Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Social media maken kantoorpersoneel productiever

29 oktober 2012 - 08:443 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Werkgevers moeten het kantoorpersoneel de kans geven om de social media op vaste momenten te gebruiken. Wanneer werknemers met een kantoorbaan per uur drie minuten vrije tijd krijgen om even de social media te bekijken, leidt dat tot aanzienlijk meer productiviteit. Dit blijkt uit onderzoek van twee masterstudenten Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Een groot deel van het kantoorpersoneel houdt constant de social media in de gaten. Dit zorgt ervoor dat ze er niet meer met het hoofd bij zijn. Social media zijn een grote afleiding en verstoren zowel de concentratie als de motivatie. Niet alleen door het gebruik van de social media, maar ook zeker door het feit dat er voor en na gebruik aan wordt gedacht. Voor de werkgevers zijn de media een probleem. Masterstudenten Martine Holman en Floris Veenendam deden hier onderzoek naar.

Studenten

Het onderzoek werd eerst gedaan onder 142 studenten aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De studenten werden gelijk verdeeld over twee groepen en beide groepen volgden hetzelfde college van dezelfde docent. Tijdens het college van twee uur kreeg de eerste groep twee keer drie minuten de tijd om van social media gebruik te maken. De rest van het college was dat ten strengste verboden.

Na het college kregen de studenten een toets over de inhoud van het gevolgde college. De toets werd ook afgenomen onder de tweede groep studenten, die geen regels meekreeg en daarom de social media gebruikte wanneer zij daar behoefte aan hadden. De groep die duidelijke pauzes kreeg voor social media-gebruik scoorde op de toets gemiddeld 0,8 cijferpunt hoger dan de groep studenten die onder normale omstandigheden het college had gevolgd.

Werknemers

Voor kantoorpersoneel was een toets vanzelfsprekend geen relevant experiment. Bij een groep van 162 werknemers, actief in onder andere ict, verzekeringen en hypotheken, werd daarom vooral gekeken naar de tijd die nodig was voor bepaalde taken en projecten en werd het personeel gevraagd vragenlijsten in te vullen om onder andere motivatie, concentratie en gevoeligheid voor afleiding te meten.

Ook hierbij werd de gehele groep weer in twee aparte groepen gesplitst: één groep mocht drie minuten per uur social media gebruiken, bij de andere groep was geen sprake van nieuwe regels. Voor de werknemers gold hetzelfde als bij de studenten het geval was: bij een social media-pauze van drie minuten per uur was duidelijk sprake van een stijging in productiviteit.

Vervolgonderzoek

Onderzoekers Martine Holman en Floris Veenendam hopen in de toekomst een vervolgonderzoek te kunnen doen. Holman: 'Met de bevindingen die volgden uit dit onderzoek zijn er verschillende mogelijkheden om vervolgonderzoek te doen. Zo is het interessant om te kijken of minder dan drie minuten social media-tijd per uur ook genoeg is voor een duidelijke stijging in productiviteit. Daarnaast kan er gekeken worden naar het effect in verschillende branches. Stijgt de productiviteit bijvoorbeeld meer bij een ict-bedrijf dan bij een aanbieder van verzekeringen? Verder willen we dit onderzoek ook doen bij bedrijven waar niet gebruikgemaakt wordt van computers, want met het groeiende aantal smartphones zijn social media ook in bijvoorbeeld de bouw, schoonmaak en tuinbranche een grote en constante bron van afleiding.'

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    René Pieëte
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Kansen in social media bevatten ook risico’s

    OpinieSecurity & Awareness

    Veilige social media vraagt ander gedrag

    Vrouw onderzoek laptop grafieken
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zakelijk gebruik social media neemt toe

    3 reacties op “Social media maken kantoorpersoneel productiever”

    1. Dirk-Jan Beens schreef:
      29 oktober 2012 om 12:56

      Het lijkt me dat de kop van het artikel de lading niet dekt. Als ik het goed begrijp, leidt juist de beperking van het gebruik van social media tot 3 minuten per uur tot een grotere productiviteit ten opzichte van de groep die ongereguleerd gebruik maakt van social media. Het verschil in productiviteit tussen beperkt gebruik van social media en het geheel niet gebruiken van social media is, als ik het goed lees, niet onderzocht. Het zou dus goed kunnen zijn dat het geheel niet gebruiken van social media tijdens het werk uiteindelijk tot de grootste productiviteit leidt…

      Login om te reageren
    2. Technicus schreef:
      1 november 2012 om 04:50

      @Dirk-Jan: Ze missen inderdaad een controle groep.

      Maar wat ik ook opmaak en corrigeer me als ik het verkeerd lees, de ene groep kreeg gewoon meer pauzes, waardoor ze gemiddeld een hoger aandachtsgehalte hadden.

      Als de 3 minuten pauze met social media, vervangen zou worden met 3 minuten een spelletje doen zou je waarschijnlijk hetzelfde effect krijgen. Of 3 minuten trap lopen, vul maar in..

      Login om te reageren
    3. Michiel Croon schreef:
      2 november 2012 om 13:20

      @Technicus: volgens mij gaat het niet alleen om het ontbreken van een controlegroep. De kop dekt zoals Dirk-Jan zegt gewoon niet de lading.

      Ik kan me daarbij niet aan de indruk onttrekken dat er hier (onbedoeld?) een (deel van) een bekend experiment is herhaald dat al eind jaren 20 van de vorige eeuw werd uitgevoerd bij Western Electric (USA). Hierbij werd gekeken naar het effect van verschillende lichtsterkte in een werkruimte op productiviteit. Daar was wel een controlegroep die “gek genoeg” geen variatie in licht intensiteit kreeg maar wel productiever werd. Uiteindelijk kwam men tot de conclusie dat niet zo zeer de licht intensiteit maar de persoonlijke aandacht van de onderzoekers (die wel naar de onderzoeksgroep EN de controlegroep uitging) ervoor zorgde dat mensen gemotiveerder werden en daardoor productiever.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs