Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Reorganisatie Capgemini Nederland treft 340 man

14 september 2012 - 16:39ActueelCarrièreCapgemini
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Ict-dienstverlener Capgemini schrapt 340 van zijn 5200 banen. Met 140 man wordt een regeling getroffen, voor ongeveer tweehonderd betekent dit gedwongen ontslag. Met deze reorganisatie brengt Capgemini Nederland zijn personeelsbestand met 6,5 procent terug. Het ingrijpen is nodig omdat Capgemini last heeft van prijsdruk, kampt met prijserosie op de marges, haalt minder overheidsopdrachten binnen en werken zzp'ers met andere kostprijzen.

In juli kondigde Capgemini Nederland al het turnaroud-programma aan, zoals de dienstverlener de reorganisatie liever noemt. Op maandag 10 september 2012 is Capgemini begonnen met het inlichten van alle betrokken medewerkers. Vooral de onderdelen Application Services, Financial Services en de ondersteunende stafdiensten worden door de herstructurering getroffen. Er wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen.

Sociaal plan

Duidelijk is dat ongeveer tweehonderd medewerkers gedwongen ontslagen worden. Daarnaast zal een beperkte groep medewerkers de mogelijkheid krijgen om van een vrijwillige vertrekregeling gebruik te maken. Hierbij is het zogenoemde afspiegelingsbeginsel toegepast. Er is een sociaal plan opgesteld door de directie van Capgemini, dat is goedgekeurd door de centrale ondernemingsraad van Capgemini.

Doel van het turnaround-programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar richting de centrale ondernemingsraad (cor) en de vakbonden heeft de dienstverlener laten doorschemeren dat het meer richting oplossingen dan diensten wil gaan. Diensten blijven echter belangrijk voor het bedrijf, maar Capgemini zal ook gaan werken met andere contractvormen en de dienstverlener gaat meer projectmatig werken.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini Nederland zet mes in organisatie

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini ontwikkelt geen lokale diensten meer

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini start detacheringsmakelaar

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini verplicht weigeraar tot bijscholing

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini vraagt personeel om salarisverlaging

    22 reacties op “Reorganisatie Capgemini Nederland treft 340 man”

    Nieuwere reacties »
    1. Floris schreef:
      15 september 2012 om 17:31

      Capgemini is wereldwijd een te kleine speler en kan daarom niet langer concurreren met de grote IT dienstverleners. Ik zie het somber in

      Login om te reageren
    2. ex Bas schreef:
      15 september 2012 om 18:31

      En zo komen er weer meer ZZP-ers die met lagere prijzen kunnen werken.

      Login om te reageren
    3. GoedZoPetertje schreef:
      17 september 2012 om 06:13

      Precies de reden dat ik geen ZZP’er wordt, maar het bij Payrolling houdt
      ZZP’er met zijwieltjes dan maar.

      Maar een vrijwillige vertrekpremie nooit doen, laat het dan op een rechtszaak aankomen kon je wel eens meer opleveren.

      Login om te reageren
    4. database_middleware schreef:
      17 september 2012 om 10:33

      Deze reactie is verwijderd. Hij had een commerciële insteek en voldoet daarmee niet aan de voorwaarden.

      Login om te reageren
    5. van der Horst schreef:
      17 september 2012 om 11:01

      Capgemini is ook aanhanger van het ‘harmonica’model: veel werknemers aannemen als het goed gaat en veel werknemers wegdoen als het slecht gaat. Dit is nou eenmaal het business model en ze weten dat ook. Oftewel, terugkerend ritueel bij iedere crisis’. Als werknemers moet je altijd weten waarin je je begeeft als je bij bv.Capgemini in dienst treedt.

      Login om te reageren
    6. Insider schreef:
      17 september 2012 om 11:09

      Dit is de eerste ontslagronde bij Capgemini, Quick en Dirty ‘probleemgevallen’ dumpen. Al eerder deden geruchten de ronde dat Cap tussen de 600 en 1000 medewerkers wil lozen. Gezien het bedrag (75 miljoen euro) dat Parijs beschikbaar heeft gesteld om schoon schip te maken in Nederland, kan dat aantal wel eens kloppen. Ook gezien de geldigheidstermijn (1 jaar) van het sociaal plan is het zeer aannemelijk dat er meerdere ontslagrondes zullen volgen. Overigens komt er ook nog een bezuinigingsronde aan waarbij Capgemini eenzijdig de salarissen naar beneden zal bijstellen voor grote groepen medewerkers. Een en ander is al zorgvuldig voorbereid door vorig jaar medewerkers negatief te beoordelen omdat Cap vond dat het salaris te hoog was in relatie tot de prestatie. De zogenaamd 4C beoordelingen. Opdrachten zijn echter voor een heel klein stukje naar ZZP’ers gegaan. Het merendeel van het werk is door Cap zelf overgeheveld naar India of door partijen als Atos e.d. overgenomen. Capgemini is gedegradeerd tot een uitzendbureau voor ICT’ers. Medewerkers worden momenteel zelfs min of meer verplicht om nieuwe opdrachten en klanten binnen te halen. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van Cap t.o.v. een ZZP’er. Juist, hogere tarieven voor klanten omdat al die overhead ook betaald moet worden.

      Login om te reageren
    7. Ex medewerker in andere rol schreef:
      17 september 2012 om 11:26

      Een IT-er wordt tegenwoordig makkelijk op straat gezet als het niet naar de zin van het management gaat. Is mij ook net overkomen na 21 jaar. Sociaal plannetje en hup wegwezen. Zeker als je 61 ben zoals ik kun je het vergeten. Ontslag recht nog verder versoepelen maakt van ons IT-ers straks vogelvrijen. Je zou bijna aanraden een ander beroep te kiezen waar maar respects voor de mens is.

      Login om te reageren
    8. Henk schreef:
      17 september 2012 om 14:13

      Jammer dat Capgemini zo afglijdt.
      De problemen zijn al jaren bekend.
      Het slappe management doet er niets aan om dit op te lossen.
      Grote probleem is de veel te grote laag middenmanagement, en de schrikbarend lage kwaliteit daarvan.
      Schreeuwerige types die denken dat ze in de raad van bestuur thuishoren, en niveau 2e hands auto verkoper hebben. Ondertussen wel de grote deals verklooien, en hun meest getalenteerde teamleden wegjagen.
      In elk normaal bedrijf worden deze mensen eruit getrapt.
      De Nederlandse directie vond het nodig om ze nog een flinke promotie te geven. Want de titel VP was nog niet indrukwekkend genoeg.
      Zo zijn er nog meer van dit soort VPs. Eentje die er een sport van maakt om je voor elke euro te naaien. Met als gevolg dat iedereen weggaat. Een paar VPS die veel neven inkomsten hebben buiten Cap. Met als gevolg dat Cap, maar bijzaak is voor ze.
      Waarschijnlijk heel herkenbaar. Deze VPs zouden er onmiddelijk uit moeten. Niet de consultants.

      Login om te reageren
    9. Ap schreef:
      17 september 2012 om 14:32

      Wow als ik de reacties zo lees dan ligt HR bij CapGemeni te slapen.
      Zou zeggen opdoeken met die afdeling en nieuwe HR (met ervaring op het gebied van people management)aannemen.

      Heb persoonlijk overigens geen enkele band met Capgemeni.

      Login om te reageren
    10. Ex medewerker in andere rol schreef:
      17 september 2012 om 14:47

      Henk 16:13 helemaal mee eens. Bij mij was het zo een schreeuwerig midden kader mannetje niveau 2e hands autoverloper die mij de das omdeed samen met mogelijk ander hoger kader die denkt dat zij de nieuwe en betere wereld uitvinden. Als bedrijven meer bij de basics,waar IT eigenlijk ook de meeste toegevoegde waarde heeft,blijven en beetje meer die grote verdieners en dienstverleners buiten zouden houden dan krijgt IT weer de waarde die het in zijn oorsprong heeft en moet hebben. Nu lijkt het meer een schijn vertoning die alleen om status en geld gaat.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs