Als burgemeester van Helmond – op vakantie – druk je op de 'Like- knop' van een foto op Facebook. Daarop een veetransportwagen met het Ajax-logo. Grapje. Moet kunnen. Je deelt de foto met je vrienden. De impact is enorm. Een rel is geboren…. de zoveelste in de wereld van sociale media..
Het is duidelijk. Het gebruik van sociale media blijft een grote vlucht nemen. Zowel privé als zakelijk. Werknemers van organisaties gebruiken dit medium steeds meer om hun mening te ventileren. Zij blijken nog steeds niet bewust te zijn van de kracht van sociale media. Het is een openbaar domein. Het is al vaak gebleken dat de gevolgen van dat gebrek aan bewustzijn desastreus kunnen zijn. Een ex-werknemer werd geconfronteerd met duizenden euro’s boete toen hij via linkedin contact legde met de relaties van zijn ex-werkgever en daarmee zijn relatiebeding overtrad. Een grappig bedoelde tweet over een moord op een bekende Nederlandse politicus leidde tot strafvervolging. Cornald Maas vloog eruit toen hij in een tweet meldde dat hij vond dat Nederland grappige exportproducten had (waaronder een politieke partij).
Het is dus niet onlogisch dat nog steeds veel organisaties Twitter, Facebook en LinkedIn geblokkeerd hebben voor gebruik door hun personeel. Toch is dat jammer. Wanneer sociale media door organisaties op een goede manier worden ingezet, kunnen deze grote meerwaarde leveren. De organisatie krijgt meer gezicht online en is nadrukkelijker aanwezig binnen de sociale media. Ook laat een werkgever zo zien vertrouwen te hebben in zijn mensen. Dat maakt hem een aantrekkelijker werkgever.
“Het is nuttig als een bedrijf samen met zijn werknemers gedragsregels met betrekking tot het gebruik van social media vastlegt. Zo worden problemen voorkomen en een meer solide basis gelegd voor online succes. Het gebeurt nog veel te weinig.”
Een aantal organisaties zoals Adidas, Gemeente Overijssel en Intel hebben inmiddels richtlijnen gedefinieerd. Maar veel organisaties zijn nog bezig om zich een beeld te vormen over het gebruik van zulke gedragsregels en uitvoering. En hulp is daarbij gebaat. Mijn organisatie organiseert daarom in samenwerking met Versteeg Wigman Sprey een seminar. Gerenommeerde en ervaren sprekers zoals SNSReaal – Deloitte en VWS zullen de verschillende aspecten van deze gedragsregels belichten en delen.
De burgemeester heeft uiteindelijk zijn excuses gemaakt. En wel via…… de sociale media.
Wat is het antwoord op de titel? Ik klikte juist op dit bericht omdat binnen ons bedrijf redelijk veel aandacht wordt gegeven aan gedragregels. Dus is dat nou zinnig van ons of niet?
Misschien is het feit dat aan het einde van het artikel aangeboden wordt om een seminar te volgen een antwoord op die vraag. Je verkoopt toch geen onzin?
Gedragsregels moeten niet alleen maar gaan over ver- of gebieden. Ze zouden volgens mij ook moeten verhelderen, stimuleren en motiveren.
Deze regels vormen een onderdeel van Digitaal Verantwoord Ondernemen (DVO):
* Besturen / behalen van de gestelde doelen voor de inzet van social media
* Voldoen aan / rekening houden met wet- en regelgeving (intellectual property, privacy, data escrow)
* Netiquette, voorkomen van social media stress en het bewaren van de balans tussen (top-down) organisatiedoelen en (bottom up) social media initiatieven van medewerkers
* Een snel acterend escalatiemechanisme voor het bijsturen van activiteiten op social media (voorbeeld is de #McDstories waarbij het voor McDonalds een paar maanden geleden even niet zo goed ging op Twitter)
Zie ook: https://www.computable.nl/artikel/opinie/internet/4517494/1282763/dvo-how-to-socialize-the-enterprise.html