiept dan wil Alexander Klöpping (toevallig, zelfde voornaam) de telefoongids niet uitbannen, echter het automatisch naar iedereen sturen die er niet op zit te wachten afschaffen.

      Als mensen zo nodig nog een telefoongids willen hebben kan dat, maar stuur hem niet meer blindelings naar heel Nederland.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs