Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Marco Gianotten

Denk als chief iPad officer!

28 november 2012 - 09:283 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
Marco Gianotten
Marco Gianotten

In den beginne waren er vips en de rest. De status van vip had vooral te maken met macht en digitale hulpeloosheid. Alle andere gebruikers werden over één kam geschoren. Enkele jaren geleden stond in MIT Sloan een onderzoek waaruit bleek dat vips juist niet de beste support moesten krijgen.

De tweede generatie profilering is het gebruik van persona’s: segmentatie in bijvoorbeeld users on the go, office workers, guests en factory workers. Deze opdeling is uitsluitend; je hoort slechts tot één bepaalde groep. Naast het veranderen van applicaties verandert ook de hele omgang met gebruikers. Met de razendsnelle opkomst van tablets en smartphones is deze segmentatie achterhaald.

Doelgroep inclusief apparatchiks. De nieuwste indeling gaat er van uit dat een user meerdere gebruikersmomenten kent. Soms heb je alleen een actueel klantprofiel nodig op je smartphone. Soms alleen mail, chat en analytics op je iPad. En soms wil je juist achter je pc vol aan de slag met crm. De moderne gebruiker is niet meer te verdelen in vakjes. Ik associeer de drie type generaties in gebruikersprofilering met het oude socialisme (inclusief apparatchiks), traditionele doelgroepmarketing en multi-level segmentatie. Werken met derde generatie profilering heeft grote gevolgen voor applicatiemanagement en support.

Opkomst corporate apps. Cio’s als Ton van der Linden van Achmea en Anne Teague van Heineken zien de kracht van devices als de iPad: met apps kun je als it-afdeling gerichte functionaliteit leveren en handleidingloze interfaces tot bi, erp en andere traditionele businessapplicaties. Met consumerized it krijg je als centrale it-organisatie de kans om corporate applicaties lite te leveren. Vergelijk het met de saldochecker op je smartphone, die gebruik je op een andere wijze dan internetbankieren achter de pc. Naast het virtualiseren van oude applicaties of het bouwen van applicaties voor html5 is er nu een nieuwe mogelijkheid: corporate apps. Onder de druk van de markt zal Apple ook in Nederland grote bedrijven de mogelijkheid geven voor eigen app stores. In de VS, het VK en Duitsland gebeurt dit al. Ook SAP zet vol in op mobiel voor hun eigen toekomst. Gebruikers bij General Electric kunnen hun eigen ideeën kwijt via GE Colab; op basis van votes en businesscases worden gekozen apps in enkele weken gebouwd.

Support via Youtube: help zonder desk. Een werknemer met twee eigen devices consumeert per maand al snel 100 GB aan dataverkeer over het wlan. De meeste lan’s kunnen die explosie nu niet aan. En wat wordt het supportmodel? Ik hoor wel eens dat bring your own (byo) ook fix your own (fyo) betekent. Dat is dom want onproductieve werknemers moet je ook salaris betalen. Je kunt maar beter proactief support inrichten. Wanneer een gebruiker voor het eerst met zijn tablet op kantoor komt is de eerste vraag: hoe kom ik het netwerk op. Dan weet je dat er downstream (verderop in het proces) nieuwe vragen komen. Hoe kan ik printen? Hoe kan ik draadloos beamen? Wees dat voor. Tijdens lezingen over it-consumerization vraag ik als teaser vaak wie er al Youtube gebruikt als supportkanaal? In België stak laatst Fred Baltus, it-manager van Jeugdzorg Limburg, zijn hand op. Daar werken vooral mensenmensen die instructiefilmpjes kunnen raadplegen: simpel, goedkoop en gebruikersvriendelijk.

Het is zo gek nog niet wanneer cio’s zelf het voortouw nemen in het tunen van hun eigen it-organisatie op de nieuwe realiteit van it-consumerization. Met een consumentenbril op ben je even een chief iPad officer voor je gebruikers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    Eén reactie op “Denk als chief iPad officer!”

    1. Technicus schreef:
      3 december 2012 om 09:06

      De profilering tussen core-business en niet core-business blijft er in ieder geval zijn.

      Lijkt mij niet dat als een manager cut-the-rope wilt spelen hij voorrang krijgt op een trader die duizenden euro’s misloopt vanwege falende randapparatuur.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs